MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİREYSEL ÇALGI ÖĞRETİMİ YETERLİK DÜZEYLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Bu araştırmada, müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı öğretimi yeterlik düzeyleri ile ilgili görüşlerinin incelenerek mevcut durumlarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2012-2013 eğitim yılı bahar yarıyılında İç Anadolu bölgesinde bulunan bir Üniversitenin Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Müzik Öğretmenliği Anabilim dalı 4. sınıfında öğrenim gören müzik öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının seçiminde, adayların bireysel çalgı öğretimine yönelik "bireysel çalgı öğretimi" dersini almış ve bireysel çalgı eğitimlerini tamamlamış olan Müzik Öğretmenliği 4. sınıf öğrencisi olmaları temel ölçüt olarak belirlenmiştir. Araştırmaya 4. sınıf öğrencisi olan öğretmen adaylarının tamamı katılmışlardır. Araştırma betimsel bir çalışma olup, nicel ve nitel araştırma teknikleri kullanılarak desenlenmiştir.Araştırmada veri toplama aracı olarak "kişisel bilgi formu" ve açık uçlu sorular kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre müzik öğretmeni adaylarının büyük bir kısmının (%73.3) Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi mezunu oldukları görülmüştür. 8 yıllık eğitimleri sonucu öğretmen adaylarının yarısı almış oldukları çalgı eğitimini meslek yaşantılarında öğretecek kadar yeterli bulduklarını, etüt karşılaşabilecekleri güçlüklere yönelik uygulamalar yapabileceklerini ifade etmişlerdir. Öğretmen adaylarının kendilerini yetersiz buldukları konular ise; çalgı öğretiminde eser seçimi, öğrencilerinin bireysel farklılıklarına ve eksikliklerine yönelik çalışmalar için kullanabilecekleri zengin bir repertuar, öğrenme ve öğretim süreçlerinde ölçme ve değerlendirme olarak tespit edilmiştir

EXAMINATION OF MUSIC TEACHER CANDIDATES’ OPINIONS ON THEIR INDIVIDUAL INSTRUMENT TEACHING COMPETENCE

Objective of this study is examination of candidate music teachers’ opinions on individual instrument teaching competence levels and establishing their current status. Sample of this study is composed of candidate music teachers studying at the 4th class of a Fine Arts Faculty, Music Teaching Department within a University located in the Central Anatolia during the spring term of the 2012-2013 academic year. This study has employed Criterion sampling method, one of the purposive sampling methods. In selection of the candidate teachers, basic criterion has been established as being 4th graders of Music Teaching who have taken individual instrument teaching course and completed their individual instrument trainings. All of the candidate teachers who are 4th graders took part in the study. This study has been a descriptive study, qualitative and quantitative research techniques have been used to support it. As data collection means for the study, “personal information form” and open ended questions have been used. According to results of study, it has been observed that majority of the candidate music teachers (73.3%) have graduated from Fine Arts and Sport High School. As a result of the 8-year education, half of the candidate teachers have stated that they find instrument training they received is enough to teach in their professional life, they are knowledgeable in selection of studies, and they can handle practices aimed at solving hardships students may encounter. Candidate teachers list the areas where they find themselves incompetent as selection of piece in instrument teaching, a rich repertoire that can be used for efforts aimed at the individual differences and deficiencies of students, measurement and evaluation in teaching and learning processes. Under the light of results of study, it is suggested that period of instrument teaching class lasting for 1 hour at the music teaching graduate programs be increased, content of current classes be revised and be edited for instrument teaching rather than instrument learning, respective literature be introduced to the candidate teachers and they be informed about measurement –evaluation which is the most important part of education-teaching

___

  • AKAR, E. (2007). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Son Sınıf Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Verdikleri Değer ve Mesleki Yeterlilikleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon.
  • AKBULUT, E., Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı “Bireysel Çalgı” Dersi Hedeflerinin Gerçekleşme Düzeylerine İlişkin 3. ve 4. Sınıf öğrencilerinin Görüşleri Açısından Bir Değerlendirme, Kastamonu Eğitim Dergisi, S:21(1), (2013), s.57-68.
  • ATAMAN, Ö. G. (2010). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlardaki Bireysel Çalgı (Flüt) ve Öğretimi Dersine Yönelik Flüt Öğretim Program Tasarısı. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • BIÇAK, B. VE ÇAKAN, M., “Lise Öğretmenlerinin Sınıf İçi Ölçme ve Değerlendirme Uygulamalarına Dönük Görüşleri”. Milli Eğitim Bakanlığı, Orta Öğretimde Yeniden Yapılanma Sempozyumu, Ankara 2004.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E.K., AKGÜN,Ö.E., KARADENİZ, Ş. ve DEMİREL, F., Bilimsel Araştırma Yöntemleri (4. Baskı), Pegem Yayınları, Ankara 2009.
  • ÇAKAN, M., Öğretmenlerin Ölçme-Değerlendirme Uygulamaları ve Yeterlik Düzeyleri: İlk ve Ortaöğretim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, S:37 (2), (2004), s. 99-114.
  • ÇiLDEN, Ş., “Çalgı Eğitiminde Nitelik Sorunu”, Cumhuriyetimizin 80.Yılında Müzik Sempozyumu, Malatya 2003.
  • ÇiLDEN, Ş. ve ERCAN, N., “Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dallarında ve AGS Liseleri Müzik Bölümlerinde Yapılmakta Olan Çalgı Eğitiminde Nitelik Sorunları”, 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu, Isparta 2004. http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/
  • ÇiLDEN, Ş., “Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sürecinde Çalgı Eğitiminin Nitelik Sorunlarının İrdelenmesi”, Ulusal Müzi Eğitimi Sempozyumu, Denizli 2006. http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/
  • ECE, A.S, DÖNMEZ, E.C ve KINIKLI, B.B., Ulusal ve Uluslararası Alandaki Başlangıç Viyola Metot Kitaplarının İncelenmesi,The Journal of Academic Social Science Studies, S: 6 (5), (2013), s. 937-959.
  • DANIEL, L. G. & KING, D., A Knowledge and Use of Testing and Measurement Literacy of Elementary and Secondary Teachers. Journal ofEducational Research, S:91 (6), (1998), s. 331-344.
  • M.E.B., (2006). İlköğretim müzik dersi öğretim programı, Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • M.E.B., (2009). Orta öğretim müzik dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar)öğretim programı, Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • SAY, A., Müzik Öğretimi (3. Baskı), Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 2001.
  • ŞENDURUR, Y., Keman Eğitiminde Etkili Öğrenme - Öğretme Yöntemleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 21(3), (2001) s.145-155.
  • TEPE, S. (2010).Müzik Öğretmenliği Programında Bireysel Çalgı Eğitimi-Gitar Öğrencilerinin Mesleki Yeterlik Algılarının Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • UÇAN, A., “Müzik Öğretmenliği Yeterlikleri”, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Denizli 2006. http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/
  • UMUZDAŞ, S., Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Viyolonsel Dersine İlişkin Algı ve Beklentileri, Akademik Bakış Dergisi, S:33, (2012), s.1-8.http://www.akademikbakis.org
  • YILDIRIM, A. ve ŞiMŞEK, H., Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara 2011.