İnsan-din-devlet ve laiklik

İnsan neslinin gelişen ve değişen dünyada varlığını sürdürebilmesi için gittikçe zorlaşan yaşam şartlarında bilmek, anlamak, düşünmek ve uygulamak gibi özgür irade ile gerçekleşebilecek nitelikleri kazanabilmesi için araştırma yapmak gereklidir. Ancak insan ömrünün kısalığı insanın kendisini geliştirmesi ve doğru yönde ilerleyebilmesi ve aklını kullanmayı öğrenmesine el vermemektedir. Herşey insan için vardır kuramından hareketle insan özgürlüğünün her alanda ne denli gerekli olduğu belirtmelidir. Özgürlük toplumsal olmadıkça özgürlük saygı sevgi, kardeşlik ve tolerans duyguları ile yoğrulmuş olarak uygulanmadıkça insanların mutlu ve eşitlik içinde birbirlerine saygılı olarak yaşamaları mümkün değildir. Bu çalışma ile insanı, din olgusunu, insanın devlet içinde yaşamak zorunda olması gerektiğinden Devleti ve ideal özgürlük için en mükemmel olduğu tartışmasız olan ve ne olduğu nasıl algılanması gerektiği hususunda toplumsal zaŞiyet bulunan laiklik konusunu, bir araya getirerek inceledik. Bu inceleme hukuk biliminin gelişmesi ve topluma yararlı sonuç doğurması için özgür aydınların varlığının gerekli olduğunu ve şimdiye kadar gelmiş geçmiş birçok ŞilozoŞ ve sosyolog ve bilim adamının uğraş konuları olmuş ve hiçbir Şikir birliğine varılmamı ş ( insan din devlet ve laiklik ) girdabındaki kayığın kurtarılmasına çalışmaktan ibaret olacaktır.

Man-religion-state and laicism

There is no need to argue about the requirement to conduct research in order for mankind to acquire such qualities like knowing, understanding, thinking and implementing, which would possibly be attained by free will under conditions of life getting ever more difficult for sustenance in a developing as well as changing world. Yet the shortness of human life does not allow for developing itself, advancing on a rightful track and learning how to use its intellect. Stepping ahead from the principle of “Everything is in existence for mankind”, it is worthwhile pointing out to the extent of requirement of human freedom in every field. Unless freedom is social, and unless freedom is applied in conglomeration with the feelings of respect, affection, brotherhood and tolerance, it is not possible for men to live as happy and equal individuals, mutually respecting one another. Under this study we attempted to bring together man, the phenomenon of religion , and man compelled to live within the confines of a state, the state as well as the issue of laicism, beyond dispute the most excellent approach for ideal freedom, yet maimed with a social incapacitation as to how the same should be conceived, and arrive at a conclusion there from. This study would consist of attempting to rescue the vessel in the whirlpool of (man, religion, state and laicism) which require free-thinking intellectuals for development of the doctrine of jurisprudence and lead to outcomes favourable for the public, pondered about several philosophers, sociologists and scientists from the past to the present day, yet no consensus ever reached upon.

___

  • Akın, İ. (1980). Kamu Hukuku. İstanbul Atatürkçülük. (1982). Ankara: Genel Kurmay Basımı
  • Casserer, E. (2005). Devlet Efsanesi, İnsan Üstüne bir Deneme. Çeviren Prof. Dr. Necla Arat. İstanbul
  • Çeçen, A. (2000). Kemalizm. İstanbul
  • Dinçkol, B. (2002). Ticaret Üniversitesi Hukuk Fakültesi tarafından 5 şubat 2002 tarihinde düzenlenen. Lâikliğin Anayasal ilke Haline Gelişinin 65. Yıldönümü Paneli’nde tebliğ olarak sunulmuştur.
  • Gökalp, Z. (1950). Ziya Gökalp Diyor ki. İstanbul
  • Gökberk, M. (1986). Aydınlanma Felsefesi Devrimler ve Atatürk, Çağdaş Düşüncenin Işığında Atatürk. İstanbul: Eczacıbaşı Yayı nı
  • Göze, A. (1984). İnkılap Tarihimiz ve Atatürk İlkeleri. İstanbul
  • Hançerlioğlu, O. (1999). Felsefe Sözlüğü. İstanbul
  • Hof, İ. (1995). Avrupa’da Aydınlanma. İstanbul
  • İlmihal 1 (2000). İman ve İbadetler. İslam Araştırmaları Merkezi. İstanbul
  • Işıktaş, Y. (2006). Türk Hukuk Devriminin Felsefesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
  • J.J.Rousseau (1965). Toplum Sözleşmesi. Çeviri
  • Işıktaş, Y. (2004). Türk Hukuk Devriminin Felsefesi. Annales de la Faculte de Droit D’Istansbul. Vol. 36. No 53
  • Kasapoğlu, A. (2006). Atatürk’ün Kuran Kültürü. İstanbul
  • Kongar, E. (1997). Demokrasi ve Laiklik
  • Kuçuradi, İ. (2006). Devrim Kavramı ve Atatürk’ün Kültür Devrimi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Özel sayı
  • Okandan, G. R. (1959). Umumi Amme Hukuku. Ist. s.37
  • Öktem, N. (1995). Laiklik Din ve Alevilik Yazıları. İstanbul
  • Önder, R.A. (1983). Laikliğin Sınırları, Atatürk'ün Hukuk Devrimi. İstanbul
  • Özcan, T. M. Laiklik ve Hukuk Devleti (Yayımlanmak üzere olan makaleden)
  • Mardin, Ş. (1992). Makaleler. Türkiye’de Din ve Siyaset. İstanbul
  • Mumcu, Özbudun, Feyzioğlu, Ülken, Çubukçu. (1987). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Atatürkçülük. Ankara.
  • Sarıkçıoğlu, E. (2002). Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi. Isparta
  • Serter, N. (1996). Giydirilmiş İnsan Kimli ği. İstanbul
  • Şeraiti, A. (2001). Dinler Tarihi. İstanbul. (Çeviri)
  • Taninli, S. (2005). İslam Çağımıza Yanıt Verebilir mi? İstanbul
  • Tanör, B. (2004).1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku. İstanbul
  • Nutku, U. (2006). Atatürk’ün Onuncu Yıl Söylevinin Felsefi Önemi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Özel Sayı. s. 11
  • Sarıkçıoğlu, E. (2002). Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi. Isparta.
  • Yakuboğlu, K. (2006). Sosyal Bilim Düşüncesi Bağlamında Felsefe Nedir: Ne De ğildir? Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi. sayı 7
  • Yümni, S. (2004). İslam’ın Sosyolojik Yorumu. İstanbul