Arketipsel sembolizm bağlamında Mihr ü Vefâ mesnevisinin incelenmesi

Edebî metinler incelenirken araştırmacının bakış açısına göre değişik yöntemler kullanılır. Metnin özellikleri de kullanılan yöntemlerin seçiminde etkili olabilmektedir. Yöntemlerin bir bölümü eserin dış yapısını incelerken bir bölümü de onun derin yapısını analiz etmeyi hedeflemektedir. Klasik Türk edebiyatında modern yöntemlerin kullanılmasının tarihi yenidir. Bu yöntemler özellikle gazellere uygulanmaktadır. Mesnevi türündeki eserlerin incelenmesinde metnin kişileri, olaylar zinciri ve zamanını belirten kalıplaşmış inceleme yöntemi kullanılmıştır. Hikâye tahlillerinde gördüğümüz bu kullanım metnin dış yapı özellikleri ile ilgilidir. Bu yazıda metnin görünen yapısının altında derin yapıdaki anlamı ortaya çıkarmak için Mihr ü Vefâ hikâyesi arketipsel sembolizm bakımından incelendi.

In the context of analyse that mesnevi of Mihr u Vefa

Different methods are used to examine the literary text according to researcher’s point of view. Some of these methods depends on the characteristics of the text. A part of methods examining the external structure of the text and others aim to analyse its deep structure. Use of modern method in classical Turkish litterature history is new. These methods are particularly applied gazels. Masnavi-type examination of works indicated that persons, chains of event and time, stereotyped analysis method was used. This usage related to properties of the external structure of the text which that analyzing the story. In this paper story of Mihr u Vefa are analysed to bring out the deep below the visible structure of the meaning of the text.

___

  • http://tr.wikipedia.org/wiki/ Heraklitos
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Dr._Jekyll_ve_Mr._Hyde_(roman)
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Hermofrodi
  • BAYAT Fuzuli, “Ezoterik Bilgi Kaynağında Yasak Meyve”, Turkish Studies, Volume 3/5 Fall 2008, s.615-625.
  • DÖKMEN Üstün, “Pinokyo‟nun Arketipler ve Ana Baba-Çocuk İlişkileri Açısından İncelenmesi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, C.16 S.2, (1983), s.385-386.
  • DÖKMEN Üstün, Küçük Şeyler 2, Sistem Yayıncılık, Ankara s.125.
  • FORDHAM Frieda, Jung Psikolojisinin Ana Hatları, Say Yayınları, 7.Baskı, İstanbul 2008, s.28.
  • HOCKLEY Luke, Film Çözümlemelerinde Jungçu Yaklaşım, Es Yayınları, İstanbul 2004, 323 s.
  • JACOBİ Jolande, C.G Jung Psikolojisi, İlhan Yayınları, İstanbul 2002, s.68.
  • JUNG Carl Gustav, Dört Arketip, Metis Yayınları, İstanbul 2009, s.22.
  • JUNG Carl Gustav, İnsan ve Sembolleri, Okyanus Yayınları, IV. Baskı, İstanbul 2009, s.79.
  • JUNG Carl Gustav, The Two Essays, Collected Works, Vol. VII, s.182-183.
  • KARAGÖZLÜ Volkan (2011), Türk Edebiyatında Mihr ü Vefâ Mesnevileri ve Yazarı Bilinmeyen Bir Mihr ü Vefâ Mesnevisi (İnceleme-Tenkitli Metin), Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir.
  • KISA Cihad, Carl Gustav Jung’da Din ve Bireyleşme Süreci, İzmir İlahiyat Vakfı Yay., İzmir 2005, s.101.
  • STEVENS Anthony, Jung, Kaknüs Yayınları, İstanbul 1999, s.48-49.
  • ULUDAĞ Süleyman, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, Marifet Yayınları, İstanbul 1996, 604s.
  • YÖNDEMLİ Fuat, Hayat Ağacı Ejder Yılan, Nüve Kültür Merkezi, İstanbul 2006 s.49-60.