Patikalardan Otobanlara Hız Kültürü Karşısında Yavaşlamanın İmkanı Üzerine Bir Soruşturma

Günümüzde hayatın her alanını etkisi altına alan hıza uyum sağlama adına insan, yavaş kalan yetkinliklerini hızlandırma çabası içerisine girmiştir. Bu yetkinliklerin başında ise insanın hareket edebilme kabiliyeti gelmektedir. Bu amaç doğrultusunda üretilen çeşitli teknolojiler, doğrudan veya dolaylı olarak insanın görme, duyma ve düşünme gibi kabiliyetlerinin de geliştirilmesi gerektiği düşüncesine neden olmuştur. Ancak insanın yetkinliklerine dair yürütülen bu geliştirme çabaları, insanın kendisine ve gerçekliğe dair algısını ve bu gerçeklik ile kurduğu ilişkiyi sorunlu hale getirmiştir. Patikalardan modern otoyollara yaşamı ve kültürü karakterize eden hız, insanın ayırt edici yönü olarak değerlendirilen bu yetkinliklere müdahale etmiştir. Bu da insan, düşünme ve gerçekliğin yerinden edilmesine neden olmuştur. İnsan giderek otonomisini kaybetmeye, akıl yerini yapay zekâya bırakmaya ve gerçekliğin yerini ise sanal (üretilmiş) gerçeklik almaya başlamıştır. Modern çağda yerini aldıkları eski versiyonlara göre idealleştirilen bu üç kavrama dair sorunların ele alındığı bu çalışmada, insanın kendi otonomisini tekrar kazanabilmesi için mevcut düzenin hızını kesecek patikalar ile yeniden yavaşlayabilmesinin imkânı tartışılmıştır. Buna göre insan, mevcut kültürün dayatmış olduğu hızlı yaşam pratikleri ve rotalarını flâneur vari bir direniş ile kesintiye uğratmadıkça Platon’un mağara alegorisindeki elleri bağlı köleler gibi kendisine ve gerçekliğe dair sahici bir deneyime sahip olamayacaktır.

An Investigation On The Possibility Of Slowing From Pathes To Motorways Against Speed Culture

Today, people have attempted to accelerate their slow competencies to adapt to the speed that affects all areas of life. At the beginning of these competencies is the human ability to move. Various technologies produced for this purpose have led directly or indirectly to the idea that human skills such as seeing, hearing and thinking should be developed. However, these efforts to develop people's competencies have made people's perceptions of themselves and reality and their relationship with this reality problematic. The speed that characterizes life and culture, from the trails to the modern highways, has interfered with these competencies that are considered to be the distinguishing aspect of the human being. This has led to the displacement of man, thinking and reality. Man has gradually begun to lose his autonomy and reason to give way to artificial intelligence and virtual (produced) reality taking the place of reality. In this study, in which the problems of these three concepts, which are idealized according to the old versions they replace, are discussed, the possibility of slowing down again with the paths that will slow down the current order is discussed to regain its autonomy. Accordingly, unless a man interrupts the fast life practices and routes imposed by the existing culture with a flâneur-like resistance, he will not be able to have a genuine experience of himself and reality, like the tied slaves in Plato's cave allegory.

___

  • Adorno, T. Minima Moralia (6. Baskı). Çeviren: Orhan Koçak ve Ahmet Doğukan, İstanbul: Metis Yayınları, 2009.
  • Adorno, T. ve Horkheimer, M. Aydınlanmanın Diyalektiği. Çeviren: Nihat Ülner ve Elif Ö. Karadoğan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2010.
  • Amato, J. A. On Foot: A History of Walking. New York: New York University Press, 2004.
  • Benjamin, W. Pasajlar (9. Baskı). Çeviren: Ahmet Cemal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2012.
  • Breton, D. L. Yürümeye Övgü (5. Baskı). Çeviren: İsmail Yerguz, İstanbul: Sel Yayıncılık, 2019.
  • Claxton, G. Hare Brain, Tortoise Mind: How Intelligence Increases When You Think Less. New York: Harper Collins Publishers, 1999.
  • Crawford, M. B. Why We Drive. New York: Harper Collins Publishers, 2020.
  • DeSilva, J. First Step. New York: Harper Collins Publishers, 2021.
  • Droit, R. P. Filozoflar Nasıl Yürür?. Çeviren: Yavuz Baran, İstanbul: Hep Kitap, 2017.
  • Gros, F. Yürümenin Felsefesi (8. Baskı). Çeviren: Albina Ulutaşlı, İstanbul: Kolektif Kitap, 2018.
  • Heidegger, M. Discourse on Thinking. Translator: John M. Anderson and E. Hans Freund, New York: Harper Torchbooks, 1969.
  • Heidegger, M. Düşünmek Ne Demektir? (2. Baskı). Çeviren: Rıdvan Şentürk, İstanbul: Paradigma Yayınları, 2013.
  • Honoré, C. Yavaş. Çeviren: Esen Gür, İstanbul: Alfa Yayınları, 2008.
  • Kuuliala, J. and J. Rantala. “Introduction: Travelling, Religion, And Society From Antiquity to The Middle Ages” in Travel, Pilgrimage and Social Interaction From Antiquity to The Middle Ages, Editors: Jenni Kuuliala and Jussi Rantala, 1-14. New York: Routledge, 2020.
  • Lefebvre, H. Kentsel Devrim. Çeviren: Selim Seze, İstanbul: Sel Yayıncılık, 2013.
  • Meiers, F. “The Wagon Rests in Winter, The Sleigh in Summer, The Horse Never: Practices of İnterurban Travelling On Horseback From Antiquity to The Middle Ages” in Travel, Pilgrimage and Social Interaction From Antiquity to The Middle Ages, Editors: Jenni Kuuliala and Jussi Rantala, 248-269. New York: Routledge, 2020.
  • Moor, R. Patikalar Üzerine. Çeviren: Burcu Halaç, İstanbul: Kolektif Kitap, 2018.
  • Mouratidis, A. and F. Kehagia. “On the Track of Road Evolution,” Journal of Infrastructure Development 6, sayı: 1 (2014): 1-15.
  • Panait, V. “New Philosophy is Actually Old Philosophy: Slow Philosophy as a Preoccupation Towards Love of Wisdom,” Meta: Research In Hermeneutics, Phenomenology, And Practıcal Phılosophy X, no: 1 (2018): 246-251.
  • Perouse, J. F. “Megapolde İnadına Yürümek Ya Da Yeri Tekrar Oluşturmaya Çalışmak” Mekân ve Yer içinde, Editörler: G. Özaydın ve M. Akı, 65-69. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi, 2021.
  • Platon, Devlet (3. Baskı). Çeviren: Sabahattin Eyuboğlu ve M. Ali Cimcoz, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2001.
  • Postman, N. Technopoly. New York: Vintage Books, 1993.
  • Ross, G. “The Story of The Road,” Civil Engineering (SAICE) Erişim 20 Kasım 2022. https://www.researchgate.net/publication/202173882_The_story_of_the_road
  • Sen, J. “On Slowness in Philosophy,” The Monist 83, no: 4 (2000): 607-615.
  • Taburoğlu, Ö. Yavaşlık Felsefesi. Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2020.
  • Thommen, L. An Environmental History of Ancient Greece and Rome. Translator: Philip Hill, Cambridge: United Kingdom at the University Press, 2012.
  • Trante, R. “Could “Slow Philosophy” Offer An Antidote to Modern Academia?,” Erişim 18 Eylül 2022. https://rhystranter.com/2017/10/11/slow-philosophy/
  • Walker, M. B. “Why Slow Philosophy is The Antidote to Fast Politics,” Erişim 2 Kasım 2022. https://www.abc.net.au/religion/michelle-boulous-walker-slow-philosophy-in-a-time-of-fast-polit/12336408
  • Walker, M. B. Slow Philosophy. Londra: Bloomsbury Publishing, 2017.