Ruhsal Liderlik Bağlamında "Gandi" Filminin Döküman Analizi

Tek kurşun bile dökmeden Hindistan'a özgürlüğünü kazandıran Mahatma Gandhi’nin adı, dünyadaneredeyse herkes tarafından bilinmekte, emperyalizme ve sömürgeciliğe karşı koyan bir lider olarakgörülmektedir. Şiddet karşısında şiddetsiz kalmayı savunan Mahatma Gandhi, kitleleri peşinde sürükleyen"Sessiz Direniş"in sembolü haline gelmiştir. Gandhi’nin zaferle sonuçlanan bu sessiz direnişini anlatan pek çokeser bulunmaktadır. Bunlardan birisi de aday gösterildiği on bir Oscarın dokuzunu kazanan 1982 yapımıGandhi filmi olmuştur. Film Gandhi'nin öldürülmesi ile başlamaktadır. Cenaze töreninde her milletten vedevletten siyasilerle birlikte bir insan selinin varlığı dikkat çekmektedir. Filmin devamında Gandi, sırf tenrenginden dolayı trenden atılmaktadır ve bu ırkçılığa karşı dimdik ayakta durmakta ve faaliyetlerebaşlamaktadır. Gandi'nin her zaman dile getirdiği ve uyguladığı şey kimseye zarar vermeden, öldürmeden,onların vicdanına seslenerek özgürlüklerini elde etmek olmuştur. Gandhi pek çok kez hapse girmiş ve hiçbirzaman yılmadan aynı kararlılıkla yoluna devam etmiştir. Sonunda da zafere ulaşmıştır. Araştırmada, nitelaraştırma tekniklerinden biri olan döküman analizinden yararlanılmıştır. Burada, Gandhi filmi veri toplamakaynağı olarak kullanılmış, filmde yaşanan olaylar ve konuşmalar ruhsal liderlik kavramı açısındanincelenmiştir. Araştırmada öncelikle ruhsal liderlik ile ilgili yapılmış pek çok çalışma incelenmiş ve ruhsalliderliğin genel yapısının ortaya konulması amaçlanmıştır. Sonrasında ise filmde ayrıntılı olarak hayatıanlatılan Mahatma Gandhi'nin ruhsal liderlik ile benzeşen yönlerini ortaya koymak amaçlanmaktadır.Araştırmada hem film hem de ilgili literatür neticesinde Gandhi'nin ruhsal lider olarak değerlendirilebileceğisonucuna ulaşılmıştır.

The Document Analysis of the Film "Gandi" in the Context of Spiritual Leadership

The name Mahatma Gandhi, who gave India its freedom without spilling a single bullet, is knownby almost everyone in the world and is seen as a leader who opposed imperialism and colonialism. MahatmaGandhi, who advocates to remain non-violent in the face of violence, has become the symbol of the "SilentResistance" that drags the masses after him. There are many works describing this silent resistance of Gandhiwhich ended in victory. One of these was the 1982 film Gandhi, which won nine of the eleven Oscars forwhich it was nominated. The movie begins with the murder of Gandhi. The presence of a flood of people withpoliticians of all nations and states at the funeral is remarkable. In the rest of the film, Gandhi is thrown off thetrain just because of his skin color, and he stands firmly against this racism and starts activities. What Gandhialways expressed and applied was to achieve their freedom by appealing to their conscience without harmingor killing anyone. Gandhi has been imprisoned many times and has never given up on his way with the samedetermination. In the end, he has achieved victory. Document analysis, one of the qualitative researchtechniques, was used in the research. Here, the movie Gandhi was used as a data collection tool, and the eventsand speeches in the film were examined in terms of the concept of spiritual leadership. In the study, manystudies on spiritual leadership were examined first and it was aimed to reveal the general structure of spiritualleadership. Afterwards, it is aimed to reveal the similar aspects of Mahatma Gandhi, whose life is described indetail in the film, with spiritual leadership. In the research, it was concluded that Gandhi could be consideredas a spiritual leader as a result of both the movie and the related literature

___

  • Abdizadeh, M. & Khiabani, M.M. (2014). Implementing the spiritual leadership model in the healthcare. International Journal of Business and Management, 9(11), 92-101.
  • Allen, D. (2011). Mahatma Gandhi. Reaktion Books. Altunel, M. (2011). Sivil itaatsizlik ve Mohandas K. Gandhi. TBB Dergisi, 93, 443-458.
  • Anıl, Y.Ş. (2005). Mahatma Gandhi, Kastaş Yayınları.
  • Bakan, İ. (2008). Örgüt kültürü ve liderlik türlerine ilişkin algılamalar ile yöneticilerin demografik özellikleri arasındaki ilişki. KMU İİBF Dergisi, 10(14).
  • Balasubramanian, T., Dhanalakshmi, N., Saravanakumar, A. R., Paranthaman, G., Manikandan, M., & Chinnappar, G. (2020). Mahatma Gandhi’s life and freedom struggle. Journal of Shanghai Jiaotong University, 927- 941.
  • Baloğlu, N. & Karadağ, E. (2009). Ruhsal liderlik üzerine teorik bir çözümleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,15(58), 165-190.
  • Barnabas, A., & Clifford, P. S. (2012). Mahatma Gandhi–an Indian model of servant leadership. International Journal of Leadership Studies, 7(2), 132-150.
  • Baysal A.C. & Tekarslan, E. (2004). Davranış bilimleri, Avcıol Basım Yayım.
  • Blackaby, H. & Blackaby, R. (2001). Spiritual leadership (Moving People On ToGod’sAgenda). Outlinedby Jeffrey Pearson Lead Pastor.
  • Burns, J.M. (1978). Leadership. Harper & Row Publishers.
  • Chakrabarty, B. (2006). Social and political thought of Mahatma Gandhi. Routledge.
  • Chen, C. & Li, C. (2013). Assessing the spiritual leadership effectiveness: The contribution of follower's self-conceptand preliminary tests for moderation of culture and manageria position. The Leadership Quarterly, 24, 240-255.
  • Dalton, D. (2012). Mahatma Gandhi: Nonviolent power in action. Columbia University Press.
  • Deats, R. L., & Jegen, M. (2005). Mahatma Gandhi, nonviolent liberator: A biography. New City Press.
  • Devika, V. R., & Arulmani, G. (2014). Mahatma Gandhi’s ideas for work, career, and life. In Handbook of Career Development, Springer.
  • Eren, E. (2001). Yönetim ve organizasyon (Çağdaş ve küresel yaklaşımlar). Beta Basım Yayım.
  • Fairholm, G. W. (1996). Spiritual leadership: fulfilling whole-self needs at work. Leadership & Organization Development Journal, 17(5), 11 - 17.
  • Forrester, M.A. & Sullivan, C. (2018). Doing qualitative research in psychology: A practical guide. New York Sage.
  • Fry, L.W. (2009). Spiritual leadership as a model for student ınner development. Journal of Leadership Studies, 3(3), 79-82.
  • Fry, L.W. (2016). Spiritual leadership. Global Encyclopedia of Public Administration, PublicPolicy, and Governance.
  • Fry, L.W., (2005). Toward a theory of ethical and spiritual well-being, and corporate social responsibilityt hrough spiritual leadership. In: R.A. Gicacalone, C.L. Jukiewicz, and D. Craig, eds. Positivepsychology in businessethicsandcorporateresponsibility. Greenwich, CT: Information Age, 47–84.
  • Fry, L.W., Nisiewicz, M., Vitucci, S. & Cedillo, M. (2007). Transforming city government through spiritual leadership: measurementand establishing a baseline. Paperpresented at theNational Meeting of the Academy of Management [online],http:// www.tarleton.edu/Faculty/fry/SLTCityGovFinal.pdf.
  • Gandhi, M. (1996). Gandhi: Selected political writings. Hackett Publishing.
  • Gandhi, M.K. hakikatin peşinde başımdan geçenler, Çev., Günyol, V., (2016), Alfa Yaşam.
  • Gümrükçüoğlu, E. (2018). Mahatma Gandhi ve sessiz direnişi. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 5(16), 378-393.
  • İyem, G. (2020). Mahatma Gandhi sevgi dünyadaki en incelikli güçtür. Destek Yayınları.
  • Koçel, T. (2010). İşletme yöneticiliği. Beta Yayın. Kripalani, K. (1969). All men are brothers life and thoughts of Mahatma Gandhi as told ın his own words. Unesco Centennial Reprint.
  • Law, P. (2008). Developing spiritual leaders for the modern organisation. Management Today.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (1995). Designing qualitative research. SAGE Publications.
  • Mencütekin, M. (2007). Sinema perdesinde kırılan karizma ışığı: Mahatma Gandhi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 367-392.
  • Northouse P.G. (2010). Leadership: Theory and practice. Thousand Oaks. Özgan, H., Bulut, L., Bulut, A. & Bozbayındır, F. (2013). Öğretmenlerin ruhsal liderlik algıları ile motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 70-83.
  • Polat, S. (2011). The level of faculty members' spiritual leadership (SL) qualities display according to students in faculty of education. Procedia Socialand Behavioral Sciences 15, 2033-2041.
  • Rost, J.C. (1991). Leadership for the twenty-first century, Praeger.
  • Singhal, A. (2014). Mahatma is the Message1: Gandhi’s life as consummate communicator. International Journal of Communication and Social Research, 2(1), 1-16.
  • Şimşek, Ş., Akgemci, T. & Çelik, A. (2003). Davranış bilimlerine giriş ve örgütsel davranış. Adım Matbaacılık ve Ofset.
  • Wharff, D.M. (2004). Expressions of spiritually inspired leadership in the public sector: Calling for a new paradigm in developing leaders. University of Maryland University College.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma örnekleri, Seçkin Yayınevi.
  • Yiğit, R. (2002). İyi bir lider olmanın yolları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1, 16-21.
  • Yukl, G. (2006). Leadership in organizations. Pearson-Prentice Hall.
  • Yusof, J.M. & Mohamad, M. (2014). The ınfluence of spiritual leadership on spiritual well-being and job satisfaction: A conceptual framework. International Review of Management and Business Research, 3(4), 1948-1957.
  • Zaleznik, A. (1997). Managers and leaders: Are they different. Harvard Business Review
Turkish Studies - Social Sciences-Cover
  • ISSN: 2667-5617
  • Yayın Aralığı: Yılda 6 Sayı
  • Başlangıç: 2006
  • Yayıncı: ASOS Eğitim Bilişim Danışmanlık Otomasyon Yayıncılık Reklam Sanayi ve Ticaret LTD ŞTİ