ALEVİLERİN CEM EVLERİ VE DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ (MALATYA ÖRNEĞİ)

Diyanet İşleri Başkanlığı, İslam dininin inançları, ibadet ve ahlak esasları ile ilgili işleri yürütmek, din konusunda toplumu aydınlatmak ve ibadet yerlerini yönetmekle görevli olan bir kuruluştur. Diyanet İşleri Başkanlığı, kurulduğundan bu yana, birçok tartışmanın merkezinde yer almıştır. Alevilerin Diyanet İşleri Başkanlığı'nda temsili ve Başkanlığın Alevilere yönelik din hizmetlerinin niteliği ve niceliği tartışması son günlerde yoğunlaşarak devam etmektedir. Bu araştırma ile Malatya il merkezinde yaşayan Alevilerin Diyanet İşleri Başkanlığı'na yönelik görüşlerini çeşitli yönleri ile ele almayı amaçlamış bulunmaktayız. Araştırmada 'cem evlerinin konumu', 'cem evlerinin devlet tarafından desteklenmesi', 'Alevilerin Diyanet İşleri Başkanlığında temsili', 'Diyanet İşleri Başkanlığının Alevilere yönelik ne tür hizmetler gerçekleştirdiği' ve 'Alevilerin din görevlilerinden dini ve sosyal açılardan beklentileri' hususlarında sorular yöneltilerek Alevilerin bu konulardaki görüşleri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Alevilerin cem evlerini; ibadetlerini gerçekleştirdikleri, kültürel faaliyetlerini organize ettikleri ve yaşattıkları ve Alevi kitle arasında kaynaşmayı sağladıkları bir kurum olarak gördükleri, cem evlerinin devlet tarafından desteklenmesi görüşünü savundukları, Diyanet İşleri Başkanlığı'nın tüm dini grupları temsil eder tarzda yapılanmasını istedikleri, Diyanet İşleri Başkanlığından din hizmeti beklentisi içerisinde oldukları, cenaze işlemleri, mevlit okutulması, Kur'an okutma, dini nikah ve çocuklara dini bilgiler sunma konularında din görevlilerine ihtiyaç duydukları, din görevlilerinden kendilerine hoşgörülü davranmaları, konuşmalarında Alevilikle ilgili konulara ver vermeleri ve özel hayatlarına saygı göstermeleri beklentisi içerisinde oldukları araştırmada ulaşılan önemli sonuçlardandır

ALEVİ’S OPINION ABOUT DEPARTMENT OF RELIGIOUS AFFAIRS AND CEM HOUSES (THE MALATYA SAMPLE)

Department of Religious Affairs is a foundation administrating places of worship, enlightening community about religion, carrying out things concerning prayer and moral principles about Islamic Religious Affairs. Department of religious Affairs has aalways been a matter of discussion since it has been founded. The matter of Alevis’being represented at Department of Religious Affairs and the quality of the service to Alevis has been going on lately as an intense discussion. In this study we aim to tackle the opinion of Alevis living in city center of Malatya about the Department of the religious Affairs. In the study we tried to search out the opinion of Alevis about what kind of service they had by Department of Religious Affairs, their being represented in Department of religious Affairs, the cem Houses’ being supported by the state, the situation of the Cem Houses and Alevis’ religious and social expectations from religious official. Alevisdescribe Cem Houses as where realized worship, maintain and organize cultural activities, thataccept as an institution that provide cohesion among the Alevi mass. Alevissupport the idea of defends by the state of Cem Houses. Alevis want to berepresented all religious groups in the Presidency of Religious Affairs. Alevisare set down in expectation of religious service from Presidency of ReligiousAffairs. Alevis need to religious officials in the issues of providingreligious information children and religious marriage, reading the Qur'an, Prophet'sBirthday reading, funeral operations. Alevis expects to be tolerantof religious officials and give speechesto submit pending issues related to Alevism and respect for their private life. They are important results that can be reached in the research

___

ARSLANOĞLU, Ġbrahim, “Sünni Din Adamlarının Aleviliğe BakıĢı”, Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, S:23, Ankara 2003, s.171.

BAL, Hüseyin, Alevi Bektaşi Köylerinde Toplumsal Kurumlar, Ant Yayınları, Ġstanbul 1997.

BAL, Sosyolojik Açıdan Alevi Sünni Fraklılaşması ve Bütünleşmesi, Ant Yayınları, Ġstanbul 2000.

CENGĠZ, Recep, Çamiçi Beldesinde Dini Hayat: Alevilik Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, YayınlanmamıĢ Doktora Tezi, Elazığ 2000.

GÖZAYDIN, ĠĢtar, “Din Hizmetlerinin Yeniden Yapılanması”, Din Devlet İlişkileri ve Türkiye’de Din Hizmetlerinin Yeniden Yapılanması Uluslararası Sempozyumu, Cem Vakfı Yayınları, Ġstanbul 1998, s.195.

HATEMĠ, Hasan Hüsrev, “Diyanet ĠĢleri BaĢkanlığı ve Diyanet ĠĢleri TeĢkilatının Önemi”, Türkiye Günlüğü, S:29, Ankara 1994, s.88.

KARA, Ġsmail, “Din Ġle Devlet Arasında SıkıĢmıĢ Bir Kurum: Diyanet ĠĢleri BaĢkanlığı”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S:18, Ġstanbul 2000, s.50-53.

KESKĠN, Abdulbaki, “Nasıl Bir Diyanet”, Türkiye Günlüğü, S:35, Ankara 1995, s.95.

KESKĠN, Yahya Mustafa, Değişim Sürecinde Kırsal Kesim Aleviliği, Elazığ Sünköy Örneği, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2004.

KÖYLÜ, Mustafa, “Alevi Köylerindeki Din Görevlilerinin Mesleki Problemleri (Amasya ve Çorum Örneği), Yaygın Din Eğitiminin Sorunları Sempozyumu, Kayseri 2003, s.129- 130.

KUTLU, Sönmez, “Alevilik-BektaĢiliğin Diyanet‟te Temsil Problemi”, İslamiyat, Ankara 2001, C.4, S:1, s.33.

NOYAN, Bedri, “BektaĢi ve Alevi Konusunda Bir Gezinti”, Türk Yurdu, S:88, Ankara 1994, s.3.

SARITAġ, Süleyman, “Cemevi Camiye KarĢılık DüĢünülemez”, Türk Yurdu, S:88, Ankara 1994, s.20.

TARHANLI, ĠĢtar B., Müslüman Toplum Laik Devlet-Türkiye’de Diyanet İşleri Başkanlığı, Ġstanbul 1993.

YILDIZ, M. Cengiz, Din Görevlilerinin Sorunları ve Beklentileri Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma: Elazığ Uygulaması, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, YayınlanmamıĢ Doktora Tezi, Elazığ 1999.

YÜCEL, Ġrfan, “Diyanet ĠĢleri BaĢkanlığı”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, C.9, Ġstanbul 1994, s. 459-460.