Amish’lerin Gastronomi Kültürü: Wisconsin Cashton Bölgesi Amish’leri Örneği

Bu çalışma Amerika Birleşik Devletleri’nin Wisconsin eyaletinin Cashton Bölgesinde yaşayan Amish topluluğunun gastronomi kültürünü incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada sağlıklı verilerin elde edilebilmesi için veri toplama yöntemi olarak derinlemesine görüşme yöntemi kullanılmıştır. Hristiyanlığın bir mezhebi olan Amish’lerin inançları gereği kapalı bir yaşam tarzını benimsedikleri, teknolojiyi reddeden ve dış toplum ile kısmen iletişimde oldukları bilinmektedir. Bu bağlamda Amish topluluğunun gastronomik kültürünü oluşturan yemek ritüelleri, gıda üretimi, gıda tedariki, gıda işlenmesi ve servis süreçleri hakkında bilgi toplamak amacıyla literatürden faydalanılarak yarı yapılandırılmış bir soru formu hazırlanmıştır. Veri toplama sürecinde araştırmacılar Wisconsin eyaletinin Cashton bölgesinde yaşayan Amish topluluğu ile yaklaşık iki hafta geçirip bölge halkı ile görüşmeler yaparak çeşitli gözlemlerde bulunmalarının çalışmayı önemli kıldığı düşünülmektedir. Çalışmaya yedi erkek ve beş kadın olmak üzere toplam 12 aile lideri veya üyesi katkı sağlamıştır. Elde edilen verilerin analizi aşaması; katılımcıların cevapları kategorilere ayrılması, katılımcıların verdikleri cevaplardan direk alıntılar yapılması ve araştırmacıların yorumlarına yer verilmesi, kod ve temaların oluşturularak tablolar halinde sunulması ile gerçekleşmiştir. Çalışma sonucunda Amish’lerin geleneksel yöntemler ile üretim yaptıkları, gıda tedarikini genellikle kendi ürettikleri ürünlerden sağladıkları, tarım ve hayvancılık ile geçimlerini sağladıkları anlaşılmıştır. Ayrıca Amish’lerin gıdaları saklamada geleneksel yöntemler olan kurutma, konserve, tuzlama, fermente etme ve pişirerek saklama gibi yöntemleri kullandıkları sonucuna varılmıştır.

The Gastronomy Culture of the Amish: The Case of the Cashton District Amish of Wisconsin

This study was carried out in order to examine the gastronomic culture of the Amish community living in the Cashton District of Wisconsin, USA. In order to obtain healthy data in the study, in-depth interview method was used as a data collection method. It is known that the Amish, a sect of Christianity, adopt a closed lifestyle due to their beliefs and are partially in contact with the outside society, which rejects technology. In this context, a semi-structured questionnaire was prepared by making use of the literature in order to gather information about the food rituals, food production, food supply, food processing and service processes that make up the gastronomic culture of the Amish community. During the data collection process, it is thought that the researchers made various observations by interviewing the Amish community living in the Cashton region of Wisconsin and the people of the region who spent about two weeks. A total of 12 family leaders or members, seven men and five women, contributed to the study. The analysis phase of the obtained data; The answers of the participants were divided into categories, direct quotations were made from the answers given by the participants and the comments of the researchers were included, codes and themes were created and presented in tables. As a result of the study, it has been understood that the Amish produce food with traditional methods, they usually get their food supply from the products they produce and local stores, and they make a living from agriculture animal husbandry and various craftsmanship. They also concluded that the Amish used traditional methods of preserving food, such as drying, canning, salting, fermenting, and cooking.

___

  • Basham, R. E. (2019). Technology and Community in a Rural Culture: The Amish. Cultural and Religious Studies, 2(7), 639-659. https://doi.org/10.17265/2328-2177/2019.12.002
  • Bell, B., Benner, M., Graeter, P., and Sinko, B. (2012). Reverse Osmosis System for Small-Scale Maple Syrup Production. Miami Engineering and Computing Review 1(1), 1-17.
  • Bender, H. S. (1938). Conrad Grebel, The Founder of Swiss Anabaptism. Church History 7, 157- 178.
  • Blake, K. V., Cardamone, E. A., Hall, S. D., Harris, G. R., and Moore, S. M. (1997). Modern Amish farming as ecological agriculture. Society and Natural Resources, 10(2), 143-159. https://doi.org/10.1080/08941929709381015.
  • Cross, J. (2018). Occupation Patterns of Amish Settlements in Wisconsin. Journal of Amish and Plain Anabaptist Studies 6, 192-212.
  • Cuyun Carter, G. B., Katz, M. L., Ferketich, A. K., Clinton, S. K., Grainger, E. M., Paskett, E. D., and Bloomfield, C. D. (2011). Dietary intake, food processing, and cooking methods among Amish and non-Amish adults living in Ohio Appalachia: relevance to nutritional risk factors for cancer. Nutrition and cancer, 63(8), 1208-1217.
  • Ediger, M. (1996). Teaching about another culture: The old order Amish. The Social Studies, 87(4), 161-163. https://doi.org/10.1080/00377996.1996.9958432.
  • Foster, T. W. (1984). Separation and survival in an Amish society. Sociological Focus, 17(1), 1-15
  • Hatipoğlu, A. (2010). İnançların gastronomi üzerine etkileri; Bodrum’daki beş yıldızlı otellerin mutfak yöneticilerinin görüşlerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma (Master's thesis, Sakarya Üniversitesi).
  • Horsch, J. (1942). Mennonites in Europe. Pennsylvania. Herald Press.
  • Hostetler, J. A. (1995). The Amish. The Amish. Pennsylvania, Herald Press.
  • Hurst, C.E. and McConnell, D. (2010). An Amish paradox: diversity and change in the world's largest Amish community. Baltimore, Maryland Johns Hopkins University Press.
  • Keleş, H. (2020). Anabaptist Dini Hareketi Hutteritlerin Ortak Yaşam İnancı ve Koloni Yapısı. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(1), 321-350.
  • Khanna, R., and Israeli, A. (2017). Gastronomy attractions in Amish country: A view of push and pull motivations to visit. Journal of Gastronomy and Tourism, 2(3), 163-172. https://doi.org/10.3727/216929717X14870140201071
  • Kraybill, D. B. (2001). The riddle of Amish culture. JHU Press. Baltimore and London Loew, P. (2015). Native People of Wisconsin. Wisconsin Historical Society Press Madison, Wisconsin.
  • Long, L. M. (2017). Comfort food in culinary tourism: Negotiating" home" as exotic and familiar. M.O. Jones ve L.M. Long (Ed.), Comfort Food: Meanings and Memories (s.126-149) içinde. University of Mississippi Press.
  • Mawdsley, R.D. (2021). Wisconsin v. Yoder. https://www.britannica.com/topic/Wisconsin-v- Yoder [Erişim 08.06.2021].
  • Nolt, S. M. (2003). A History of the Amish. New York. Good Books. Ohio's Amish Country. (2021). Amish orders. Ohio's Amish Country: https://ohiosamishcountry.com/articles/amishorders#:~:text=Old%20Order%20Amish%20%2D %20The%20Old,wear%20dark%20colors%2C%20mostly%20black [Erişim 11.04.2021].
  • Prıtchett, J. (1986). Amish cuisine: Pennsylvania Dutch cooking at its best. Revue Française d’études Américaines, 27/28, 67–75. http://www.jstor.org/stable/20873370
  • Schwieder, E. and Schwieder, D. (2009). A Peculiar People Iowa’s Old Order Amish. Iowa State University Press. Iowa City.
  • Tharp, B. M. (2007). Valued Amish possessions: Expanding material culture and consumption. The Journal of American Culture, 30(1), 38-53.
  • University of Wisconsin. (2021). Amish Settlements in Wisconsin. UW Eu Claire: https://people.uwec.edu/ivogeler/w188/utopian/amish-data2.htm [Erişim 10.06.2021]. USDA. (2021). Organic production. USDA: https://www.ers.usda.gov/data-products/organicproduction/
  • documentation.aspx. [Erişim 11.05.2021]. Weaver-Zercher, D.L. (1995). Writing The Amish. Publications of the Pennsylvania German Society. Pennsylvania.
  • Wesner, E. J, (2015) “History.” Amish American. . [Erişim 11.04.2021].
  • Zastrow, C. (1995). Introduction to Social Work and Social Welfare. Boston, Brooks Cole.