Modern kadına bir bakış örneği “Bize Göre” de kadın

Bu çalışmanın amacı 20. yüzyılın önemli şairlerinden Ahmet Haşim'in nazım türü eserlerinde dile getirmediği sosyal hayat ve bu hayatın içinde yer alan kadın hakkındaki fikirlerinin nesirlerinde ne ölçüde yer aldığıdır. Kadınların kendini yeni dünyaya adapte etmek için değiştirdikleri kıyafetleri, yaptıkları makyaj erkeklerin dünyasından nasıl görülmektedir? Karşı cins tarafından beğenilmek arzusu mu yatmaktadır bu değişimde yoksa kadınlar birey olarak varlığını ispatlama arzusu nedeni ile mi böyle bir girişimde bulunmaktadır. Bu konuda farklı isimlerin görüşlerinin yanı sıra gerek döneminin gerekse bugünün önemli şairlerinden Ahmet Haşim'in, Bize Göre adlı eserinde neler söylediğine bakılacaktır. Adı geçen eserde, yeni bir ülke modeli hayalinin kökleştiği dönemde yapılan devrimlerin ve devamında farklı alanlar ile beraber kılık kıyafet konusunda da yapılan değişikliklerin kadınlar üzerine yansıyışı ele alınacaktır.

An example of a modern woman the woman in “Bize Göre

The purpose of this study is to examine , one of the well known 20th century Turkish poet, Ahmet Hasim's ideas about Social life and women's participation in social life in what extend takes part in his proses, Hasim did not adreess these themas in his poetries,though. How are the shifting clothes and make-up that women wear to adapt the new world seen by the man’s world? Is the reason of this change the passion for being approved by the opposite sex or is it an attempt to prove their own existence as an individual? In addition to different points of view,in the book "Bize Göre" ,main subject of this article, Ahmet Hasim criticised the dream of establishment of the new state order and moreover the effects of the revolution which is more clearly and easily recognised on woman on the subject of clothing and also the other issues.

___

  • Ahmet Haşim, Bize Göre, Bilge Sanat Yapım Yay. İstanbul Eylül 2005
  • Ahmet Rasim, Eserlerinden Seçmeler, Morpa Kültür Yay., İstanbul-1992
  • AKYÜZ Kenan, Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılâp Yay. İstanbul 7. Baskı
  • ATAY Falih Rıfkı, Çankaya, Doğan Kardeş Basımevi, İstanbul 1969
  • AYTAÇ Gürsel, Goethe Der Ki, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay. Ankara Ağustos 1986
  • AYVAZOĞLU Beşir, Ömrüm Bir Ateşti, Ötüken Yay. İstanbul 2002
  • BALCI Yunus, Türk Romanında Aydın Problemi (1908-1950), Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay, Ankara 2002
  • BALDIRAN Galip, Pierre Loti ve Oryantalist Söylem, Çizgi Yay., Konya-2005
  • CAPORAL Bernard, Kemalizm Sonrasında Türk Kadını II, (Çev. Ercan Eyüboğlu), Yeni Gün Haber Ajansı Basın ve Yay., İstanbul 2000
  • ÇETİN Nurullah, “Hayat Edebiyat Siyaset”, Hece Dergisi Hayat Edebiyat Siyaset Özel Sayısı, Hece Basın Yay. Ankara 2004
  • DAGORET Von Mikusch, Gazi Mustafa Kemal IV, Cumhuriyet, 2000
  • DOĞAN Avcıoğlu, Milli Kurtuluş Tarihi 1838’den 1995’e, Tekin Yay., İstanbul 1976
  • FARRERE Claude, Ankaralı Dört Hanım, Çev. Kriton Dinçmen, Scala Yay., İstanbul1999
  • GÖZAYDIN İştar B., “ Türkiye Hukukunun Batılılaşması”, Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce, Cilt 3, Modernleşme ve Batıcılık, İletişim Yay., İstanbul 2002
  • KAPLAN Mehmet, “Ahmet Haşim’in Şiirinde Renkli Hayaller”, Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar 2, Dergâh Yay. İstanbul 1999
  • KARAOSMANOĞLU Yakup Kadri, Ankara, İletişim Yay., 13. Baskı, İstanbul 2001
  • KARAOSMANOĞLU Yakup Kadri, Gençlik ve Edebiyat Hatıraları, Bilgi Yay. Ankara 1969
  • KURDAKUL Şükran, “Ahmet Haşim”, Çağdaş Türk Edebiyatı 1, Evrensel Basın Yay. İst., Ağustos 2002
  • KURNAZ Şefika, Cumhuriyet Öncesi Türk Kadını, Milli Eğitim Bakanlığı Yay. İstanbul 1997
  • TURAL Sadık Kemal, “Ahmet Haşim’in Hayatının Ana Çizgileri”, Doğumunun Yüzüncü Yılında Ahmet Haşim, 2. baskı, Atatürk Kültür Merkezi Yay., Ankara 1993
  • URGAN Mina, Bir Dinozorun Anıları, YKY yayınları, 61. baskı
  • YAKUT Kemal, “Tek Parti Döneminde Peçe ve Çarşaf,” Tarih ve Toplum, Nisan 2002
  • ZÜRCHER Erik Jan, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İletişim Yay., İstanbul 1995.