KOCA RÂGIB PAŞA MÜNŞEÂT'INDA NÂDİR ŞAH VE CAFERÎ MEZHEBİ TARTIŞMALARINA DAİR MEKTUPLAR

18. yüzyılın önemli devlet adamlarından ve aynı zamanda şair ve yazarlarından olan KocaRâgıb Paşa, 1110/1699 yılında İstanbulda doğmuştur. Asıl adı Mehmed olup şiirlerindeRâgıb mahlasını kullanmıştır. Bir Divanı ve değişik konularda kaleme aldığı yedi mensureseri ve Münşeâtı vardır. Devlet işlerinde gösterdiği üstün başarıları ile I. Mahmudundikkatini çekmiş ve Nâdir Şahın İranda tahta çıktığı 1736 yılında başlayan Caferî mezhebigörüşmelerindeki birinci heyette görevlendirilmiştir. 1736 yılında yapılan bu görüşmelerinanlatıldığı Tahkik ve Tevfik adlı eserini de I. Mahmudun emri üzerine kaleme almıştır.Caferî mezhebi ile ilgili görüşmeler karşılıklı heyetlerin gönderilmesi ile sonraki yıllarda dadevam etmiş fakat antlaşma sağlanamamıştır. Bu makalede, Râgıb Paşanın Münşeâtındayer alan Caferî mezhebi görüşmelerine dair kaleme aldığı iki telhis, bir name-i hümayun vebir sadrazam mektubunun transkripsiyonlu metinleri verilerek tahlil edilmiştir. Tahlile göre,Nâdir Şahın Caferî mezhebi meselesini ve bu konuyla ilgili yazdığı mektupları, OsmanlıDevletine karşı askerî bir taktik olarak kullandığı ve yapmak istediği fetihler için zamankazanmak istediği ihtimali değerlendirilmiştir.

LETTERS ABOUT NADIR SHAH AND DISCUSSION OF JA FARI SECT IN THE KOCA RAGIP PASHA S MUNSEAT

Koca Ragip Pasha is one of the most important statesmen of the 18th century and also animportant poet and writer. His real name is Mehmed and he used the penname Ragib in hispoems. He has a Divan and a Munseat and the seven prose works too, which he wrote on va- rious sebjects. Thanks to his outstanding achievements in government jobs, he attracted theattention of Mahmud I. and he was assigned in the first negotiations in 1736 on the adoptionof the Ja fari sect by the Ottoman Empire. He wrote these negotiations held in 1736 in hisbook named Tahkik ve Tevfi k on the orders of Mahmud I. Negotiations on Ja fari sect conti- nued in the next years, mutual delegations were sent but agreement could not be achieved.Ragip Pasha wrote two telhis and one name-i hümayun and one letter of grandvezir aboutdiscussion in Ja fari sect. In this article, transcribed text of this letters of Ragip Pasha that are in the Munseat of Ragip Pasha has been given and analysed. According to the analysis, Ja farisect issue and the letters he wrote on the subject were regarded to reveal the possibility thatNadir Shah wanted to use them as a military tactic to gain time against the Ottoman Empireand the conquests he wanted to do.

___

  • ATEŞ, A . (2001). Avşarlı Nâdir Şah ve Döneminde Osmanlı-İran Mücadeleleri. Yayımlanma- mış Doktora Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Isparta. AYDINER, M. (2007). Râgıb paşa. TDV İslâm Ansiklopedisi. C.34, 403-06. BANARLI, N.S. (1971). Resimli Türk edebiyatı tarihi. İstanbul: MEB Yayınları. DEMİRBAĞ, Ö. (1999). Koca Râgıb Paşa ve Dîvân-ı Râgıb. Yayımlanmamış Doktora Tezi. 100.Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Van. DJAFAR-POUR, A . (1977). Nâdir Şah Devri’nde Osmanlı-İran Münâsebetleri. Yayımlanma- mış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul. GİBB, H. (1999). Osmanlı şiiri tarihi. çev : Ali Çavuşoğlu. Ankara: Akçağ Yayınları. GÜLTEKİN, H. (2007). Türk Edebiyatında İnşâ: Tarihî Gelişim, Kuram, Sözlük ve Metin. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara. GÜLTEKİN, H. (2013). Nâbî-Zeyl-i siyer-i nebevî. İstanbul: Zepros Yayınları. GÜLTEKİN, H. (2015). Koca Râgıb paşa’dan Nâdir şah’ın nedimi mirza Zeki’ye cevâb-nâ- me. The Journal of Academic Social Science Studies. Autumn II, 38: 61-70. İZGÖER, A .Z. (2003). Tahkik ve tevfi k Osmanlı-İran diplomatik münasebetlerinde mezhep tartışmaları. İstanbul: Kitabevi Yayınları. KAFA, Ö. (2000). Koca Râgıb Paşa ve Azmi-zâde Hâleti’nin Münşeâtları Üzerine Mukayeseli bir Sentaks İncelemesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Edirne. KARADENİZ, Y. (2015). Safevi tarikatinin seyidliği ve Şiiliği meselesi. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi. 75: 15-28. KARAHAN, A . (1993). Vefatının yıl dönümünde şâir-sadrâzam Koca Râgıb paşa. Türkiye Gazetesi. s.13, 28 Nisan. LAMARTİNE, A . (1992). Sona doğru (Türkiye tarihi), Tercüman 1001 Temel Eser. çev : M. R. Uzmen. İstanbul: Kervan Kitap. ORHONLU, C. (1970). Osmanlı tarihine âid belgeler-TELHÎSLER (1597-1706). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. ÖZCAN, A . (2006). Nâdir şâh. TDV İslâm Ansiklopedisi. 32: 276-77. PAKALIN, M.Z. (1993). Osmanlı tarih deyimleri ve terimleri sözlüğü. İstanbul: MEB Yayın- ları. SAHİLLİOĞLU, H. (2004). Koca Sinan paşa’nın telhisleri. İstanbul: IRCICA . SOYSAL, F. (2006). Koca Râgıb Paşa’nın Farsça Manzumeleri (metin-çeviri-yorum). Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi. 100. Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Van. UZUN, F.Ç. (2000). Belgrad Hakkında Râgıb Paşa’ya Ait Bir Risâle: Fethiyye-i Belgrad (1739). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Ünivesitesi, Sosyal Bilimler Ens- titüsü. Sakarya. ÜÇER, C. (2015). Alevîliğin yanlış algılanması: Muharrem uygulamaları örneği. Türk Kültü- rü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi. 74: 45-76. YORULMAZ, H. (1989). Koca Râgıb Paşa Divanı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İs- tanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul. YORULMAZ, H. (1990). Şâir ve devlet adamı Koca Râgıb paşa. Tarih ve Toplum. LXXIX : 39-46.