DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ İÇİN ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN ÖNEMİ

Türkiye'de ilkokul, ortaokul ve lise programlarının bütünleyici bir parçası olan DKAB derslerinin kendisinden beklenilen sorumlulukları yerine getirebilmeleri için çağın değişen ihtiyaç ve şartlarında DKAB öğretmeninin eleştirel düşünme becerilerine sahip olmaları gerekli ve kaçınılmaz görünmektedir. İki temel bölümden oluşan bu çalışmada birinci bölümde DKAB öğretmeninin eleştirel düşünme becerisine sahip olmasının önemi ve gerekliliği "Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri"ndeki ana yeterlikler ve bunlara bağlı alt yeterlikler ve program açısından ortaya konulmaya çalışıldı. İkinci bölümde, alanda DKAB öğretmenleri ile ilgili yapılan bazı çalışmalar ve DKAB öğretmen adayları ile ilgili yapılan bir araştırma analiz edilerek DKAB öğretmenlerinin eleştirel düşünme düzeyleri ortaya konulmaya çalışıldı. DKAB öğretmeninin eleştirel düşünme becerilerine sahip olması hem "Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri" ve "Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri" hem de program, öğrenci ve öğretim konusu yapılan din açısından zorunlu ve kaçınılmaz görünmektedir. Araştırma sonuçlarından DKAB öğretmenleri eleştirel düşünme becerilerine sahip olma ve bunları etkin bir şekilde kullanabilme bakımından bazı konularda yeterli görülürken bazı yönlerinin ise güçlendirilmesi gerekmektedir. Bu nedenle eleştirel düşünme becerileri DKAB öğretmen adaylarına eğitimleri sırasında kazandırılmalıdır. Bunun için DKAB öğretmenliği bölümü lisans ve lisansüstü programlarına eleştirel düşünme ayrı bir ders olarak konmalı ve bölümün diğer dersleri de eleştirel düşünme eğilimlerini ortaya çıkartıp besleyecek, öğrencilerin eleştirel düşünme alışkanlığı kazanmalarına yardımcı olacak şekilde işlenmelidir

THE SIGNIFICANCE AND NECESSITY OF CRITICAL THINKING FOR RELIGIOUS CULTURE AND ETHICS COURSE TEACHER

In this study which has two main chapters, in the first chapter, the importance and necessity of having critical thinking skills for RCEC teacher with regards to the main competencies and sub-competencies in the “RCEC Teacher Special Field Competencies”. In the second chapter, some studies about RCEC teachers within the field and a research about RCEC teacher candidates have analyzed and RCEC teachers’ critical thinking skills are tried to be presented. It seems necessary and inevitable for a RCEC teacher to have critical thinking skills, for both “Teaching Profession Competencies” and “RCEC Teacher Special Field Competencies”, and for the religion which has been made an education subject to the program and the students. It seems necessary and inevitable for a RCEC teacher to have critical thinking skills, for both “Teaching Profession Competencies” and “RCEC Teacher Special Field Competencies”, and for the religion which has been made an education subject to the program and the students. RCEC teachers have considered as adequate in terms of having critical thinking skills and use them efficiently, whereas some aspects need to be improved. For this reason, critical thinking skills must be acquired to RCEC teachers during their education. To achieve this, critical thinking must be a separate class within the curriculum of the department of RCEC teacher; and also the other classes of the department should be taught to reveal and feed the students’ critical thinking tendency and help them to have the habit to think critically

___

  • ÂġIK EV, H. (2012). Eleştirel Düşünme ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersleri, Tıbyan Yayıncılık, Ġzmir.
  • CARROL, M. T. (1989). “Critical Thinking: Promoting It Ġn The Classroom”, ERIC Clearinghouse on Reading and Communacation Skills, Eric Digest. Bloomington IN. Retrieved from http://www.eric.ed.gov
  • Critical Thinking: “A Statement Of Expert Consensus For Purposes Of Educational Assessment And Instruction”, The Delphi Report (1990). The California Academic Press, Retrieved from www.insightassessment.com.
  • CUYPERS, S. E. (2004). “Critical Thinking, Autonomy And Practical Reason”, Journal of The Philosophy of Education, Vol. 38, No. 1
  • ERDOĞAN, Ġ. (2012). DKAB Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilim Düzeyleri Üzerine Bir İnceleme. (Unpublished master’s thesis). Necmettin Erbakan University, Turkey.
  • FACĠONE, P. A. Critical Thinking: What It Is And Why It Counts. Retrieved from http://www.insightassessment.com/pdf_files/what&why2009.pdf
  • GÜNDÜZ, T. (2010). “Gençlik Dönemi Din Eğitimi”, Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi, Ed. Mustafa Köylü, Nobel, Ankara.
  • GÜRKAYNAK, Ġ., ÜSTEL, F. & GÜLGÖZ, S. (2003). Eleştirel Düşünme, Sabancı Üniversitesi Eğitim Reformu GiriĢimi, Ġstanbul.
  • IHEOMA, O E. (1997). The Philosophy Of Religious Education, Fourth Dimension Publishers, Enugu, Nigeria.
  • İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri (Elementary School Religious Culture and Ethics Course Teacher Special Field Competencies) (2008). OYEGM, Ankara.
  • KAYMAKCAN, R. (2009). Öğretmenlerine Göre Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersleri, Ġstanbul: DEM Yayınları.
  • KOÇ, A. (2010), “Din Kültürü Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Yeterlikleri”, Journal of Değerler Eğitimi, C. VIII. Sayı 19. 107-149.
  • KÖYLÜ, M. & BAYRAMALĠ, N. (2012). “Ġlköğretimde Din Eğitimi”, Din Eğitimi, Köylü, M. &
  • AltaĢ, N. (Eds.), Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. Milli Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu (Curriculum of
  • ESRCEC), (2007). MEB Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara. Milli Eğitim Temel Kanunu (Turkish National Education Fundamental Law), Retrieved from http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html. Ortaöğretim DKAB Dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) Öğretim Programı (Curriculum of Secondary Education RCEC), (2010). MEB Devlet Kitapları, Ankara. Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, (2006). TEDP Temel Eğitime Destek Projesi “Öğretmen Eğitimi BileĢeni”, Ankara. Öğretmen Yetiştirme Ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007) (Faculty of Teacher Training and Educational Sciences), (2007). Yüksek Öğretim Kurulu Yayını, Ankara.
  • PAUL, R. & ELDER, L. (2002). Critical Thinking: Tools For Taking Charge Of Your Professional And Personal Life, FT Press.
  • SCHĠPANĠ, D. S. (tarih yok). “Religous Education Encounters Liberation Theology”, Religous Education Pres Birmingham, Alabama.
  • SELÇUK, M. (2000). “Din Öğretiminin Kuramsal Temelleri”, Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, Milli Eğitim Basımevi, Ġstanbul.
  • SELÇUK, M. (1990). Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara.
  • The Significance And Necessity Of Critical Thinking For Religious Culture And Ethics… 93 Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/12 Fall 2013
  • ġAHBAT, A. (2002). Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Tutumlarının Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi, (Unpublished master’s thesis). Selçuk University, Turkey.
  • TC Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme Ve Eğitimi Genel Müdürlüğü İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri. (ESRCEC Teacher Special Field Competencies), (2008). OYEGM, Ankara.
  • TOSUN, C. (2003). Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları Uluslar Arası Sempozyum Bildiri Ve Tartışmalar 28-30 2001-İstanbul, MEB, Ankara.
  • YEġĠLYAPRAK, B. (2000). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.