Müzelerde Sikke Teşhir Biçimlerinden Örnekler

Bilginin sağlıklı bir iletişim sistemi ve etkili bir yöntemle aktarılması, dikkate alınması gereken önemlibir konudur. Nesne türünden somut ve soyut bir özelliğin karakteristik niteliklerinin amaçlı bir bilinçle karşıtarafa iletilebilmesi yeteneği, üzerinde düşünülmesi gereken bir kavramdır. Müzeler barındırdıkları eserleribilinçli bir kurgulama ile teşhir etmeden önce, sergilenecek olan nesneyi en iyi şekilde tanıtabilmeyiamaçlarlar. Dijitalleşmeye başlayan çağımız dünyasında çağdaş müze teşhir sistemlerinde birtakımrevizyonlara gidilerek ziyaretçilerin eserler hakkında daha fazla bilgiye sahip olmalarını sağlamak adına görme, işitme ve dokunma duyularının sergilemede aktif olabileceği şekilde düzenlemelere gidilmiştir. Madeni eserler arasında önemli bir grubu teşkil eden sikkeler; tarihi olayların, yorumlanmasında, ait olduğumedeniyet ve çağ hakkında, kültürel, sanatsal, sosyal, ekonomik, inanç vb. anlamda ciddi veriler sunmalarıyönüyle başta tarih ve arkeoloji olmak üzere, birçok disiplinin en fazla ilgi duyduğu eser grubu arasında yeralmaktadır. Bu yönüyle sikkeler, birçok müzenin arkeolojik ve etnoğrafik eserler bölümünde öne çıkan esergrubu arasında yer alırlar. Boyut ve ağırlıkları değişiklik gösteren sikkelerin üzerinde yer alan yazı, figür, vb.simgelerin izleyiciler tarafından daha iyi algılanabilmesi için bu nesnelerin bulundukları sergi ya dakoleksiyonun yeterli fiziki niteliklere uygun olarak kurgulanması önem taşımaktadır. Bu çalışmadaTürkiye’den on müze, Avrupa müzelerinden de iki müze seçilerek geleneksel ve modern sergilemeyöntemleri arasındaki farklılıklar ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Examples of the Ways to Display Coins in Museums

The issue of transferring information with a healthy communication system and an effectivemethod is an important issue that needs to be taken into account. Therefore, the concept, the ability totransmit the characteristic features of a concrete and abstract property type of object to the other party with apurposeful consciousness is a concept that needs to be considered. Museums touch upon the element ofintroducing the object to be exhibited in the best way, before displaying the works they contain with aconscious editing. In contemporary museum display systems, arrangements are made in such a way that thesenses of sight, hearing and touch can be active in display so that the visitors have more detailed informationabout the artifacts. For this purpose, they set out to work in the most effective design and regulation of theexposure factor. Coins, which constitute an important group among metal works, are included in thearchaeological and ethnographic artifacts section of many museums. Coins are in the working field ofarcheology and art history sciences, especially history, and in the interpretation of historical events, about thecivilization and age they are in, cultural, artistic, social, economic, belief etc. They are important works interms of containing serious data. The coin, which has varying dimensions and weights, is the text, figure, etc.on the works. In order for the symbol and decorative elements to be perceived and examined easily andclearly by the audience, the exhibition or collection in which these objects are located must be in accordancewith sufficient physical qualities. Two examples of the form of coins, artifacts exhibited in Europeanmuseums this study, it is tried to prepare selected on the basis of Turkey's museums, for example. Accordingto the findings obtained from this study, it is that the new system of display practices in the examinedmuseums have more effective results than the traditional displays used in the promotion of coin works.

___

  • Artun, A. (2018). Tarih sahneleri-sanat müzeleri, müze ve modernlik, 1. İletişim Yayınları.
  • Artun, A. (2017). Müze ve eleştirel düşünce, tarih sahneleri-sanat müzeleri, 2. İletişim Yayınları.
  • Atagök, T. (1999). Müzelerin anlaşılır kılınması, iç mekân ve sergi tasarımları, Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Baydur, N. (1998). Roma sikkeleri, Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Burnham, R. & Kai Kee, E. (2011). Müze dersleri yorum ve deneyim, (Çev. A. Onacak) Küy Yayınları
  • Carradice, M. & Price, H. (2001). I. Dünyasında sikke, (Çev. Oğuz Tekin) Homer Kitabevi ve Yayıncılık.
  • Çalış, E. (2020). Şanlıurfa müzesi’nde bulunan Artuklu dönemine ait bir grup sikke, Manisa Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi,18(3), 253-276.
  • Çalış, E. (2020). Sakıp Sabancı Mardin kent müzesi Dilek Sabancı sanat galerisi’nde bulunan kapıların tamamlayıcı metal öğelerinden örnekler, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 44-57.
  • İşler, D. (2019). Oyun ve oyuncak müzeleri, kültürel miras aktarımı ve eğitimi, Gece Akademisi
  • Karadeniz, C. & Çok, F. (2013). Prof. Dr. Bekir Onur’a armağan, çocuklar gençler ve müze eğitimi, Anı Yayıncılık
  • Karadeniz, C. (2018). Müze kültür toplum, İmge Yayınevi
  • Nikolayidis, D. (2019). Müzelerde sikke koleksiyonları ve sergilenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Onur, B. (2013). Müze ve oyun kültürü, İmge Yayınevi
  • Onur, B. (2012). Çağdaş müze eğitim ve gelişim, Müze Psikolojisine Giriş, İmge Yayın Evi
  • Önder, M. (1999). Türkiye müzeleri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Özkasım, H. (2012). Müzelerde koleksiyon yönetimi, Ed: Hanzade Uralman ve Nevra Ertürk, Müzeciliğin ABC’si, Efe Yayınları
  • Özrili, Y. (2019). Türkiye’deki müzelerin öğrenme amaçlı olarak yapılandırmacı eğitim yaklaşımına katkısı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 46, 261-284.
  • Özrili, S. A., & Top, M, (2019). Arkeoloji ve sanat tarihi araştırmaları, Ankara vakıf eserleri müzesi ve teşhir biçimleri, Ed: Rafet Çavuşoğlu, Mehmet Kulaz, Güler Yılmaz
  • Pedro, L. (2016). Çağdaş sanat müzeleri, Küy Yayınları
  • Silier, O. (2010). Dünyada ve Türkiye’de kent müzeleri, Ege Mimarlık Dergisi, Temmuz 2010, 15- 21.
  • San, İ. (2007). Eğitim ve müze semineri, Kök Yayıncılık
  • Shaw, M. K. (2004). Osmanlı müzeciliği, müzeler, Arkeoloji ve Tarihin Görselleştirilmesi, (Çev. E. Soğancılar), İletişim Yayınları
  • Sirel, H. (1999). Müze eşyasının korunması ve sergilenmesi ile aydınlatma ilişkisi: yeniden müzeciliği düşünmek, (Ed): Tomur Atagök, Yıldız Teknik Üniversitesi
  • Tekin, O. (1992). Antik nümismatik ve Anadolu (Arkaik ve Klasik Çağlar). http://mmkd.org.tr/muze-ve-sergilemede-kurgu/ (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Zülfikar, A. B. (2020). Değişen müze ve müzecilikte sergilemenin teknoloji boyutunun incelenmesi: Bursa panorama müzesi örneği, [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İnternet Kaynakları
  • Ahlat Muzesi, Ahlat_Bitlis_Province. html#photos;aggregationId=&albumid=&filter=7&f =445305473, (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Ahlat Arkeoloji Müzesi, https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-44073/bitlis-ahlat-muze-mudurlugu.html (Erişim Tarihi: 19.04.2021)
  • Antalya Müzesi, http://antalyaekspres.com.tr/gundem/haber/anadolu-selcuklu--sikke-sergisiacildi/408732 (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Aydın Arkeoloji Müzesi, (çevrimiçi) https://www.aktuelarkeoloji.com.tr/aydin-arkeoloji-muzesi (Erişim Tarihi:10.10.2020)
  • Atina Nümizmatik Müzesi, http://www.nummus.gr/ht/col_en.html, /(Erişim Tarihi: 10.10.2020) Bolu Müzesi, https://bolu.ktb.gov.tr/TR-69938/bolu-muzesi.html, (Erişim Tarihi:10.10.2020)
  • Efes Müzesi, (çevrimiçi) http://dosim.kulturturizm.gov.tr/muze/41,(Erişim Tarihi:05.10.2020)
  • Efes Müzesi, https://www.rotasenin.com/efes-muzesi/ (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Erimtan Arkeoloji Müzesi, https://www.arkeolojikhaber.com/haber-erimtan-arkeoloji-ve-sanatmuzesinin-sikkeleri-goz-kamastiriyor-12674/ (Erişim Tarihi:10.10.2020)
  • Erimtan Arkeoloji Müzesi, https://erimtanmuseum.org/tr/muze, (Erişim Tarihi: 29.04.2021)
  • Erimtan Arkeoloji Müzesi, https://erimtanmuseum.org/tr/koleksiyon, (Erişim Tarihi:29.04.2021)
  • Hatay Arkeoloji Müzesi, https://www.arkeolojikhaber.com/haber-hatay-arkeoloji-muzesi-sikkekoleksiyonuyla-da-19702/ (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Kahramanmaraş Arkeoloji Müzesi, (çevrimiçi) https://kahramanmaras.ktb.gov.tr/TR62852/kahramanmaras-arkeoloji-muzesi. html, (Erişim Tarihi:10.10.2020)
  • Kahramanmaraş Arkeoloj Müzesi, http://arkeopolis.com/wp-content/uploads/152_38238-maras.ipg (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Kahramanmaraş Arkeoloji Müzesi, https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/kahramanmars/gezilecekyer/kahramanmarasarkeoloji-muzesi, (Erişim Tarihi: 27.04.2021)
  • Loboda P., Arsyukhin E. Odessa Nümismatik Müzesi'nden Klasik Antik Çağ ve Orta Çağ’ın Eşsiz Paraları. Tarihi Proje https://cekmekoyevdenevenakliyat.org/wiki/Odessa_Numismatics_Museum (Erişim Tarihi: 28.04.2021)
  • Odessa Nümismatik Müzesi, https://touristportalgtr.eu-gb.mybluemix.net/odessa2403/nmismatikmuzesi14255.html, (Erişim Tarihi: 10.10.2020)
  • Somuncu Baba Müzesi, https://somuncubabaturbesi.com/somuncu-baba-muzesi/(Erişim Tarihi: 28.04.2021)
  • Tekin, O. (2009). TDV Ansiklopedisi, Cilt, 37,s. 179-184 (https://islamansiklopedisi.org.ttr/sikke).(Erişim Tarihi: 10.10.2020)