ÇİVİYAZILI BELGELERE GÖRE MEZOPOTAMYA’DA SÜTANNELİK HİZMETİ, SÜTANNE OLARAK QADİŠTUM KADINLARI VE KUTSAL KİTAPLARDA SÜTANNELİK UYGULAMASI

Anne sütünün, bebeğin gelişimi üzerindeki olumlu etkisi eskiçağlardan beri biliniyordu. Sütü olmayan, hastalık geçiren veya doğum sırasında hayatını kaybeden annelerin çocukları, emzirilmeleri için sütanneye verilirdi. Çiviyazılı metinler, Mezopotamya'da sütannelerin varlığını kanıtlamaktadır. Sütanneler ve onların haklarına ilişkin bilgileri içeren, Eski Babil Dönemine ait hukuki metinler ve bazı kanun maddeleri, sütannelik yapan kadınların yasal haklarını bize göstermesi bakımından önemlidir. Bu belgeler içerisinde, qadi?tum olarak adlandırılan, din sınıfından oldukları kuvvetle muhtemel kadınların da sütanne olarak hizmet verdikleri anlaşılmaktadır. Sütannelik gibi manevi anlamda güçlü bir hizmet için her qadi?tum kadını değil, evlenip çocuk doğurmuş qadi?tumlar uygun görülmüş olmalıdır. Yazılı belgelere göre, sütanne bir çocuğu 2 veya 3 yıl emzirebilirdi. Emzirme ücretinin karşılığı olarak sütanneye, yiyecek veya giyecek verilir ya da taraflar arasında belirlenen miktar ödenirdi. Öz anne, emzirme ücretini sütanneye ödeyemediği taktirde, çocuğun sütannede kaldığı da bazı metinlerden bilinmektedir. Eski Babil Dönemi hukuki metinlerinde, taraflar arasında anlaşma sağlandıktan sonra öz anne ve sütannenin birbirlerine itiraz etmeyecekleri ve dava açamayacakları hükmünün bildirilmesi, her iki tarafın haklarını koruma amaçlıdır. Sütannelerin haklarının kanunlarla güvence altına alındığı ancak onların bu hizmeti yerine getirirken yaptıkları hatalardan dolayı şiddetli cezalara maruz kaldıkları da bilinmektedir. Eski Mezopotamya'da sütannelik hizmeti ve onların haklarını belirleyen kuralların, Kutsal Kitaplardaki sütannelik uygulamaları ile benzer özellikler gösterdiği anlaşılmaktadır. Bu çalışmamızda, çiviyazılı belgeler esas olmak üzere, Kutsal Kitaplardaki kayıtlar ve bazı arkeolojik malzemeler konumuz çerçevesinde değerlendirilecektir

WET NURSE SERVICE IN MESOPOTAMIA ACCORDING TO CUNEIFORM DOCUMENTS, QADIŠTUM WOMEN AS WET NURSE AND PRACTICE WET NURSE IN THE HOLY BOOKS

The beneficial effect of the mother milk on the baby's development was known since ancient times. The children of the mothers has no milk or who lost their lives during birth, were given to the wet nurse to breastfeed them. Cuneiform texts, proves the existence of wet nurses in Mesopotamia. Some legal texts and law provisos, which contains information about wet nurses others and their rights, especially belongs to the Old Babylonian Period, is important it shows us the legal rights of the wet nurses women. In this documents, it is also understood that, the women who are probably from clergy and called qadištum was served as wet nurses. It must be approved that qadištums who married and gave birth, not all qadištum woman for a serve to morally powerful such as wet nurse. According to written documents, the wet nurse could breastfeed 2 or 3 years. Food, clothing or the amount determined between the parties was paid as a breastfeed to the wet nurse. When the biological mother can not pay the fee of the breastfeed, it was also known from the texts that wet nurse kept the child. It’s intended to protect that the rigths of the both sides, notification of the judgement that they can’t litigate each other and the biological mother and the wet nurse will not appeal each other, after understanding between the parties in the legal texts Old Babylonian Period. It’s known that guaranteed by law the rigths of the wet nurses but while they were carrying through this service, they exposured to severe punishments because of the mistakes that their made. It is also understood that, the wet nurse service and the rules governing their rights in Ancient Mesopotamia and the wet nurse practices in the Holy books has shown similar features. In this study, as a basis of cuneiform documents, the records in the Holy books and some archaeological materials will be evaluated in the context of our subject

___

  • Bottéro, J. (2009), Kültürümüzün Şafağı Babil, Yapı Kredi Yayınları, 3. Baskı, İstanbul.
  • Harris, H. (1975), Ancient Sippar, A Demographic Study of an Old Babylonian City (1894-1595 B.C.), PIHANS XXXVI, Leiden.
  • Kochaker, P-Ungnad, A. (1923), Hammurabi’s Gesetz, Band VI, Leipzig.
  • Kur’ân’ı Kerîm ve Açıklamalı Meâli, (2009), Hazırlayanlar: Karaman, H- Özbek, A- Dönmez, İ.KÇağrıcı, M- Gümüş, S- Turgut, A, Türk Diyanet Vakfı Yayınları 86/A, Ankara.
  • Kutsal Kitap, Eski ve Yeni Antlaşma, (2011),Yeni Yaşam Yayınları, Korea.
  • Lambert, W.G.- Millard, A.R- Civil, M. (1969), Atra-Hasīs, The Babylonian Story of the Flood, Oxford.
  • Luckenbill, D.D. (1917), “The Temple Women of the Code of Hammurabi”, The American Journal of Semitic Languages and Literatures,Vol. 34, No. 1, s. 1-12, Chicago.
  • Schorr, M. (1913), Urkunden Des Altbabylonischen Zivil-und Prozessrechts, Leipzig.
  • Teppo, S. (2005), Women and Their Agency in the Neo-Assyrian Empire”, Helsinki.
  • Tosun, M-Yalvaç, K. (2002), Sumer, Babil, Assur Kanunları ve Ammi-Şaduqa Fermanı, Türk Tarih Kurumu Yayınları, VII. Dizi, Sayı: 67, 3. Baskı, Ankara.
  • Yaman, A. (2002), “İslam Hukuna Özgü Bir Kurum: Süt Akrabalığı”, SÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı. 13, s. 55-67, Konya.
  • Westenholz, J.G. (1989), “Tamar, Qědēša, Qadištu and Sacred Prostitution in Mesopotamia”, The Harvard Theological Review, Vol. 82, No. 3, s. 245-265, Cambridge.
  • AHw: Akkadisches Handwörterbuch, Von Soden.
  • BE: Babylonian Expedition of the University of Pennsylvania, Series A: Cuneiform Texts.
  • CAD : The Assyrian Dictionary of the Oriental Institute of the University of Chicago.
  • CDA: A Concise Dictionary of Akkadian, Wiesbaden 1999.
  • CT: Cuneiform Textsfrom Babylonian Tablets.
  • KAR: Keilschrifttecte aus Assur religiösen Inhalts.
  • SAA: State Archives of Assyria.
  • UET: Ur Excavations, Texts.