TEVRAT’TAKİ ON EMİR İLE İSRA SURESİNDEKİ DİNİ VE AHLAKİ ÖĞRETİLER

Dîn, insanın dünya ve ahiret mutluluğu için kuralları Allah tarafından konulan bir kânundur. İnsanı yaratan Allah, onun nasıl ve ne şekilde hareket etmesi gerektiğini de, vahiy yoluyla (indirdiği kitaplar ve görevlendirdiği elçiler vasıtasıyla) bildirmiştir. Tevrat, İncil ve Kur’an, vahyin ürünü olan kutsal metinlerdir. Vahye dayalı bu metinlerde birey ve topluma yönelik birçok dini ve ahlaki ilke yer almaktadır. Bu öğretilerin bir kısmı, Tevrat’ta Hz. Musa'ya indirilen On Emir’de yer alır. İbrânîce’de “on söz” demek olan Türkçe’ye “on emir” şeklinde geçen bu emirler, İsrail oğullarının Mısır’dan çıkarken Allah tarafından Hz. Mûsa’ya önce sözlü olarak daha sonra iki taş levha üzerine yazılıp verilen buyruklardır. Bunlar, evrensel öğretiler olduğu için sadece Yahudilikte değil, diğer ilâhî dinlerin kutsal metinlerinde de yer almakta ve insanlara getirilen ortak görev ve sorumlulukları içermektedir. On Emir’deki erdemli bir hayat için uyulması gereken esaslar genel itibariyle İslam dininde de mevcuttur. Kur’an’ın indiriliş amacı, insanları iyiye, doğruya ve faydalı amellere yönlendirmek; suça, günaha ve kötülüklere sürükleyen davranışlardan kurtarmaktır. İsra diğer bir adıyla Ben-i İsrail Suresi, insana görev ve sorumluluklarını hatırlatan ilahi öğretilerin yer aldığı Kur’an sürelerinden bir tanesidir. “Geceleyin yürümek” anlamına gelen İsrâ, Hz. Peygamber’in bir gece, Mekke’den Kudüs’e götürülüşünü ifade eder. Özellikle 22. ayetten 40. âyete kadar devam eden kısımda, ilâhî dinlerde ortak olan başlıca dinî ve ahlâkî öğretiler yer almaktadır. Allah’ı tevhid etmek, ana-babaya saygı göstermek, cana kıymamak ve zinadan uzak durmak, gerek Tevrat’taki On Emir’de ve gerekse İsra Suresinde yer alan ortak evrensel ilahi buyruklardan birkaç tanesidir. Bildiride, sözü edilen bu ilahi öğretiler üzerinde durulmuş ve bunların mukayeseli bir analizi yapılmıştır. Amacımız, gerek İslamiyet’in ve gerekse diğer semavi dinlerin dayanağı olan vahyin, inançları düzeltme ve olumsuz niteliklere sahip insanları eğitmedeki evrensel rolüne vurgu yapmaktır. Konuyu On Emir ile İsra Suresinde yer alan buyruklarla sınırlandırarak yaptık. İlahi buyrukların birey ve toplumu yönlendirmedeki müspet etkisi bu konunun önemini daima artırmaktadır.

TEN COMMANDMENTS OF THE TORAH AND RELIGIOUS AND MORAL TEACHINGS IN THE SURAH OF ISRAEL

Dîn (Religon) is a proverb in which the rules of man are set by God for the happiness of the world and the hereafter. Allah, the Creator of the people, has also revealed in vain (through the books and the messengers whom He has sent down) how and how he should act. The Torah, the Bible, and the Qur'an are sacred texts that are the product of revelation. There are many religious and moral principles for individual and collective purposes in these texts based on the poetry. A part of these teachings is that in the Torah, Hz. It is placed in the Ten Commandments that are sent down to Moses. These orders, which are in the form of "ten commandments" in Turkish, which means "ten words" in Ibrahânce, Musa is a verbal command written on two stone plates first. Because they are universal teachings, they are included not only in Judaism, but also in the sacred texts of other divine religions, and include the common duties and responsibilities brought to the people. The principles that must be observed for a virtuous life in the Ten Commandments are also generally present in Islamic religion. The purpose of the Qur'an's reduction is to direct people to good, right, and useful ones; suicide, sunburn and evil. Surah of Isra (another name of Beni Israel) is one of the Qur'anic periods in which divine teachings reminiscent of human duties and responsibilities. Isra, which means "to carry on at night", Expresses that the Prophet was taken one night from Mecca to Jerusalem. Particularly from the 22nd verse to the 40th edition, there are mainly religious and moral teachings in divine religions. It is a few of the common universal divine commands in the Ten Commandments in the Torah and in the Isra, as it is to unify God, to respect the parents, In our work, the mentioned divine teachings were emphasized and a comparative analysis of them was made. Our aim is to emphasize the universal role of revelation, which is the backbone of Islam and even other Semitic religions, in educating people with corrective and negative qualities. We have done this by restricting the Ten Commandments to the commandments in the Islā. The positive influence of divine commands in directing the individual and society has always increased the importance of this subject.

___

  • Ebu’l-Fida, İsmail, Hadislerle Kur’an-ı Kerim Tefsiri, Çağrı Yayınları, İstanbul, 2005
  • Esed, Muhammed, Kuran Mesajı, Yeni Şafak, İstanbul, 1999
  • Genç Larousse Ansiklopedi. Meydan Yayınları, İstanbul. tsz
  • https://www.meryemana.net/kilise/emir
  • İslam Ansiklopedisi(DİA), Ankara, 2014
  • Köylü, Mustafa, (2012), Dünya Dinlerinde Ahlak, İstanbul, Dem Yay.
  • Kur'an Yolu, Heyet, DİB, Ankara, 2014
  • Kültür ve Tarih Ansiklopedisi, Y. Şafak, 2004
  • Râzi, Fahruddin, Tefsir-i Kebir Mefâtihu’l-Gayb, Akçağ Yayınları, tsz
  • Şamil İslam Ansiklopedisi, Şamil Yayınları, İstanbul, 2000
  • Yazır, Elmalılı, Hamdi Hak Dini Kur’an Dili (http://www.enfal.de/telmalili/isra.htm)
  • Yıldırım, Celal, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, , İstanbul, Anadolu Yayınları, (1986 )
  • Zuhayli, Vehbe, et-Tefsirü’l-Münir, Risale Yayınları, İstanbul, 2013