Divan şiirinde kulak çekmeye dair

Redif, şiirin ses yapısı ve anlam çerçevesini belirleyen önemli unsurlardandır. Şiirin kurgusu büyük ölçüde onun etrafında döner. Yazımıza konu olan "kulak çekmek" kelime grubu da bu çerçevedeki örneklerdendir. Çalışmada kulak çekmeyi redif olarak kullanan Bakî, Vusulî, Tâlib, Nevî ve Nizamî'nin müstakil şiirleri ile içinde bu kelime grubuna yer veren farklı şairlere ait beyitler bir araya getirilmiştir. Benzer örnekler alt alta getirilerek "kulak çekmek"in metinlerdeki anlam dünyası ortaya konmaya çalışılmıştır.

On pulling ear in divan poem

Redif is one of the important elements of poem, which determines sound construction of the poem and the structure of meaning. Fiction of the poem largely revolves around it. The phrase of “ear pulling”, which is the main concern of our article is an example of this. In this study; the poems of Baki, Vusulî, Talib, Nevî and Nizamî's, who are used “ear pulling” as redifs, and the couplets of the other poets are gathered. By putting the similar examples together, it is tried to explain the meanings of “earpulling” in the texts.

___

  • AKSOYAK, İ. Hakkı (2006). Gelibolulu Mustafa Âlî-Divan I-II-III, The Department of Near Eastern Languages and Civilizations, Sources of Oriental Languages and Literatures 63, Harvard University.
  • AYDEMİR, Yaşar (2011). Üç Dostun Birlikte Meşki: Nevî, Bakî ve Muradî’nin Nazireleşmeleri, VI. Klâsik Türk Edebiyatı Sempozyumu, (Prof. Dr. Mine Mengi Adına) 25-27 Kasım 2010 Kayseri, Yayımlanmamış Bildiri.
  • Bakî (1994), Dîvân Tenkitli Basım. (Haz. Sabahattin Küçük), Ankara.
  • BUYRUK, İbrahim Etem (2009). Ümîdî Ahmet Dîvânı (İnceleme-Metin-Özel Adlar Dizini), Hacettepe Üni. SBE. Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • ÇAVUŞOĞLU, Mehmed (1971). Necati Bey Divanı'nın Tahlili, İstanbul.
  • Derleme Sözlüğü (1993). (Haz. Komisyon), TDK Yay., Ankara.
  • DOĞAN, D. Mehmet (1996). Büyük Türkçe Sözlük, İz Yayıncılık, İstanbul.
  • Ferhen-i Fârisî-i Muîn (2012). http://www.rismoon.com/moeenletterindex-fa.html 24.03.2012.
  • Tuğra (2012). http://tr.wikipedia.org/wiki/Tu%C4%9Fra 24.03.2012
  • KARACAN, Turgut (1991). Bosnalı Alaeddin Sabit Divan, Cumhuriyet Üni. Yay., Sivas.
  • KILIÇ, Filiz (TY). Âşık Çelebi Divanı, http://ekitap.kulturturizm.gov.tr/dosya/1- 213614/h/asikcelebidivanifilizkilic.pdf
  • KURNAZ, Cemâl (2003). Divan Dünyası, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Lugatname-i Dehkhuda (2012). http://www.loghatnaameh.org/ 24.03.2012
  • Mecmua, 06 Mil Yz. A. 4277.
  • Mecmua, 06 Mil Yz. A. 799.
  • Mecmua, 06 Mil Yz.A. 897.
  • MERMER, Ahmet (1991). Mezakî, Hayatı, Edebî kişiliği ve Divanı’nın Tenkitli Metni, AKM Yay., Ankara.
  • ONAY, Ahmet Talat (2009). Açıklamalı Divan Şiiri Sözlüğü Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar ve İzahı, (Haz. Cemal Kurnaz), İstanbul.
  • ÖZTÜRK, Ünsal (2012). https://docs.google.com/file/d/0B6Qt8xF2OIFSOTdiNmFjZGYtMjZjM y00ZWM4LWI4NzctNTIxZGIxODc4Zjcw/edit?hl=en&pli=1 23.03.2012
  • ÖZVERİ, Murat (2012). Türk ve Pers Atlı Okçuluğu, http://www.tirendaz.com/tr/?page_id=42 23.03.2012.
  • SOLMAZ, Süleyman (2004). Ahdî ve Gülşen-i Şu'arâsı İnceleme-Metin, AKM Yay., Ankara.
  • ŞÜKUN, Ziya (1984). Farsça-Türkçe Lügat Gencinei Güftar Ferhengi Ziya, MEB Yay., Ankara.
  • TANPINAR, Ahmet Hamdi (1985). 19'uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, 6. bs., Çağlayan Kitabevi, İstanbul.
  • Tarama Sözlüğü (1965). (Haz. Komisyon), TDK Yay., Ankara.
  • TARLAN, Ali Nihat (1992). Hayâlî Divânı, Ankara.
  • TDK. Türkçe Sözlük (1998). (Kaz. Komisyon), TDK Yay., Ankara.
  • Vusulî (2008). Divan. (Haz. Hakan Taş) Konya.
  • YÜCEL, Ünsal (1999). Türk Okçuluğu, Yayına Hazırlayan Dursun Ayan) Atatürk Kültür Merkezi, Ankara.
  • Peşteli Hısalî (2011). Metâilü'n-Nezâir (II. Cilt) İnceleme-Metin, (Haz. Ebuzer Kalyon), GÜ. SBE. Doktora Tezi, Ankara.