ARAP YARIMADASINDA ROMAN

Abdurrahman Münif, yirminci yüzyılın en yetenekli romancılarından biridir. Arap dünyasının yaşamış olduğu kültürel ve siyasi kaygıları esas alarak bu bölgenin edebî çevresini değiştirmeye çalışmış ve kısa bir süre içerisinde Arap Edebiyatının önemli bir lideri olmuştur. Münif'in en belirgin özelliği mücadelelerdir. Şaşırtıcı olan şey, onun bu haksızlıklara karşı yapmış olduğu çalışmalarının yalnızca bir bölgeyle sınırlı kalmayıp, Suûdi Arabistan dâhil bütün Arap ülkelerinde yasaklanmış olmasıdır. Bütün bunlara rağmen Münif, bazen hayali yerleri betimlemiş ve bu yerleri yazma konusunda ısrarlı davranmıştır. Bu hayal ürünü yerlerin içine gerçek olayları ve karakterleri yerleştirmiştir. Ona göre yazdığı siyasi hikâyeleri, Arapların alışmış olduğu şeyleri ve özellikle de sıradan insanları değiştirecektir Eserlerini oluştururken belki de Münif'i en çok endişelendiren şey, zaman kavramı olmuştur. Zaman kavramını açıkça vermek yerine kişilerin yaşamlarına veya tecrübelerine değinmiş ve eserlerindeki olayları anlatırken tarih içerisindeki belli bir süreçle sınırlı kalmamıştır. Açıkçası edebiyat hayatı boyunca da bu sınırlandırmadan pek hoşlanmamıştır. Münif, yazmış olduğu eserlerinin tümünün sağlam bir yapıya sahip olmasını istemiş ve bu şekilde davranmayan romancıları da ağır bir dille eleştirmiştir. Romanlarında sadece petrol ve haksızlık konularına değinmemiş aynı zamanda şehirler ve orada yaşayan insanların hakkında da bilgi vermeyi amaçlamıştır. Münif, çölde yaşayan küçük gruplar arasında yaşanan geri kalmışlığa ve bu yüzden ortaya çıkan sorunlara birkaç romanında değinmeye çalışmıştır. Bu romanların en çok ilgi göreni, Şerku'lMutavassıt, en-Nihâyât ve Mudunu'l-Milh adlı eserleridir. Bu makalede, adı geçen üç romanının birçok açıdan tahlillerine yer verilmiştir. Zaman, mekan ve üslup bakımından değerlendirilen bu romanlar, Arap coğrafyasındaki sosyo-ekonomik toplum yapısının değişmesine etki eden amilleri ve mevcut düzene karşı bir serzenişi ele almaktadır.

THE NOVEL IN THE ARABIAN PENINSULA

Abdurrahman Munif is one of the most talented novelists of the twentieth century. He has tried to change the literary environment of this region on the basis of Arab cultural and political concerns that have lived in Arap world and he has been an important leader of the Arab literature in a short time. The most prominent feature of Munif is his fighting on injustice. The amazing thing is, it's not limited to only one region of the studies that have been made against these injustices, including Saudi Arabia, is prohibited in all Arab countries. Despite all of these Munif, sometimes described some imaginary places and insist on writing these places. he has placed real events and characters İnto this fantasy place. Political stories written by him, will change the things that Arabs have become accustomed and especially the ordinary people. Munif perhaps most worrisome thing when creating their works has been the concept of time. He refers to people’s lives and their experience instead of giving the concept of time clearly and he is not limited within a certain process while describing the events in the works. Obviously the literature did not like much of a limitation throughout his life. Munif wanted all his works to have a solid structure and had been criticized as heavy a language novelists that do not act in this way. He has tought not only upon the issues of oil and injustice in his novels but also has aimed to provide information about the city and people living there. Munif has tried to adress, in several novel, backwardness that took place between small groups living in the desert and so emerging issues. The most demanded of these novels are Şarqu'l-Mutavassıt and al-Nihâyât and Mudun el-Milh. In this article, the name of the last three novels have also been given a lot of aspects of the assay. These novels that evaluated in terms of time, space and style are address to agents acting on change of community structure of socio-economic of the Arab geography and a reproach against the existing order

___

  • el-ÂLİM, Mahmûd Emîn, Erbeûne Âmen Mine’n-Nakdi’t-Tatbîkî, Kâhire, 1944.