FRANSIZ MİSYONERLER TARAFINDAN İSTANBUL VE LEVANT MİSYONUNUN OLUŞTURULMASI(PAPAZ J. BAPTİST PİOLET’NİN MEKTUBU)

Misyonerlik, Hıristiyan Katolik dünyası için her dönem önemli olmuştur. Bu nedenle illegal şekilde en zor şartlarda dahi yürütülmeye çalışılmıştır. 16. Yüzyıla girildiğinde Kanuni Sultan Süleyman tarafından Fransa'ya Osmanlı topraklarındaki Katolik toplulukların koruyuculuğu imtiyazı verilmiştir. Bu imtiyaz ile misyonerlik kurumsal bir yapı kazanmaya başlamıştır. Bu dönemden itibaren misyoner yayılma politikaları, İstanbul merkez olmak üzere Osmanlı topraklarında Levant misyon görevleri ile yürütülmeye çalışılmıştır. Osmanlı İmparatorluğu'nun azınlık politikası Millet Sistemi farklı din ve kültür gruplarına kendi kültürlerini devam ettirme yönünde hoşgörü edebilmişlerdir. Ayrıca gittikleri her yerde dayanışma oluşturabilecekleri Katolik topluluklar bulabilmişlerdir. 16. Yüzyıldan itibaren zaman içinde tecrübe kazanan misyonerler, kendilerini Osmanlı Levant topraklarında etkili kılacak alanlarda yetiştirmişlerdir. Örneğin onlar ilk misyon görevlerinden edindikleri tecrübelere ile yerel dilleri öğrenmişler ve bu coğrafyada az bulunan mesleklerden olan doktorluk, ilaç imali gibi konularda eğitilmişler ve bu sıfatlar ile görev yerlerine gitmişlerdir

CREATION THE MISSION ISTANBUL AND LEVANT BY FRENCH MISSIONARIES (LETTRE FROM PASTOR J. BAPTIST PIOLET)

The missionary, for Christian Catholic world has been significant for each period. Therefore, even in the most difficult conditions in the illegal way, the tried to execute is entered in the 16th century the territory of the Ottoman Empire Suleiman the magnificent to the Catholic communities in France by the patron has been given exclusivity. This has started to gain a concession with the missionary enterprise structure. From this period, including the missionary expansion policies, the territory of the Ottoman Empire in İstanbul's central Levant mission with tasks to be executed The minority policy of the Ottoman Empire, people of different religions and cultural groups and their culture system of continuing in the direction of tolerance. In this way, the missionaries go forrward to move. In addition, the Catholic communities everywhere tofrom the 16th century, the Ottoman Levant over time experience winning will make effective areas on the territory of the missionaries, Rised up themselves. For example, they first learned the local languages and with the acquired experience in the tasks of the Mission in this region are rare, they've been trained on issues such as medical, pharmaceutical production professions and adjectives with the stations. build solidarity founded. In this respect, the wide missionary activities carried out in the Levant, the basic principles of Western imperialism to future periods is a very critical in terms of importance. In this regard, In this regard, it is very important to them to İstanbul and the missionaries here organizational. In this context, the missionaries came to İstanbul, where settlements and a Jesuit priest, valuable information about the initializations, Levantmisyonunu-author father Piolet by the written and recorded all kinds of developments that have occurred periodically.The birth of the Mission's tasks, especially in the Levant geography base in İstanbul the Ottoman society with the structure of tasks, starting with the dialogues will be processed in the main subjects

___

  • AİMÉ-MARTİN M. Luis, Lettres edifiantes et Curieuses: Consernant L’Asie, L’Amerique, L’Afrique, (Toma-I), Auguste Desres İmprimeur-Editeur, Paris, 1837.
  • BAĞÇECİ, Yahya (2008). “Osmanlı Devleti’nde Amerikan Misyonerlerinin Ermenilere Yönelik Eğitim Faaliyetleri/Educationalctivities Of American Missioners For Armanians İn ttoman Empire”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 3/4, Yaz 2008, www.turkishstudies.net, DOI Number : http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.363 , p. 169-192. 183.
  • BERKES, Niyazi; Türkiye’de Çağdaşlaşma, YKY Yayınları, 2009, İstanbul.
  • Bon Le Gustave, La Civilisaation Des Arabes, Edition de la Fontaine au Roy, Paris, 1996.
  • DANİÉLOU Jean, “Kilise de Misyoner Düşüncesi”, Çev. Abdurrahman Küçük, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1997, Sayı. 1, s. 100-109.
  • GRAMMONT; Jean-Louis Bacqué; “Kanuni Sultan Süleyman’ın I. François’ya İki Mektubu”, Çev. Refet Yinanç, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, Cilt. 8, Sayı. 14, 1963, s. 90-100.
  • HÜLAGU, M. Metin; “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Misyoner, Ermeni, Terör ve Amerika Dörtgeninde Türkiye”, Journal of İslamic Research, Vol. 20/4, 2007, s. 429-450.
  • İNALCIK, Halil; “Osmanlı’nın Avrupa ile Barışıklığı: Kapitülasyonlar ve Ticaret”, Doğu-Batı Dergisi, Sayı. 24, 2001, s. 310-321.
  • KARPAT, H. Kemal; Osmanlı Nüfusu(1830-1914), Demografik ve Sosyal Özellikleri, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1999, Ankara.
  • KONAN, Belkıs; “Osmanlı Devletinde Kapitülasyonlar Çerçevesinde Yabancıların Din ve Vicdan Özgürlüğü”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Sayı. 1, 2008, s. 140-155.
  • KÜÇÜK, Cevdet; “Osmanlı Devleti’nde Millet Sistemi”, Yeni Türkiye Dergisi, Sayı. 38, 2001, Ankara, s. 688-702.
  • KÜÇÜKOĞLU, Bayram; Türk Dünyasında Misyoner Faaliyetleri, IQ Yayınları, 2005, İstanbul. ORTAYLI, İlber; Batılılaşma Yolunda, Merkez Yayınları, 2007, İstanbul.
  • PİOLÉT J. Baptist, Les Missions (Catholique Française): La France En Dehors (Au XIX Siécle), (Tome-I, Mission d’Orient), Armond Colin Librairie, 1900, Paris.
  • SEZER, Ayten; “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e; Misyonerlerin Türkiye’deki Eğitim ve Öğretim Faaliyetleri”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Özel (2009), s. 171.
  • YİĞİTOĞLU, Mustafa; “Geçmişten Günümüze Anadolu’da Müslüman Hıristiyan Münasebetleri”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi II, 2012, s. 101-116.