Kemalettin Kamu’nun şiirlerinde poetik yapı: İmaj, dil ve üslup

Bu çalışma, Türk edebiyatının mütareke dönemi şairlerinden Kemalettin Kamu’nun şiirlerindeki imaj, dil ve üslup özelliklerini değerlendirmeyi amaçlamıştır. Bu özellikler, Kamu’nun şiirlerindeki poetik yapıyı ortaya çıkarması bakımından oldukça önemlidir. Şiirlerdeki imajlar ortak özelliklerine göre belli başlıklar altında toplanarak sınıflandırılmıştır. Eserlerinde yer verdiği imajların değerlendirilmesi ile ortaya çıkan bu başlıkların, Kamu’nun iç dünyasını daha somut bir biçimde yansıtması bakımından ayrıca bir değeri olduğu düşünülmektedir. Kemalettin Kamu’nun şiirlerinde kullandığı dil ve üslup ise ayrı bir bölümde incelenmiştir.

The poetic structure in Kemalettin Kamu’s poems: image, language, and style

This study aims to evaluate the features of image, language and style in the poems of Kemalettin Kamu, a poet of Turkish literature in Armistice era. These features are quite important to reveal the poetic structure in Kamu’s poems. As the poet reflected his inner world to the outer world via literature, images in his poems are classed under certain headings in accordance with the common features. These headings derived from the evaluation of images in his poems are also deemed to have value in reflecting his inner world more concretely. The language and style used by Kemalettin Kamu, a.k.a. the poet of the motherland and faraway places from the motherland, in his poems will be analysed and evaluated in a separate section.

___

  • Akdeniz’den, Ülkü, C. 1, S. 6, Temmuz 1933, s. 431. Ana Vatan Şairi, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 95.
  • Baharda Tabiat, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 97.
  • Bahtiyarlık, Varlık, S. 22, 1 Haziran 1930, Ankara, s. 4.
  • Benim Aşkım, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 97.
  • Bir Bahar Akşamı, Ülkü, C. 9, S. 106, 16 Şubat 1946, s. 4.
  • Bingöl Çobanları, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 90-91.
  • Çığıltı, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 101.
  • Dadaş, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 75.
  • Dumlupınar Yolunda, Çığır, 11. Yıl, S. 128, Ankara, 1943, s. 19.
  • Enginde Hatıralar, Türk Yurdu, C. 4-24, S. 30-224, Ankara, Haziran 1930, s. 3.
  • Ferâgat, Fikirler, C. 1, S. 6, 10.09.1927, İzmir, s. 4.
  • Gurbet Geceleri, Genç Yolcular, C. 1, S. 3, 1920, s. 37.
  • Güz, Kalem Dergisi, S. 9, 1 Şubat 1939, Ankara, s. 99.
  • Havada Esen, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 101.
  • Hava Yolcularına, Varlık, S. 7, 15 Mart 1934, s. 1258.
  • Hicret, Anavatan Mecmuası, Y. 1, C. 1, S. 1, 1922/1338, s. 2.
  • Hicret Akşamları, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 120.
  • İrşat, Genç Yolcular Dergisi, C. 1, S. 1, 1 Kanunievvel, 1919, s. 10.
  • İstanbul Kızına, Varlık, S. 2, 1 Ağustos 1933, s. 4.
  • İzmir, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 119.
  • İzmir Yollarında, Anadolu‟da Yenigün, Y. 3, S. 235/610, Ankara, 16 Mayıs 1337/1921, s. 1.
  • İzmir Yollarından Son Mektup, Anadolu‟da Yenigün, Y. 3, S. 235/610, Ankara, 16 Mayıs 1337/1921, s. 1.
  • Karadeniz, Şadırvan, C. 1, S. 14, Temmuz 1949, s. 8.
  • Kara Gün Yaşları, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 113.
  • Kış, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 98.
  • Kimsesizlik, Türk Yurdu, C. 5-25, S. 31, Ankara, Temmuz 1930, s. 5.
  • Kitâbe, Türk Yurdu, C. 2, S. 8, Mayıs 1341/1926, s. 144.
  • Lâle Devri İçin, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 117.
  • Memiş’ten Güllü’ye, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 69.
  • N’oldu, Varlık, S. 9, 15 II. Teşrin, 1933, s. 1.
  • Sen Benim Olamazsın, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 117.
  • Seneler, Fikirler, C. 1, S. 8, İzmir, 10 Teşrinievvel 1927, s. 5.
  • Tâkip, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 116.
  • Tek Adam, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 99.
  • Tuna, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 73.
  • Türk’ün İlahisi, Büyük Mecmua, No: 11, 15 Eylül 1919 Perşembe, s. 125.
  • Umut, Şadırvan, C. 1, S. 13, 24 Haziran 1949, s. 1.
  • Ürperme, Oluş, S. 8, 19 Şubat 1939, Ankara, s. 120.
  • Yeter ki, Rifat Necdet Evrimer Neşri, Üçler Basımevi, İstanbul, 1949, s. 74.
  • Yurda Dönüş, Türk Yurdu, C. 5-25, S. 31, Temmuz 1930, Ankara, s. 5.
  • Zafer, Yolların Sesi, S. 11, İstanbul, Eylül 1933, s. 228.
  • Zaman, Varlık, 15 Temmuz 1933, C. 1, S. 1, 1933, s. 228.
  • Zaman İçinde, Varlık, 15 Temmuz 1933, C. 1, S.1, 1933, s. 1.
  • AYTAÇ Gürsel, Genel Edebiyat Bilimi, Say Yayınları, İstanbul, 2009.
  • BALTACIOĞLU İsmail Hakkı, “Kemalettin Kamu”, Türk Dili Dergisi, C. I, S. 8, s. 444-447, Ankara, 1952.
  • ÇAĞLAR Behcet Kemal, “Kemalettin Kamu”, Çınaraltı Dergisi, s. 4-5, İstanbul, 21 Nisan 1948.
  • ESİN Necmettin, “Şair Kemalettin Kamu”, Milli Eğitim Dergisi, Ekim-Kasım-Aralık, S. 31-32- 33, s. 20-24, Ankara, 1985.
  • GÜZEL Murat, “Varoluşumuzdaki Yırtık: Günümüz Şiirinde İmgenin Yeri”, Dergah Dergisi, C. XVI, S. 190, s. 9-11, İstanbul, 2005.
  • İLHAN Atilla, Elde Var Hüzün, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2005.
  • ÖZDEMİR Emin, Eleştirel Okuma, Bilgi Yayınları, İstanbul, 2005.
  • UÇ Himmet, “Ahmet Kutsi Tecer‟in Şiirlerinde İmajlar”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C. 3, S. 12, (s. 1-10), Bahar 2005. (www.e-sos-der.com).
  • ULAĞLI Serhat, İmgebilim “Öteki”nin Bilimine Giriş, Sinemis Yayınları, Ankara, 2006.
  • WELLLEK-WARREN, Edebiyat Teorisi, Çeviren: Ömer Faruk Huyugüzel, Akademi Kitabevi, İzmir, 2005.