VİCTOR FRANKL, LOGOTERAPİ VE VİCDANIN VAROLUŞ ANALİZİ

Victor Emile Frankl, varoluşçu psikoterapi akımınınöncülerindendir. Frankl’a göre, her devrin kendine özgü ortak birnevrozu vardır. Ona göre devrimizin kitlesel nevrozu, varoluşsalboşluktur. Frankl’in’e göre insan, hayatın anlamını arayan bir varlıktır.Anlam arayışı, insanın hayatındaki temel güdüdür. Bu güdüler insanadünyada yaşaması için bir neden göstermeyi amaçlar. Eğer insanlarıntemel güdüleri karşılanmazsa insanlar varoluşsal boşluğa (nihilizim)düşer. Bu tür nevrozlarla (varoluşsal boşluklarla) baş etmek için herdönem kendi psikoterapisine ihtiyaç duymaktadır. Frankl’ine göreinsanın anlam istemi engellenebilir. Varoluşsal engellenme olarak ifadeedilen bu durum da kişi hayatın yaşamaya değer olup olmadığını dertedinebilir, hatta umutsuzluğa da kapılabilir. Bu durumlar nevroza yolaçabilir. Varoluşsal engellenmenin yol açtığı nevrozlar gelenekselanlamdaki, yani ruhsal kökenli(psikojenik) nevrozlara karşıtlıkiçindedir. Noöjenik nevrozlar, itkilerle içgüdüler arasındakiçatışmalardan değil, daha çok varoluşsal sorunlardankaynaklanmaktadır. İşte bu tür sorunlar arasında anlam sitemininengellenmesi büyük rol oynamaktadır.Frankl,.bireyin kişilik yapısı üzerinde önemli bir yere sahip olanvicdanın, psikanaliz kuramının açıklamalarıyla kendini var edemediğineinanır. Varoluş analizin, tinsel bilinçdışını keşfedip vicdanın tinselbilinçdışı tarafından oluşturulduğunu ve bireyin varoluşunu açıklığakavuşturduğunu savunur. Frankl’in her çağın kendine özgü nevrozu olduğu gibi kişilerindekendileri özgü nevozları olduğunu vurgular. Kişilerin nevrozlarla başetmesi için yaşamın anlamını keşfetmesi gerikir. Ona göre yaşamınanlamı üç farklı yoldan keşfedilebilir. Bunlar ya bir eser yaratarak ya dabir iş yaparak; Bir şey yaşayarak ya da bir insanla etkileşerek;Kaçınılmaz bir acıya yönelik bir tavır geliştirerek.

VICTOR FRANKL, LOGOTHERAPY AND BEING ANALYSIS OF THE CONSCIENCE

Victor Emile Frankl is one of the pioneers of existential psychotherapy. According to Frankl, each cycle has itsown common neurosis. According to him, themassneoplasm of ourrevolution is the existential emptiness. According to Frankltırin, man is an entity seeking the meaning of life. The search for meaning is the main motive in man's life. These motives aim to show people a reason to live in theworld. If people's basic motives are not met, people fall in to existential emptiness (nihilism). She needs her own psychotherapy every semester to cope with such neuroses (with existential cavities). According to Frankl, the meaning of man can be prevented. This situation, which is expressed as existential frustration, can worry about whether life is worth living, or even despair. These conditions can lead to neurosis. Neuroses caused by existential inhibition are in contrast to the traditional sense, ie psychogenic (psychogenic) neuroses. Norogenic neuroses are more likely to arise from existential problems rather than conflicts between impulses and instincts. This kind of problems play a major role in the prevention of the system. Frankl believes that conscience, which has an important place on the personality structure of the individual, cannot be manifested by the explanations of psychoanalytic theory. Existentialism argues that analysis explores the spiritual unconscious and that the conscience is created by the spiritual unconscious and that the existence of the individual is clarified. Frankl's unique neurosis of each age, as well as their own distinctive nags emphasizes. People need to discover the meaning of life to deal with neuroses. According to him, the meaning of life can be explored in three different ways. These are either creating a work or doing a job; By experiencing something or interacting with a person; Developing an attitude towards an inevitable pain.

___

  • (Ed) Ayten, Ali, Psikoloji ve Din: Psikologların Din ve Tanrı Görüşleri, İz Yayıncılık, İstanbul 2015.
  • (Ed) Ayten, Ali, Din Psikolojisi: Dine ve Maneviyata Psikolojik Yaklaşımlar, İz Yayıncılık, İstanbul 2013.
  • Bahadır, Abdulkerim “Hayatın Anlam Kazanmasında Psiko-Sosyal Faktörler ve Din”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa, s.71
  • Burger, Jerry M.,Kisilik,Kaknüs Yayınları, İstanbul 2006.
  • Gençtan, Engin, Varoluş ve Psikiyatri, Metis Yayınları, İstanbul 2007.
  • Gençtan, Engin, Psikodinamik Psikiyatri ve Normaldışı Davranışlar, Metis Yayınları, İstanbul 2007.
  • Göka, Erol, Hayatın Anlamı Var Mı?,Timaş Yayınları, İstanbul 2014.
  • Ersanlı,Kurtman ve ŞANLI, Esat, “Sürüklendiğimiz Varoluşsal Boşluk ve Değerler”, Eğitimde Gelecek Arayışları: Dünden Bugüne Türkiye’de Beceri, Ahlak ve Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, Ankara, s.59-79
  • Frankl, Viktor E. , İnsanın Anlam Arayışı, Okuyan Us Yayın, İstanbul 2013.
  • Frankl, Viktor E. Psikoterapi ve Din: Bilinçdışındaki Tanrı, Say Yayınları, İstanbul 2014.
  • Schultz, Duane P. ve SCHULTZ, Sydney Ellen, Modern Psikoloji Tarihi,Kaknüs Yayınları, İstanbul 2007.
  • Sezen, Abdulvahit, “Günümüz İnsanın Anlamsızlık Sorunu Bağlamında Frankl Ve Fowler’da Bireyin Anlam Arayışı”, Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi,7(14),s.189-201
  • Yörükoğlu, Atalay, Gençlik Çağı: Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunlar, Özgür Yayınları, İstanbul 2007.
  • Yalom, Irvin D.,Varoluşçu Psikoterapi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2002.