KADIN PROGRAMLARINDA KADININ SUNUMU

Türkiye'de nüfusun %49,8'i (38 194 504) kadındır ve bu kadınların yaklaşık %30'u (12,2 milyon) ev kadınıdır. Bu rakamın büyüklüğü nedeni ile televizyon yayınlarının -kamu ve özel yayın kuruluşları tarafından gerçekleştirildiği- Türkiye'de ulaşmak istediği hedef kitlenin başında kadınlar gelmektedir. Bu bağlamda yayınlarda çeşitli programlar ile kadınların ilgisi çekilmeye çalışılmaktadır. RTÜK tarafından yapılan araştırmalar kadınların yarısının sabah ve gündüz kuşağındaki kadın programlarını izlediklerini göstermektedir. 2009 yılında yapılan ankete katılan kadın deneklerden en çok; 26-33 yaş aralığında, evli, ilkokul mezunlarının kadın programlarını izledikleri görülmektedir. Böyle büyük bir kitleye hitap etmesine rağmen, "Kadın Programları"nda üretici olmaktan çok tüketici olan, şiddet gören, tecavüze, ihanete uğrayan kadınların gösterildiği varsayılmaktadır. Kadınlara "mağdur, zavallı, kabullenici vs." birey imajının verilmesinin yanı sıra toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin bu programlarda yeniden üretildiği düşünülmektedir. Bu nedenle çalışmada toplumsal cinsiyet kavramı bağlamında Türkiye'de en çok izlenen kadın programları ve programda yer alan kadınların konumu değerlendirilmeye çalışılacaktır. Sonuçta içeriği ve oluşturduğu dil sayesinde televizyonun klasik kadın algısı, sunumu ve tüm bunların izleyici tarafından normalleştirilmesiyle ortaya çıkan kadın konusundaki sorunlu alanlar arasındaki ilişkinin ortaya konulması amacıyla Dünya Kadınlar Gününü içeren hafta boyunca en çok izlenen programlarda yer alan kadınların konumları ele alınacaktır. Çalışmanın asıl amacı kadınlar için hazırlanan programların, kadınlara ne verdiğini ortaya koymaktır

PRESENTATION OF WOMEN IN THE WOMEN'S PROGRAM

In Turkey women are the primary target audience of television broadcasts, because 49, 8% (38 194 504) of Turkish population are women and approximately of these women 30% (12.2 million) is housewife. In Turkey where television broadcasts are produced by public and private institutions, women are the primary target audience of television broadcasts, because of this rate. In this context, television is subject to concrete interventions and it tries to attract attention of women with various programs. According to researches done by Radio and Television Supreme Council (RTÜK), half of women watch television programs for women broadcasted in the morning and during the day. According to a survey in 2009, mostly women between the ages of 26-33 who are married and who are primary school graduates watch television programs for women. Although such a great mass is targeted, it is assumed that in these television programs those women are presented who are subject to violence, rape and betrayal, which is rather a consumptive case than productive. It is considered that women in these programs are given the image of “victimized, poor and acquiescent” individuals and the gender inequality in society is reproduced in them. Therefore it will be attempted to evaluate the place of women in the most watched television programs for women in Turkey and these programs, in terms of social gender concept. In order to present the relations between the problematic fields about “woman” which is a product of the conventional perception of woman in television, created by its content and language, the presentation of her and normalization of all this process by the audience, the place of women in the most watched programs of the week which contains the International Women’s Day will be analyzed. The real purpose of this study is to present what is given to women by these programs which are produced for women

___

  • AKBULUT, T. Nesrin 2006, Televizyonda Kadın, Kadın Çalışmaları Dergisi, Cilt.1, Sayı:1.
  • BATMAZ, Veysel, Asu, AKSOY 1995, Türkiye’de Televizyon ve Aile Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları, Ankara,
  • BOURDİEU, Pierre 2002, Televizyon Üzerine, Çev. Turhan Ilgaz, Yapı Kredi Yayınları, Cogito İletişim, İstanbul,
  • BRİAN, Groombridge 1976, Televizyon ve Toplum, Çev. Ayseli Usluata, Reklam Yayınları, İstanbul,
  • BROWN, Mary Ellen (ed.)1990, Television and Women’s Culture Sage Publications, London,
  • CERECİ, Sedat 1996, Televizyonun Sosyolojik Boyutu, Şule Yayınları, İstanbul,
  • CORNER John, Sylvia Harvey 1996, Television Times. A Reader. Arnold Publications, Newyork,
  • DEMİR, Kula Nesrin,YİĞİT, Zehra2013, “Reklam Fotoğraflarında Kadın Bedeninin Değişimi, Changes in Female Body in Adversising Photographs”, Turkısh Studıes -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, Volume 8/6 Spring 2013, P. 459-472,www.turkishstudies.net, Doi Number :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4767
  • ELİUZ, Ülkü2011, “Cinsel Kimlik Paniği: Kadın Olmak / Panic of Sexual Idenity: Being A Woman”, Turkısh Studıes -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN:1308-2140, Volume 6/3 Summer 2011, (Prof. Dr. Ramazan Korkmaz Armağanı), P. 221-232, www.turkishstudies.net, Doi Number :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2495
  • FİSKE, John 1997, Television Culture, Patstow Cornuall, T.J. Press.
  • HALLORAN, James D. 1973, Televizyonun Etkileri, Televizyonun Toplum Üzerindeki Etkileri, Çev. Süheyl Gürbaskan. Reklam Yayınları, İstanbul,
  • HARTLEY, John 1999, Uses of Television Routledge, London and Newyork,
  • HOBSON, Dorothy 1995, Ev Kadınları ve Medya, Kadın ve Popüler Kültür, Der: Süleyman İrvan, Mutlu Binark, Ark Yayınevi, Ankara,
  • IŞINBARK, Ayşe B. 1992,Televizyon Yayınlarının Kadınların Genel Davranışları ve Siyasi Tercihleri Üzerine Etkileri (İstanbul İlinde Bir Alan Araştırması) İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul,
  • KARACA, Şahika 2013, “Modernleşme Dönemi Türk Romanında Evden Kaçan Ve Eve Sığınan Kadınlar / Runaway Women And Women Takıng Refuge In Home In The Modernızatıon Perıod Turkısh Novel”, Turkısh Studıes -International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic-, Issn: 1308-2140 (Prof. Dr. Âmil Çelebioğlu Armağanı), Volume 8/1 Winter, 2013, P.1817- 1827,www.turkishstudies.net, Doı Number:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4351
  • KEFELİ, Ayşegül 1995, Türk Yazılı Basınında Kadın, Ege Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • KELSEY, Gerald 2001, Televizyon Yazarlığı, Çev. Bahar Öcal Düzgören, Yapı Kredi Yayınları, Cogito İletişim, İstanbul,
  • KESKİN, Ertan Z. 2001,Gündüz Kuşağı Talk Showlarında Kültürel Kimliklerin Temsiliyeti: Ayse Özgün Talk Show, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, Ankara,
  • KÖŞKER, Nilgün C. 2005, Televizyondaki Çizgi Filmlerin (Animasyon),İlköğretim Çağı Çocuklarının Eğitimi Üzerine Etkileri, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • KURT, Ahmet 2001, Televizyonun Toplum Üzerindeki Etkilerinin Sosyolojik İncelemesi, Sakarya Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya, MORLEY, David, ROBİNS, Kevin 1997, Kimlik Mekanları Küresel Medya, Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar, Çev: Emrehan Zeybekoğlu, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • SAKTANBER, Ayşe 1990, Türkiye’de Medyada Kadın: Serbest, Müsait Kadın veya İyi Eş, Fedakar Anne”, Kadın Bakış Açısından 1980’ler Türkiye’sinde Kadınlar, Der:Şirin Tekeli, İletişim Yayınları, İstanbul,
  • SOLMAZ, Songül 2001, 1980 Sonrası Toplumsal Değişimin Televizyon Yayıncılığında Kadın İmajına Yansıması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniv. S.B.E. İletişim Bilimleri A.B.D. İstanbul.
  • TANRIÖVER U., HÜLYA 2003, Türkiye’de Televizyon Kültürü ve Kadınlar”, Kadın Yaşantıları, Der: Ayşegül Yaraman, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • http://www.rtuk.org.tr
  • http://www.tuik.gov.tr
  • http://www.tns-global.com.tr
  • http://www.atv.com.tr
  • http://www.kanald.com.tr
  • http://www.startv.com.tr
  • http://www.fox.com.tr
  • http://www.kanal7.com