Kutsalın siyasallaşması ve alevilik

Alevîliği siyasal bir mücadeleye dayandırarak açıklamak mümkün değildir; ancak siyasal mücadele içerisinde olanlar tarafından Alevîlik siyasetin merkezine doğru çekilmeye çalışılmaktadır. Dolayısıyla Alevîlik ideolojilerin hedef tahtası durumuna getirilmeye çalışılmaktadır. Bu çerçevede yazımızda ideolojik Alevîlik karşısında geleneksel Alevîliğin duruşu tartışılacaktır.

Politization of holy and alevism

It is not possible to explain Alevism by basing on political struggle. However, Alevizm is being tried to put into centre of politization by those who are in the political struggle. Therfore, Alevizm has been tried to bring to the ideological target area. In this frame, the stand of traditional Alevizm against ideological Alevizm will be discussed in our manuscript.

___

Ahmed Yesevî . (1991). Dîvân-ı Hikmet’ten Seçmeler, (Haz. K. ERASLAN), Kültür Bakanlığı Yay. Ankara.

AKTAŞ, Ali vd. (1998). Ortak Kitap, Alisiz Alevilik Olur mu?. Ant Yay. İstanbul.

AKTAY, Yasin. (2006). Türk Dininin Sosyolojik İmkânı, İslâm Protestanlığı ve Alevilik. İletişim Yay. 3. Baskı. İstanbul.

BİLGİSEVEN, Amiran Kurktan. (1990). Türkiye’de Sosyal Çözülme Tehlikeleri. Filiz Kitabevi. İstanbul.

BULUT, Faik. (1998). Ali’siz Alevilik, İslâm’da Özgürlük Arayışı 1. Berfin Yay. İstanbul.

ÇAMUROĞLU, Reha. (1992). Tarih, Heterodoksi ve Babailer. Metis Yay. 2. Baskı. İstanbul.

ÇAMUROĞLU, Reha. (2000). Değişen Koşullarda Alevilik. Doğan Kitapçılık. İstanbul.

DIERL, Anton Jozef. (1991). Anadolu Aleviliği. (Çev. F. YİĞİT). Ant Yay. İstanbul.

DÖNMEZ, Mehmet. (2003). Sosyal Bütünleşme Açısından Alevilik –Malatya uygulaması-. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Malatya.

ELIADE, Micae. (1990). Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu. (Çev. Mehmet Aydın). Din Bilimleri Yay. Konya.

ENGİN, İsmail. (2004). “Aleviliğin/Alevilerin ‘İdeolojikleştirilmesi, Marjinalleştirilmesi’ Çabalarına Bir Örnek: Radikal Bir Alevi Kadro Hareketi ve Dergisi “Kızıl Yol””, Alevilik. (Haz. İ. ENGİN-H. ENGİN). Kitap Yay. İstanbul.

ERÖZ, Mehmet. (1990). Türkiye’de Alevîlik ve Bektaşîlik. Kültür Bakanlığı Yay. Ankara.

ERÖZ, Mehmet. (1991). Yörükler. Türk Dünyası Ararştırmaları Vakfı Yay. İstanbul.

GUéNON, René. (1990). Niceliğin Egemenliği ve Çağın Alâmetleri. (Çev. M. KANIK). İz Yay. İstanbul.

GÜNGÖR, Erol. (1997). İslâm’ın Bugünkü Meseleleri. Ötüken Yay. İstanbul.

GÜRSEL, Deniz. (1995). Gelenekselci Çevrecilikten Gelenekselci Liberalizme. Vadi Yay. Ankara.

Hacı Bektaş Velî . (1996). Makâlât. (Tenkitli Basımdan Sadeleştiren: H. ÖZBAY). Ankara.

HASLUCK, Frederick William. (1995). Anadolu ve Balkanlarda Bektaşilik. (Çev. Y. DEMİREL). Ant Yay. İkinci Baskı. İstanbul.

KEHRER, Günter. (1992). Din Sosyolojisi. (Çev : S. Yüksel). Kubbealtı Neşriyatı. İstanbul.

KÖKTAŞ, Emin. (1997). Din ve Siyaset. Vadi Yay. Ankara.

KÖPRÜLÜ, Fuad. (1991). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. Diyanet İşleri Bakanlığı Yay. 7. Baskı. Ankara.

LEWIS, Bernard. (1992). İslam’ın Siyasal Dili (Çev. , F. Taşar). İstanbul.

MANHEIM, Karl. (2002). İdeolji ve Ütopya (Çev. , M. Okyayuz). Ankara.

MANN, Scott. (2004). İdeoloji Olarak Din. (Çev. H. Osmanağaoğlu). Aykırı Yay. İstanbul.

MARDİN, Şerif. (1982). İdeoloji. 2. Baskı. İletişim Yay. Ankara.

MARSHALL, Gordan. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. (Çev. O. AKINHAY-D. KÖMÜRCÜ). Bilim ve Sanat Yay. Ankara.

MENGÜŞOĞLU, Takiyettin. (1983). Felsefeye Giriş. Remzi Kitabevi. İstanbul.

MERİÇ, Cemil. (1992). Bu Ülke. (Yay. Haz. M. A. MERİÇ). İletişim Yay. İstanbul.

MISGELD, Dieter. (2002). “Gadamer’in Hermeneutiği Üzerine” Hermeneutik ve Humaniter Disiplinler. (Der. ve Çev. H. ARSLAN). Paradigma Yay. İstanbul.

NASR, Seyyid Hüseyin. (1999). Bilgi ve Kutsal. (Çev. Y. YAZAR). İz Yay. İstanbul.

NORTHBOURNE, Lord. (1995). Modern Dünyada Din. (Çev. Ş. YALÇIN). İnsan Yay. İstanbul.

OCAK Ahmet Yaşar. (1996).

ÖZ, Baki. (1992). Osmanlı’da Alevi Ayaklanmaları. Ant Yay. 2. Baskı. İstanbul.

ÖZAKPINAR, Yılmaz. (1997). Kültür ve Medeniyet Anlayışları ve Bir Medeniyet Teorisi. Kubbealtı Neşriyat. İstanbul.

SEZEN, Yümni. (1993). Sosyoloji Açısından Din. 2. Baskı. M. Ü. İlahiyat Fak. Yay. İstanbul.

SHAYEGAN, Daryush. (1991). Yaralı Bilinç, Geleneksel Toplumlarda Kültürel Şizofreni. (Çev. H. BAYRI). Metis Yay. İstanbul.

SHILS, Edward. (1981). Tradition. The University of Chicago Press. Chicago.

SZTAMPKA, Piotry. (1993). The Sociology of Social Change. Blackwell.

TATAR, Taner. (2005). “Sosyal Bütünleşme Sürecinde Hacı Bektaş Veli ve Bektaşilik”. Prof.

Dr. Halil Narman Armağanı. (Haz. C. ÇOPUROĞLU). Elazığ.

TATAR, Taner. (1997). Türk Yönetim Sistemi. Turan Yay. İstanbul.

TATÇI, Mustafa. (1990). Yunus Emre Dîvânı. İnceleme I. Kültür Bakanlığı Yay. Ankara.

TOKU, Neşet. (2000). “Sosyolojide Gelenek ve Modernite”. Akademik Araştırmalar Dergisi. Y. 4. S. 13. Mayıs-Temmuz .

TÜRKDOĞAN, Orhan. (1995). Alevi Bektaşi Kimliği –Sosyo Antropolojik Araştırma-. Timaş Yay. İstanbul.

ÜLGENER, Sabri. (1983). Zihniyet, Aydınlar ve İzmler. Ankara.

WEINER, Myron. (1966). Modernization the Dynamics of Growth. New York.

Yusuf Has Hâcib . (1991). Kutadgu Bilig II. (Çev. R. R. ARAT). TTK Yay. 5. Baskı. Ankara.