Çocuk ve Ergenlerde Bilgisayar Oyunu ve Akademik Motivasyonların Belirlenmesi
Araştırmanın amacı; çocukların ve ergenlerin bilgisayar oyunlarına yönelik motivasyonları ve akademik motivasyonlarının belirlenmesi, aralarındaki ilişki ve etkinin incelenmesi, çeşitli değişkenlerle farklılaşma durumlarının incelenmesidir. Gazi Üniversitesi etik kurulu 23.03.2021 tarih, 05 sayılı 2021-380 kodlu etik iznine tabi olarak gerçekleştirilen çalışmaya 353 çocuk ve ergen katılımcı dahil olmuşken, nicel yöntemle tasarlanmış araştırma ilişkisel tarama modeliyle ortaya koyulmuştur. Veriler demografik soru formunun yanı sıra “Bilgisayar Oyunları Motivasyonu Ölçeği ve Akademik Motivasyon Ölçeği” ile elde edilmiştir. Verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiş, parametrik testler uygulanmıştır. Uygulanan testler betimsel analizler, bağımsız örneklem T-testi, Tek yönlü varyans analizi Anova, Pearson Korelasyon Testi ve Çoklu Regresyon Testidir. Grup içi farklılıklar post hoc testleriyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular bilgisayar oyunları motivasyonunun ortalama değerlerin altında olduğunu (2,71±1,02) akademik motivasyonun ise ortalamanın üzerinde olduğunu göstermektedir (3,44±0,86). Çalışmada yer alan cinsiyet, yaş, sınıf, eğitim, şehir, tercih edilen oyun, oyun oynarken tercih edilen cihaz, oyun oynama yılı, günlük oyun-ders çalışma-fiziksel aktivite ve kitap okuma süreleri ile bilgisayar oyunları motivasyonunun ve akademik motivasyonların anlamlı biçimde farklılaştığı belirlenmiştir. Aynı zamanda bilgisayar oyunları motivasyonu ile akademik motivasyonların negatif yönlü zayıf bir ilişkisi olduğu, bilgisayar oyunları motivasyonunun ise akademik motivasyonu anlamlı biçimde yordadığı saptanmıştır. Bulguların günlük zamanının çoğunu bilgisayar başında geçiren çocuk ve gençlerin akademik olarak motive olmaları adına daha fazla çalışmaya ihtiyaç olduğunu gözler önüne serdiği düşünülmektedir.
Determination of Computer Game and Academic Motivations In Children And Adolescents
Purpose of the research; determining the motivation and academic motivation of children and adolescents for computer games, examining the relationship and effect between them, and examining the differentiation status with various variables. While 353 children and adolescent participants were included in the study, which was carried out subject to the ethics approval of Gazi University ethics committee, dated 23.03.2021, numbered 05, 2021-380 coded, the research designed with the quantitative method was revealed with the relational survey model. The data were obtained with the "Computer Games Motivation Scale and Academic Motivation Scale" as well as the demographic questionnaire. It was determined that the data showed normal distribution and parametric tests were applied. The tests applied are descriptive analysis, independent sample T-test, One-way analysis of variance Anova, Pearson Correlation Test and Multiple Regression Test. Intra-group differences were analyzed with post hoc tests were used. The findings show that computer games motivation is below the average values (2.71±1.02) and academic motivation is above the average (3.44±0.86). It was determined that the motivation for computer games and academic motivations differed significantly by gender, age, class, education, city, preferred game, preferred device while playing, year of playing, daily gamestudy-physical activity and book reading times. At the same time, it was determined that there was a weak negative relationship between computer games motivation and academic motivations, while computer games motivation significantly predicted academic motivation. It is thought that the findings reveal that more studies are needed in order for children and young people who spend most of their daily time in front of the computer to be academically motivated.
___
- Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(13), 343- 361.
- Akçayır, G. (2013). Dijital oyunların sağlığa etkisi, Pegem Akademi.
- Alemdağ C., Öncü E. & Yılmaz A.K., (2014). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik motivasyon ve akademik öz- yeterlikleri, Hacettepe Journal of Sport Sciences, 25(1),23–35.
- Alfaro E.C., Umana-Taylor A.J., Gonzales-Backen M.A., Bamaca M.Y. & Zeiders K.H., (2009). Latino adolescents’ academic success: The role of discrimination, academic motivation, and gender, Journal of Adolescence, 32, 941-962.
- Bandura A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change, Psychological Review, 84, 191-215.
- Biernacki P. and Waldorf D. (1981). Snowball sampling: Problems and techniques of chain referral sampling, Sociological methods and research, 10(2), 141-63.
- Bozkurt T.M. & Tamer K. (2020). Dijital oyun oynama motivasyonu ile beden kitle indeksi ilişkisi, Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 105-120.
- Böö R., (2014). Video game playing, academic performance, educational activity, and motivation among secondary school students, Örebro University School of Business Informatics – Project work.
- Can, H., (1985). Başarı güdüsü ve yönetsel başarı, Hacettepe Üniversitesi İİBF Yayınları.
- Clark M.H., Middleton S.C., Nguyen D. & Zwick L.K., (2014). Mediating relationships between academic motivation, academic integration and academic performance, Learning and Individual Differences, 33, 30–38
- Çankaya, G. & Ergin, H. (2015). Çocukların oynadıkları oyunlara göre empati ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi, Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi “Erken Müdahale” Kongresi. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/88865
- Çavuşoğlu, C. & Karataş, H. (2015). Academic procrastination of undergraduates: Selfdetermination theory and academic motivation, Anthropologist, 20(3), 735-743.
- Çetin, E. (2013), Tanımlar ve temel kavramlar, Eğitsel dijital oyunlar, Pegem Akademi. Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2000). The „what‟ and „why‟ of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behavior, Psychological Inquiry, 1, 227-268.
- Demetrovics, Z., Urbán, R., Nagygyörgy, K., Farkas, J., Zilahy, D., Mervó, B., & Harmath, E. (2011). Why do you play? The development of the motives for online gaming questionnaire (MOCQ). Behavior Research Methods, 43, 814-825.
- Demir, G. T. & Cicioğlu, H. İ. (2019). Fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ile dijital oyun oynama motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi, Spormetre, 17(3), 23-34.
- Dilts, R. (1998). Motivation, http://www.nlpu.com/Articles/artic17.htm.
- Drummond A. & Sauer JD. (2014). Video-games do not negatively ımpact adolescent academic performance in science, mathematics or reading, PLoS ONE 9(4), e87943. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0087943
- Doğusoy, B. & İnal, Y. (2006, 07-09 Eylül). Çok kullanıcılı bilgisayar oyunları ile öğrenme, [Kongre Sunumu]. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara, Türkiye.
- Eren, D. A., Özdemir, C. & Osma, S. (2020). Sedanter bireylerin bilgisayar oyunlarına katılım motivasyonlarının cinsiyet ve yaş değişkenine göre incelenmesi, Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 62-67.
- Filiz B. & Demirhan G. (2018). Akademik ve spor başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi, Spormetre, 16(2), 138-152
- Gaming in Turkey (2020). Türkiye oyun sektörü 2020 raporu, https://www.gaminginturkey.com/tr/2020-turkiye-oyun-sektoru-raporu-yayimlandi/ Güvenli İnternet Merkezi (2019) Dijital oyunlar raporu, https://www.guvenliweb.org.tr/dosya/RjARy.pdf
- Gustavon, D. E. (2016). Investigating the cognitive underpinnings of procrastination: An intervention study and a longitudinal analysis [Doctoral Dissertation, University of Colorado]. UC Archive, https://scholar.colorado.edu/concern/graduate_thesis_or_dissertations/j67313970
- Güvenli İnternet Merkezi. (2019). Dijital Oyunlar Raporu 2019. Erişim Adresi: https://www.guvenliweb.org.tr/dosya/RjARy.pdf
- Horzum, M. B., Ayas, T. & Balta, Ö. Ç. (2008). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği, Türk PDR (Psikolojik Danışma ve Rehberlik) Dergisi, 3(30), 76-88.
- Kanzu, İ.Y., Özdemir, O. & Erten, P., (2016). İşletim sistemleri ve uygulamaları dersine yönelik motivasyon ölçeğinin geliştirilmesi çalışması, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 534-546.
- Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi, Nobel Yayınevi.
- Karataş, H. & Erden, M. (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik çalışması. M.e-Journal of New World Sciences Academy NWSA-Education Sciences, 7(4), 983-1003.
- Kaya, İ. G. (2016). Eğitimde merak ve ilgi, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 13-2(25), 103- 114.
- Keskin, B. (2008). Çalışanların performanslarını arttırmada bir araç olarak motivasyon ve motivasyon teknikleri [Yüksek lisans tezi] Atılım Üniversitesi. https://www.ulusaltezmerkezi.net/calisanlarin-performanslarini-arttirmada-bir-arac-olarakmotivasyon-ve-motivasyon-teknikleri/
- Kilci A.K., (2020). Dijital spor oyunları motivasyon ölçeği (dsomö): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması, Uluslararası Spor, Egzersiz & Antrenman Bilimi Dergisi, 6(1), 6–18.
- Mallı, Y. Ç. (2019). Yetişkinlerde algılanan sosyal yetkinlik ile sıkıntıya dayanma kapasitesinin dijital oyun oynama motivasyonu ile ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Maltepe Üniversitesi.
- Ryan, R. M. & Deci, E.L., (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions, Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
- Sabuncuoğlu, Z. (1987). Çalışma Psikolojisi, Uludağ Üniversitesi Basımevi.
- Sıcak A. & Başören M., (2015). Ortaöğretim öğrencilerinin akademik motivasyonlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Bartın örneği), Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 548-560.
- Tahiroğlu, M. & Çakır, S., (2014), İlkokul 4. sınıflara yönelik matematik motivasyon ölçeğinin geliştirilmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 29-48.
- Topal, M. & Aydın, F. (2018, 28 June-1 July). Üniversite Öğrencilerinin Bilgisayarda Oyun Oynama Alışkanlıkları ve Bilgisayar Oyun Tercihlerinin İncelenmesi: Sakarya Üniversitesi Örneği [Kongre Sunumu] E R P A International Congresses on Education 2018, İstanbul, Turkey.
- Türk Dil Kurumu (2021). Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
- Vallerand, R. J., Pelletier, L.G., Blais, M. R., Briére, N. M., Senécal C., & Valliéres, E. F. (1992). The academic motivation scale: A measure ofintrinsic, extrinsic, and amotivation in education, Educational and Psychological Measurement, 52, 1003-1017.
- Viau, R. (2015). Okulda motivasyon (Çev. Y. Budak). Anı Yayıncılık.
- Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri, Detay Yayıncılık.
- Yurt E. & Bozer E.N., Akademik motivasyon ölçeğinin türkçeye uyarlanması, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(3), 669-685
- Yurtseven, N. & Doğan, S. (2019). Structural relationships among academic procrastination, academic motivation, and problem solving skill in prep class college students, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9(3), 849-876.
- Zusho, A., Pintrich P. R., Coppalo, B., (2003). Skill and will: the role of motivation and cognition in the learning of college chemistry, International Journal of Science Education, 25(9), 1081- 1094.