Seniha: Uçurumun dibine yuvarlanan bir genç kız

Kiralık Konak, Yakup Kadri‟nin batılılaşma olgusunu en yoğun olarak işlediği yapıtıdır. Yapıtta bu olgunun toplumda ve ailede oluşturduğu yıkıntı, geleneği ve eskiyi temsil eden Naim Efendi‟nin konağına ve „hain alafrangalık‟ı simgeleyen Seniha‟nın şahsına indirgenir. Tanzimat ile beraber ülkeye girmeye başlayan Avrupai kültür göstergelerinin romanın protagonisti Seniha‟nın ve arkadaş çevresine yansıma biçimi dikkatlere sunulur. Seniha, batılılaşmayı yanlış algılayan alafranga tiplerin bin dokuz yüz yirmilerdeki sürümüdür. Seniha‟nın edimlerinin tespitine yönelik birçok araştırma yapılmıştır. Bu çalışmada, tespitten öte kahramanı „alafrangalılık‟a iten sebepler detaylı bir biçimde irdelenerek bütünsel sonuçlara varılmıştır.

Seniha: A young girl rolling down the cliff

Kiralık Konak is the work of Yakup Kadri in which he intensively deals with westernization phenomenon. In the work, the destruction that the phenomenon causes in the society and family is attributed to the mansion of Naim Efendi, who symbolizes the tradition and the oldness, and Seniha‟s personality, who represents “malicious European style”. The way that European cultural values, which begin to affect the country with the Ottoman Reform Movement, are reflected to the protagonist Seniha and her friends are remarkable. Seniha is the 1920s version of the European style types who misunderstand the westernization. A lot of studies have been conducted on analysis of Seniha‟s actions. In this study, rather than the analysis, the reasons that have driven the heroine to have a European style have been examined in detail and holistic conclusions have been reached.

___

  • AKPINAR Soner (2008) Yakup Kadri Karaosmanoğlu‟nun Romanlarında “Alafrangalık” Teması, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Volume 1/4 Summer 2008
  • AKI Niyazi. (2001), Yakup Kadri Karaosmanoğlu- İnsan, Eser, Fikir, Uslûp İstanbul, İletişim Yayınları.
  • AYTAŞ Gıyasettin (2002). “Batılılaşma Maceramızda Türk Romanına Yansıyan Tipler -II„ G.Ü., Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 22, S. 3, 199-220
  • BELGE Murat (1998). Edebiyat Üzerine Yazılar, İletişim, İstanbul.
  • BİNGÖL Necdet. (1944), Yakup Kadri‟nin beş romanında Fransız realist ve natüralistlerinin tesirleri, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Cilt III. Sayı:1, ss.9–20, Ankara, Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • ÇIKLA Selçuk (2002). Romanda Kurmaca ve Gerçeklik, Hece, Türk Romanı Özel Sayısı, Ankara.
  • KARAOSMANOĞLU Yakup Kadri. (1998), Kiralık Konak, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • KERMAN Zeynep (2009). Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, Dergah Yayınları, Ankara.
  • KÜÇÜKBATIR Tuncer (1999). Hermann Broch ve Yakup Kadri Karaosmanoğlu‟nun Romanlarında Yitirilmiş Değerlerin İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • MORAN Berna (2002). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • NACİ Fethi (1971). On Türk Romanından, İstanbul, s. 29-31.
  • SOLOK Cevdet Kudret (1987). Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman. Cilt 2, İstanbul.
  • TİMUR Taner (1991). Osmanlı-Türk Romanında Tarih, Toplum ve Kimlik, Afa Yayınları, İstanbul.
  • TÜZER İbrahim (2007). Kimliklerin Çatıştığı Mekân: “Kiralık Konak” ve Evini/Evrenini Arayan Nesille, bilig, sayı.41, Bahar, s. 225-239.
  • YAVUZ Hilmi. (2005). Edebiyat ve Sanat Üzerine Yazılar, YKY, İstanbul.