XV.Yüzyıl Huzistan ve Irak-ı Arabın güney doğusu sırasıyla Timurlu, Karakoyunlu, Ak- koyunlu ve Safevîlerin hakimiyet bölgesidir. Devlet yöneticileri kendilerine alternatif olarak gördükleri Muşaşalar ve onlar ile benzer özellik taşıyan diğer aşırı Şiî ve tasavvufî hareketlerin isyanlarını bastırmak için uğraşmış vermişlerdir. Bu hareketler içerisinde Muşaşalar bazen bağımsız, bazen ise vassal olarak Huzistan ve Irak-ı Arab bölgesinde varlıklarını sürdürmüşlerdir. Çeşitli dönemlerde merkezi otoriteyi elinde tutan yönetimle anlaşmazlıklar içerisine giren Muşaşalar varlıklarını uzun bir süre yarı özerk bir şekilde, mevcut güçleri tedirgin etmekten öteye gidemezken hâkimiyet alanlarını genişletememişlerdir. Mahalli bir oluşum olarak ortaya çıkan Muşaşalar devletleşme sürecinde ciddi mücadeleler vermiştir. Bu makalede, Huzistan ve Irak-ı Arabın güney doğusunda ortaya çıkan halk tabanlı batınî ve sufîyane din hareketlerinden biri olan Muşaşaların kendilerine karşı yapılan tüm baskı ve otoriter güçlere karşı verdiği varlık mücadelesini dönem kaynakları taranarak siyasî açıdan genel değerlendirmesi yapılacak, mev- cut iktidar ile ilişkisi sorgulanmaya çalışılacaktır. Ayrıca tarihi süreçte XV. Yüzyıl ve sonrasında oynadığı rol ve bölgeye bıraktığı etki üzerinde durulacaktır.
In the 15th century, Khuzestan and south-eastpart of Arabian, Iraq was the dominating region for Timurids, Qaraquyun, Aqquyun Turcomans and Safevid srespectively. Govern- ment authorities struggled against there bellions of Mushashaiyyah, which they see their alternative and those of Shia and sufistic movements that have the same characteristics with Mushashaiyyah. Among these movements, Mushashaiyyah succeeded in surviving in Khuzestan and Arabian regions of Iraq sometimes through rebellions and sometimes as vassal. Mushashaiyyan are entering into disputes with management holding the central au- thority at various times, the presence of a semi-autonomous manner for a long time, to upset the existing power has expanded its sphere of dominance. This article will generally evaluate the existence fight of Mushashaiyyah, which is one of the esoteric and sufistic religious gras sroots movement soccurring in Khuzestan and south-eastpart of Arabian Iraq against pres- sure anda uthoritarian powers on them, through literature review of there levan tperiod.Also, The role will focus on the impact century and later and left the area in the 15th centur
___
AKA, İ. (1994). Şahruh ve Zamanı, Ankara: TTK. AKA, İ, (2000). Timur ve Devleti, Ankara: TTK. AKA, İ, (2001). İranda Türkmen Hâkimiyeti (Karakoy unlular Devri), Ankara: TTK. AMOREDDI, İ, B.S. (1986). Religioun in The Timurid and Safevîd Periods ,The Cambiri- ge of History of İran, V.6,Cambrige: Cambridge Universty Press, 610-655 BİTLİSÎ, Ş.(1971). Şerefnâme, çev. E.Emin Bozarslan, İstanbul:Hasat Yayınları. BUDAK, M.K. (1386). Cevahirül-Ahbar: Bahş-i Tarih-i İran az Karakoy unlu ta Sal-ı 984, hzl. Muhsin Behrâm Nejâd, Tahran: Merkez-i Neşr-i Miras-ı Mektub. ÇELENK, M. (2005). 16 ve 17. y üzy ıllarda Saf evi Şiîliği, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Ankara. DAFTARY, F. (2001). Muhalif İslamın 1400 y ılı İsmâilîler:Tarih ve Kuram, çev.Ercüment Öz- kaya, Ankara: Rastlantı Yayınları. EŞ-ŞEYBÎ, K. M. (1374). Teşeyy o ve Tasavvuf , çev. Alirıza Karagözlü, Tahran: İntişarat-ı Emir Kebir. FERİDUN Bey. (1274). Münşeatüs Selatin, C.1, İstanbul. GAFFÂRÎ, (1343). Tarih-i Cihân-âra, nşr. Hasan Neraki, Tahran. GAYYEM, A . (1388). Pansed-i Sale-i Tarih-i Huzistân ve Negd-i Kitab-ı Tarih-i Pansed-i Sal-i Huzistan-ı Ahmet Kesrevî, Tahran. GÜLŞENÎ, M. (1982). Menâkıb-i İbrâhim-i Gülşenî, hzl. Tahsin Yazıoğlu, Ankara: TTK. GÜNDÜZ, T. (2010). Son Kızılbaş Şah İsmail, İstanbul:Yeditepe Yayınevi. HÂNMDÎR, El-H. (1333). Habîbüs-Siy er f i Ahbar-ı Efr ad-ı Beşer, C.4, hzl. Muhammed Debîr-siyakî: Tahran: Mîras-ı Mektûb. İSFAHÂNÎ, F. İbn R.K.(1382). Târih-i Âlamârây-ı Emînî, Tahran:Mîrâs-ı Mektûb. KAZVÎNÎ, M.Y. (1379). Hold-ı Barin, (Tarih-i Timuriyan ve Türkemanan), hzl. Mir Hâşim Muhaddis, Tahran: Miras-ı Mektub. KESREVÎ, A . (1333). Tarih-i Pansed Sale-i Huzistân, Tahran: Hodkar-ı İran. KÜPELİ, Ö. (2010). Irak-ı Arabta Osmanlı-Safevi Mücadelesi(XVI-XVII.Yüzyıllar) His- tory Studies, Ortadoğu Özel Sayı, Samsun: 227-244. MİNORKSY, V. (1979). Muşaşalar, İ.A ., C.8, İstanbul: M.E.B.,839-843. MİNORKSY,V. (1971). Karakoyunlu Cihânşâh ve Şiîrleri, Selçuklu Araştırmaları Dergisi, çev. Mine Erol, Ankara: TTK., 153-180. MİRHÂND. (1380). Tarih-i Revzetus-Saf a Fi Siretül-Enbiya vel-Müluk vel-Hulef a, 10, Tas- hih, Cemşid Kiyanfer, Tahran:İntişarat-ı Esatir. NEVMAN, A .J . (1998). Society and Culture in The Early Modern Middle East: Studies on Iran in the Saf evîd Period, England: Brill. PAYDAŞ, K. (2003). Ak Koy unlu Devlet Teşkilatı, (Yayınlanmamış Doktora Tezi) A .Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. PETRUŞEVKSKİ İ.P. (1951). XV Asırda Azerbay can Devletleri, C.I, Bakü: Tarih ve Felsefe İnstitutunun Eserleri. RENÇBER, M.A . (1387). Muşaşay ian, Tahran: İran Kitap. RUMLU, H. (2006). Ahsenüt -Tevârîh, çev. Mürsel Öztürk, Ankara: TTK. SEMEKANDÎ, A . (2004). Matla-ı Sadey n ve Mecma-ı Bahrey n, nşr. Abdül-Hüseyin Nevâi, Tahran:Pejuhaşgah-ı Ulum-i İnsani ve Mûtalâat-ı Ferhengi . SÜMER, F. (1989). Akkoyunlular, DİA, 2, İstanbul:Diyanet Yayınları, 270. ŞUŞTERÎ, N. (1375). Mecalisül Müminin: Tahran. TIHRANÎ, Ebû B. (2001). Kitâb-ı Diyârbekriyy e, çev.Mürsel Öztürk, Ankara: Kültür Bakan- lığı Yayınları. UYAR, M. (1999). Safevîler Öncesi İranda Tasavvuf ve Devletin Ortaya Çıkışı, Akademik Araştırmalar Dergisi, 1 , İstanbul: Maestro İnsan Kaynakları Eğitim ve Danışmanlık Hiz- metleri Yayınları., 121-137. YİNANÇ, M.H. (1945). Cihânşah, İ.A., 3, İstanbul: M.E.B., 173-189. WALBRİGE, L.S. (2001). The Most Learned of the Shi `a : TheInstitution of the Marj a ` Taqlid, NewYork : Oxford Press. WOODS, J .E. (1993). Akkoy unlular, Aşiret, Konf ederasy on, İmparatorluk, çev. Sibel Özbudun, İstanbul: Milliyet Yayınları.