Kadın-erkek söylemi: Cinayeti yazan kadın Pınar Kür, “Bir Cinayet Romanı” ve cinayeti itiraf eden erkek Ahmet Ümit; “Beyoğlu Rapsodisi”

Edebiyat dünyasında “Kadın edebiyatı var mıdır yok mudur?” tartışmaları süredursun, kadın yazarlar edebiyatın her alanında eser vermeye devam etmektedirler. Bu alanlardan biri de polisiye romandır. Bu çalışmada, polisiye romanlarda kadın ve erkek söyleminin boyutlarını araştırmak, bunu yaparken de kadın yazar ile erkek yazarın “suç”u kurgularken tercih ettikleri yolların farklılığını, onların yarattığı karakterlerin kadın-erkek söylemi açısından temsil ettikleri değerleri ortaya koymak amaçlanmıştır. İzlenen yol ise, kadın-erkek söylemlerini temel alan başlıklar altında, her iki romanı karşılaştırmak ve her başlık için genel bir değerlendirme yapmak şeklindedir. Romanlar hem teknik hem de içerik açısından ele alınmış, sonuç bölümünde ise, çalışmanın bütününü kapsayan çıkarımlar sıralanmıştır.

Man – woman discourse:The woman who wrote of the murder Pinar Kür, “Bir Cinayet Romani” and the man who confessed the murder Ahmet Ümit; “Beyoglu Rapsodisi”

Regardless of the incessant debates on the question of “Whether there is a Woman‟s Literature or not?” within the literary circles, woman writers are continuing to produce pieces of art within every genre of literature. One of these genres is detective fiction. In this present paper, the writer aims at investigating the formats of the man – woman discourse in detective fiction and whilst doing this aims at exposing the different ways the male writer and the female writer chooses for fictionalizing the „crime‟ and the value the fictional characters they created stands for the man – woman discourse. The method adopted is to take up main debates on the man – woman discourse to compare the two novels in their context and to draw general conclusions under each debate. The novels are approached both technically and content-wise. In the conclusion part, the deductions regarding the whole paper are stated.

___

  • ALTAN Ertan (2007). “Nerede O Eski Zehir Hafiyeler ” Yeni Şafak, 08-07-2007.
  • AYVAZOĞLU Beşir (2009). “Polisiye Roman Tarihi”, Zaman, 12 Şubat 2009.
  • AYTAÇ Gürsel (1999). “Feminist Yaklaşım”, Genel Edebiyat Bilimi, İstanbul: Papirüs Yayınları, s. 108-111.
  • BAYRAKTAR Esin(2000). 1884-1918 Yılları Arasında Türk Edebiyatında Polisiye Roman, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • ÇELENK Zehra (2005). “Esrâr-I Cinayât‟tanÇoksatarlığın Esrarlarına: Ülkemizde Yazarın Ve Romanın Polisiye Macerası”, Pasaj, S: 2 (Eylül-Aralık), s. 159-182.
  • DAĞARCIKOĞLU Aslı (2005). “Ahmet Ümit‟le Söyleşi: Polisiye, Edebiyatın Kremasıdır”, İletim Gazetesi, S: Aralık , s. 95.
  • EGE Ufuk (2005). “Bir Yazın Kuramı Olarak; „Gynocriticism‟ (Jino-Eleştiri) Feminizm Geleneğinin İncelenmesi” Littera: Yazınbilim Kuramları Özel Bölümü, C: 17, S:Aralık, s. 41-46.
  • EREN Oğuz (2008). “Cins-i Latif Polisiyeleri”, Virgül, S: 122 (Eylül)
  • EROĞLU Yelda (2008). “Polisiyeye Kadın Eli Değince”, 30 Haziran 2008. http://agathachristiefan.blogspot.com/2008/06/en-sevdiiniz-agatha-christie-roman.html (ET: 24-08- 2011)
  • GEZER Habibe (2006). Türk Edebiyatında Polisiye Roman Ve Ahmet Ümit’in Polisiye Roman Kurguları,Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • K.Tarık Dursun (1982). “Polisiye Roman”, Gösteri, 19 Haziran 1982, s. 68.
  • KILIÇ Tülay Güneş (2008). “Kadınlara Göre: Suç Edebiyatında Kadın Yazarlar”,Virgül, S: 123 (Ekim)
  • KÜR Pınar (2002). Bir Cinayet Romanı,İstanbul: Can Yayınları.
  • MENTEŞE- BATUM Oya (2002). “Toplumsal Kimlik ve Kadın Yazarlığı”, Varlık Dergisi, S: Mart , s. 1134.
  • MORAN Berna (2001). “Feminist Eleştiri Kuramı”, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yayınları, s. 249-262.
  • Radikal Kitap (2008). “Korkmayın; Mr. Sherlock Holmes Geldi”, Radikal Kitap, 31.10.2008
  • TAĞIZADE-KARACA Nesrin (2006). “Pınar Kür”, Edebiyatımızın Kadın Kalemleri, Ankara: Vadi Yayınları,s. 258-265.
  • TÜRKER Ebru Aykut (2003). “Feminist Edebiyat Eleştirisi”, Hece Eleştiri Özel Sayısı, C: 6, S: 77-78-79, s.293-305.
  • TÜRKEŞ A. Ömer (2007). “Türk Edebiyatın Farklı Tarihi” Radikal Çevrimiçi Kitap,31-08-2007. http://www.radikal.com.tr/ek_haber.php?ek=ktp&haberno=6706 (ET: 24-08-2011)
  • UZUNER Buket (2004). “Türk Edebiyatı Dedektifine Kavuştu”, Radikal Kitap, 23.07.2004.
  • ÜMİT Ahmet (2003). Beyoğlu Rapsodisi, İstanbul: Doğan Kitap.
  • ÜNLÜ Ferhat (2003). “Postmodern Polisiye ve Gizemcilik”, Virgül, S: 66 (Ekim), s. 50-52.
  • ÜNLÜ Ferhat (2004). “Yerli Polisiye Tarihi”, Yeni Şafak, 23.03.2004 Salı. http://yenisafak.com.tr/arsiv/2004/mart/23/kultur.html (ET: 24-08-2011)
  • ÜYEPAZARCI Erol (2002). “Türkiye‟de İlk Polisiye Roman Yazarı”, Kitaplık, S: 54 (Temmuz- Ağustos), s. 148-155.
  • ÜYEPAZARCI Erol (2008).Korkmayınız Mister Sherlock Holmes!, İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • YALÇIN‐ÇELİK S. Dilek (2006).“Popüler Edebiyat”, Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara: Kültür veTurizm Bakanlığı Yayınları.