CHRISTOPHER MARLOWE'UN DOKTOR FAUSTUS ADLI ESERİNDE TRANSHÜMANİZM VE GNOSTİSİZM

Ölümsüzlüğü arayış en eski mitlerde bile görülebilecek, insanlık tarihi kadar eski bir olgudur. Köklerini, insanı tüm yaratılışın merkezine koyan doğaüstü bir akım olan Gnostisizm'den alır. Gnostisizm'e göre, çevremizdeki tüm kusurların sebebi, yaşadığımız dünyayı yaratan Tanrı'nın kendisinin özünde kusurlu olmasıdır. Özümüze sahip olan gerçek Tanrı'ya ulaşabilmek için insanların, sahte Yaratıcı Tanrı tarafından konulan tüm sınırları yıkmaları ve kendilerini bağlayan limitlerin ötesine çıkmaları gerekir. Bu tür doğaüstü düşüncelerden yola çıkan Transhümanizm, dünya üzerindeki her varlığı tek bir singüler bilincin içine katarak, gerçek Tanrı'ya mümkün olduğunca yaklaşabilmek için çabalıyor. 16. yüzyılda yaşamış olan ünlü İngiliz oyun yazarı Christopher Marlowe'un Doktor Faustus adlı eserinde, başarılı bir bilim insanının akademik endişeleri, insanların yüzyıllardır ulaşmaya çalıştığı ölümsüzlüğün bir arayışı haline geliyor. Faustus en sonunda ebedi ruhunu kaybedip sefil bir halde başarısız oluyor, ancak gerçek niyeti sayesinde bu mücadelesi, bilgi ve sonsuzluk için yapılan sıra dışı bir arayışa çevriliyor. Bu çalışmanın amacı, Faustus’un ruhunu şeytana satarak aslında görünenden çok daha büyük bir ideale, yani ölümsüzlüğe ulaşmaya çalıştığını ispatlamaktır. Her ne kadar Faustus bu savaşında başarısız olsa da geçirdiği süreç önemlidir. Bu sebeple, Faustus Transhümanizm’in edebiyattaki ilk örneklerinden biri sayılabilir. Bu çalışma boyunca, söz konusu oyundaki pek çok motif ve sembol incelenecek ve oyunun yazıldığı dönem olan Rönesans’a damgasını vuran doğaüstü ideolojilerin izleri araştırılacaktır.

TRANSHUMANISM AND GNOSTICISM IN CHRISTOPHER MARLOWE’S DOCTOR FAUSTUS

The quest for immortality, which has been featured even in theoldest of myths, is as old as the history of humanity. It has its roots inthe occult tradition, which stems from an idea (Gnosticism) that putshumans at the centre of all creation. According Gnosticism, the God whocreated the physical world is himself flawed, and that is the reason of allthe imperfection that surrounds us. In order to reach to the true God ofall creation, who has our essence, humans have to break all theboundaries that were put up by the false Creator God, and reach beyondthe limits that bounds them. Transhumanism, deriving from such occultideas, tries to come as close to the true God as possible, by aiming tomerge every being in the world within one singular consciousness. InChristopher Marlowe’s Doctor Faustus, the academic anxiety of anaccomplished scholar turns into a quest for immortality, as Faustusstrives to achieve those very ends which have been sought after for ages.In the end, Faustus loses his eternal soul and fails miserably, however,his true intention marks his struggle as an extraordinary quest forknowledge and eternity. The aim of this paper is to prove that Faustusstrives to achieve a much bigger ideal by selling his soul to the Devil,which is the attainment of immortality, and therefore he can beconsidered one of the earlier exponents of transhumanism. For thatpurpose, various motifs and symbols that are featured throughout theplay will be closely examined, as many of them have close affinities withthe dominant occult ideologies of the play’s period, Renaissance.

___

  • Acar, Y. (2018). Matrix Filminde Kader ve Özgür İrade Söylemi. Journal of Turkish Studies,13(Volume 13 Issue 5), 17-27. doi:10.7827/turkishstudies.12927
  • Bacon, F., Weinberger, J., & Bacon, F. (1986). The great instauration; and, New Atlantis. Arlington Heights, IL: Harlan Davidson.
  • Bostrom, Nick (2005). A History of Transhumanist from.https://nickbostrom.com/papers/history.pdf. Thought. Retrieved
  • Farrell, J. P., & D., D. H. (2011). Transhumanism: A grimoire of alchemical agendas. Port Townsend, WA: Feral House.
  • Hauskeller, M. (2012). Reinventing Cockaigne. Hastings Center Report, 42(2), 39-47. doi:10.1002/hast.18
  • Livingstone, D. (2015). Transhumanism: The history of a dangerous idea. S.l.: Sabilillah Publications.
  • Martin, S. (2006). The gnostics: The first Christian heretics. Harpenden, Herts: Pocket Essentials.
  • Marlowe, C., & Jump, J. D. (2002). Doctor Faustus. London: Routledge.
  • McKnight, S. A. (2006). The religious foundations of Francis Bacons thought. Columbia, MO: University of Missouri Press.
  • Mitchell, M. (2006). Hidden mutualities: Faustian themes from gnostic origins to the postcolonial. Amsterdam: Rodopi.
  • Nuttall, D. A. (2002). The alternative trinity: Gnostic heresy in Marlowe. Milton and Blake. Somerset: Clarendon Press
  • Pagels, E. H. (1991). The gnostic gospels. New York: Vintage Books.