Babürlü Hükümdarı Şah Cihan'ın Dış Siyasetinde Din Faktörü

Bt1 çalışmada, Babürlü hükümdarı Sah Cihan'ın dış siyasette hedeflerine t1laşabilmekiçin diplomatik ilişkiler yolt1yla din ve dini söylemleri nasıl kt1//andığı üzerinde dt1nılacaktır.Sah Cihan, Babürlü tahtına çıktıktan sonra dış politikada bazı adımlar atmadanönce btı hedeflerini doğrudan veya dolaylı ilgilendiren devletlerin içinde bt1lt1nduklarısiyasi ve dini koşt1//arı her zaman göz önünde bult1ndt1rmt1ştıır. Dolayısıyla kendi çıkarlarıdoğmltllstında bt1 devletlerle kurdt1ğu diplomatik ilişkilerde kullandığı dil de btınagöre şeki//enecekti. Bilhassa dini göndermelere başvt1rarak kullandığı bt1 diplomasi dilionun siyasi amaçlarına tılaşabilmesi için önemli bir araçtı. Çalışmada ilk önce Sah Cihan'ınKandahar ı ele geçirebilmek için Sii Safeviler'e karşı Sünni bir ittifak bloğt1 o/tıştllrmaçabaları ele alınacaktır. Son olarak da güney Hindistan'ın Dekken bölgesinde btı­/tman devletler üzerinde kontrol sağlayabilmek için nasıl bir din siyaseti izlediği üzerindedt1mlacaktır.

Religion Factor on Foreign Po/icy of Babur Emperor Shah Jahan's

This stııdy wi/1 analyse how Baburids emperor Shah Jahan uti/ised religion and religiot1s diswt1rses through diplomatic relations to achieve his objectives in foreign po/icy. it is seen that Shah Jahan, before taking some steps far foreign po/icy after wming to the throne, always took po/itical and re/igiot1s wnditions of the states which were directly or indirectly related to these objectives into wnsideration. Hence, the language he t1sed in his diplomatic relations with these states by fol/owing his own interests would alsa be shaped acwrding to this. Especially the diplomatic langt1age he employed with re/igi0tıs references was an important means to achieve his political aims. This stııdy, firstly, wi/1 deal with Shah Jahan's attempts to establish a Sunni a/liance against Shiite Persia to capture Kandahar. Lastly, how he adopted his religion po/itics to have wntrol on the states in the region of Deffan in lndia wi/1 alsa be evaluated.

___

  • ABDULHAMİD Lahuri (1867]. Padişahname C 1, Kalküta: College Press.
  • ABDULHAMİD Lahuri (1868]. Padişahname C il, Kalküta: College Press
  • BAYUR Yusuf Hikmet (1987]. Hindistan Tarihi, c. il, Ankara: TTK.
  • CHANDRA Satish (1987]. Medieval lndia: From Sultnant to the Mughals (1206-1526) Part-1, Delhi: HarAnand Publications.
  • CHOUDHURY M. L. Roy (1951]. The Sate and Religion in Mughal İndia, Calcuta: The Pooran Press.
  • FAROOQİ Naimur Rahman (2009]. Mugha/ Ottoman Relations (A Study of Politica/ and Diplomatic Relations between Mugha/ İndia and Ottoman Empire 1556-1748), Delhi: Sanjar Printers.
  • FERİDUN Beg, Mecmua-i Münşeat c. il., Erişim: https://acikerisim.tbmm.gov.tr/xmlui/handle/ll543/ 588, ll. 02. 2017.
  • ISLAM Riazul (1970]. İndo Persian Relations (A Study of the Politica/ and Diplomatic Relations between the Mugha/ Empire and İran) Tahran: lranıan Culture Foundation.
  • ISLAM Rizaul (1979]. A Calendar of Documents on İndia-Persian Relations (1500-1750) Vol 1, Tahran: lranian Culture Foundation.
  • INAYAT Khan; SHAH Jahan Nama (1990]. ed: W. E. Begley, Delhi: Oxford University Press.
  • JOSEPH de Hammer (1829]. "Memoir on the Diplomatic Relations between the Courts of Dehli and Constantinople in the Sixteenth and Seventeenth Centuries" Transaetions of the Raya/ Asiatic Society of Great Britain and Jreland, Vol. 2, No.l, s., 462-486
  • MUHAMMED Salih Kanbu (1967]. Amal-i Salih C 1-11, Lahor: $afik Press.
  • MUHAMMED Tahir Vahid Kazvini (1329], Abbasname, Ed. İbrahim Dehkan,
  • NAİMA Mustafa Efendi (2007]. Tarih-i Naima (Ravzatü'I-Hüseyn Fi Hu/asati Ahbari'I-Hafikayn) (Haz. Mehmet İpşirli) c. iV, Ankara: AKDTYK.
  • ÖZCAN Azmi (1998]. "Osmanlı-Hindistan Münasebetleri", DİA, C 18. 81-85.
  • ÖZCAN Azmi (2012]. "$ah Cihan", DİA, C 38. 251-252.
  • RAHİM Abdur (1935]. Mughal Relations with Persia and Central Asia (basılmamış doktora tezi), London.
  • RİCHARD Craig, Foltz, Uzbek Central Asia and Mugha/ lndia: Asian Muslim Society in the 16th and 17th Centuries (basılmamış doktora tezi) 1996.
  • SHARMA Sri Ram (1940]. The religious po/icy of the mugha/ emperors, Bombay: Asia Publishing House.
  • STREUSAND Douglas E. (2015]. Ateşli Silahlar Çağında İslam İmparatorlukları (Osmanlılar Safeviler Babürlüler), İstanbul : Ufuk Yayınları .
  • UZUNÇAR$ILI İsmail Hakkı (1995]. Osmanlı Tarihi, C 111. Ankara: TTK.