Kore Budizm Geleneğinin Kurucusu Jinul’un Hayatı ve Felsefi Kişiliği

Kore’ye Üç Krallık döneminde girmiş olan Budizm, Koryo Hanedanlığı döneminde en yüksek devrini yaşamış ve uzun zamandır çatışma içinde olan Budist okullarının tek bir çizgide birleşmesi yönünde büyük bir dönüşüm yaşamıştır. Bu dönüşüm; modern Kore Budizm’i geleneğine zemin hazırlamada büyük önem arz etmektedir. Günümüz Kore Budizm felsefesinin temelini oluşturmada en önemli isimlerden biri şüphesiz 12. yüzyıl sonlarında yaşamış Koryo dönemi keşişi ve düşünürü Jinul’dur. Jinul, yaşadığı dönemde Kore’de etkin olan iki ayrı Budist eğilimi “Zen” ve “Gyo” okullarının büyük bir uzlaştırıcısı olarak geleneksel Budizm disiplininin temelini şekillendirmiştir. Koryo’da kraliyet Budizm’inin himaye ettiği Budist keşişlerin dünyevi hırs peşinde koşarak yoldan çıkmaya başlaması, Budizm’in halk Budizm’inden çıkıp kraliyet Budizm’ine dönüşmesi, soylu sınıftan oluşan Gyo doktrin okulunun geleneksel otoriteye vurgu yapması ve Zen okulunun kendilerini dış dünyaya kapatarak sadece meditasyona odaklanması; Jinul’un keşişlere hırs ve dünyevi arzularını terk edip dağlara çıkarak hep birlikte yeni bir topluluk kurmaları yönünde çağrıda bulunmasına sebep olmuştur. Bu topluluğun adı ise hakiki Budizm’i ifade eden “Jeonghye Gyeolsa; Meditasyon ve Bilgelik Topluluğu” olmuştur. Jinul’un felsefesine göre; tüm yaşama fayda sağlayan zihin temizliği ve ahlaki gelişim bir arada olmalıdır. Böylelikle gerçek Budizm’in ideali sağlanacak, benmerkezci bir yaşam kaybolup merhametli bir yaşam ile tıpkı bir ağ gibi birbirine bağlı olan tüm varoluş tek yürek olacaktır. Bu çalışmada, Kore Budizm’ine genel bir giriş yapıldıktan sonra Koryo dönemi Budizm’inin özellikleri, Jinul’un hayatı, felsefi kişiliği, faaliyetleri, geliştirdiği aydınlanma öğretileri Donojeomsu ile Jeonghye Ssangsu, Nirvana’ya ulaşması ve Jinul’un felsefesinin modern dünyaya ve günümüz Kore Budizm’ine olan katkısı incelenmiştir.

The Life and Philosophical Personality of Jinul, Founder of Korean Buddhism Tradition

Buddhism, which entered Korea during the Three Kingdoms period, experienced its heyday during the Koryo Dynasty and underwent a major transformation towards the unification of Buddhist schools, which had been in conflict for a long time. This transformation; it is of great importance in laying the groundwork for the tradition of modern Korean Buddhism. One of the most important names in forming the basis of today’s Korean Buddhism philosophy is undoubtedly Jinul, a Koryo period monk and thinker who lived in the late 12th century. Jinul shaped the basis of the traditional discipline of Buddhism as a great conciliator of the two separate Buddhist tendencies “Zen” and “Gyo” schools that were active in Korea during his lifetime. In Koryo, the Buddhist monks under the patronage of Royal Buddhism began to go astray by pursuing worldly ambitions, Buddhism turned from folk Buddhism to royal Buddhism, the Gyo doctrinal school, which consisted of the nobility, emphasized traditional authority, and the Zen school closed themselves to the outside world focusing only on meditation; it caused Jinul to urge the monks to abandon their greed and worldly desires and go to the mountains to form a new community together. The name of this community is “Jeonghye Gyeolsa”, Society of Meditation and Wisdom which expresses true Buddhism. According to Jinul’s philosophy; mind cleansing and moral development that benefit all life should go together. In this way, the ideal of true Buddhism will be achieved, an egocentric life will disappear and a compassionate life will become one heart, and the whole existence, which is connected like a net, will be one heart. In this study, after a general introduction to Korean Buddhism, the characteristics of Koryo Buddhism, Jinul’s life, philosophical personality, activities, enlightenment teachings he developed, Donojeomsu and Jeonghye Ssangsu, reaching Nirvana and the contribution of Jinul’s philosophy to the modern world and contemporary Korean Buddhism were examined.

___

  • An, Jiksu (안직수). “Ulusal Öğretmen Bojo Jinul’un Kutsal Alanında ‘Birlik’ Diye Adlandırılan Zamanın Ruhunu Okuma (보조국사 지눌스님의 성지에서 ‘화합’이라는 시대정신을 읽다),” Budizm Gazetesi (불교신문), 19 Aralık 2016. Erişim 15 Aralık 2022. http://www.ibulgyo.com/news/articleView.html?idxno=154017
  • Arslan, Ahmet. Felsefeye Giriş. Ankara: Serbest Kitaplar, 2019. Buswell, Robert E. Collected Works of Korean Buddhism, Vol. 2 Chinul Selected Works. Seoul: Jogye Order of Korean Buddhism, 2012.
  • Chun, Jungkwon. “Jinul’s View of Practice,” International Journal of Buddhist Thought and Culture 18, (2012): 113-133.
  • Dere, Oktay. “Erken Budist Etiği-Doktrini ve Disiplini,” Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6/1, (2022): 183-198.
  • Encyclopedia of Korean Culture. “Budizm (불교),” Erişim 24 Şubat 2023. https://encykorea.aks.ac.kr/Article/E0024921
  • Encyclopedia of Korean Culture. “Doui (도의),” Erişim 27 Şubat 2023. https://encykorea.aks.ac.kr/Article/E0015807
  • Encyclopedia of Korean Culture. “Musin Hükümeti (무신 정권),” Erişim 10 Ocak 2023. https://encykorea.aks.ac.kr/Article/E0019118
  • Gang, Geongi (강건기). Bojo Seunim Iyagi Bojogugsa Jinului Saengaewa Sasang (보조 스님 이야기 보조국사 지눌의 생애와 사상). 불일출판사, 2010.
  • Go, Seongae (고성애). “Pak Chonghong’s Study on Korean Buddhist Thoughts,” Seoul National University College of Humanities Center for East Asian Studies (서울대학교 동아문화연구소) 51, (2013): 47-67.
  • Hasırcı, Nazım. Din Felsefesi. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Yayınları, 2016.
  • Holloway, Richard. Dinin Kısa Tarihi. Çeviren: Tufan Göbekçin, İstanbul: Alfa Araştırma, 2019.
  • Hwang, Suyoung (황수영). “Philosophy and the Humanities: A history of Their Conceptual Interaction,” Seoul National University Institute of Humanities (인문논총) 63, (2010): 179-215.
  • Jang, Young Seop (장영섭). “Barış İdeali Nedir? (‘화쟁’이란 무엇인가?),” Budizm Gazetesi (불교신문), 28 Haziran 2019. Erişim 10 Ekim 2022. http://www.ibulgyo.com/news/articleView.html?idxno=200508
  • Jeong, Injae. (정인재). “Korean Traditional Philosophy and History of Korean Philosophy,” Sogang University Korean Research Foundation (서강대학교한국학술진흥재단) 41, (1998): 197-240.
  • Jeongdae, Ven. What is Korean Buddhism?. Seoul: Chogye Order Publishing, 2002.
  • Jeongwoon, Seunim (정운스님). “Karakter Olarak Okunan Kore Zen Düşünce Tarihi <31> Bojo Guksa Jinul (인물로 읽는 한국 사상사 <31> 보조국사 지눌(上)),” Budizm Gazetesi (불교신문), 15 Ekim 2018. Erişim 12 Eylül 2022. http://www.ibulgyo.com/news/articleView.html?idxno=169513
  • “Jinul, 지눌” Kore Kültürü Ansiklopedisi (Encyclopedia of Korean Culture) içinde, 21: 213-214. Gyeonggi-do: Academy of Korean Studies, 1991.
  • Jung, Hye Jung (정혜정). “Consilience of Chinul’s Donojeomsu and Two Gates of Samadhi and Wisdom,” The Korean Association of Buddhist Studies (불교학연구회) 49, (2016): 31-57.
  • Kim, Booyong (김부용). “Jinul’s Awakenings and His Practice,” Buddhist Thought and Culture (불교사상과 문화) 2, (2010): 195-244.
  • Kim, Hoseong (김호성). “Wonhyo’s “A Verse on Amita Buddha’s Pure Nature” and Bojo Chinul,” The Korean Association of Buddhist Studies (불교학연구회) 49, (2016): 1-29.
  • Lee, Deokjin (이덕진). Hangugui Sasangga 10 In – Jinul (한국의 사상가 10 인 – 지눌). 예문서원, 2002.
  • Lee, Ilya (이일야). “Ölümü Felsefe Yapma Zamanı <34> Bojo Jinul : Bilmediğini Bil Yeter (죽음을 철학하는 시간 <34> 보조지눌 : 다만 모른다는 것을 알라)”, Budizm Gazetesi (불교신문), 22 Ekim 2021. Erişim 3 Eylül 2022. http://www.ibulgyo.com/news/articleView.html?idxno=214343
  • Lee, Jung Hye. Kore Tarihi Ⅰ. Ankara: Nantu A.Ş., 2021.
  • Lee, Song Chong. “An Aristotelian Interpretation of Bojo Jinul and an Enhanced Moral Grounding,” Religions 11/193, (2020): 1-13. https://doi.org/10.3390/rel11040193
  • Magargle, Ayça. “Kore’de Milliyetçilik, Din ve Ekonomik Büyüme.” Yüksek Lisans Tezi, Bursa Teknik Üniversitesi, 2019.
  • Ocak, Hasan ve Dilber Çelikten. “Dinlerde Çevre Tasavvuru ve Çevre Sorunlarının Önlenmesinde Dinlerin Rolü,” Disiplinlerarası Sosyal Bilimler Dergisi 9, (2021): 51-86.
  • Oh, Yongsuk (오용석). “A Contemporary Interpretation of Mind Practice – Focusing on Susimgyeol by Bojo Jinul,” Korean Society for Seon Studies (한국선학회) 54, (2019): 25-56.
  • Reportworld. “Koryo Dönemi Budizm Felsefesi – Uicheon ve Jinul (고려 시대의 불교철학 - 의천과 지눌)”. Erişim 20 Eylül 2022, https://www.reportworld.co.kr/humanities/h1194623
  • Sankrityayan, Rahul vd. Budizm ve Felsefe. Çeviren: Sibel Özbudun, İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları, 1998.
  • Senzaki, Nyogen ve Ruth Strout Mccandless. Budizm ve Zen. Çeviren: Nur Yener, İstanbul: Satori Yayınevi, 2020. Sunim, Kusan. The Way of Korean Zen. Çeviren: Martine Fages, Tokyo: Weatherhill Publishing, 1985.
  • “Tongbulgyo Sasang, 통불교사상” Kore Kültürü Ansiklopedisi (Encyclopedia of Korean Culture) içinde, 23: 222-223. Gyeonggi-do: Academy of Korean Studies, 1991.
  • Türközü, S. Göksel ve Ahmet Kopar. “Günümüz Kore’sinde Budizm’in Etkileri,” Temaşa Felsefe Dergisi 16, (2021): 65-77.
  • Wordrow. “Donojeomsu (돈오점수),” Erişim 27 Şubat 2023. https://wordrow.kr/한자/頓悟漸修-돈오점수/ Wordrow. “Jeonghye Ssangsu (정혜쌍수),” Erişim 27 Şubat 2023. https://wordrow.kr/의미/정혜쌍수/ Ye, Seongju (예성주). “Recovery of the Original Human Life and the Significance of Jinul’s Thought,” Philosophical Forum (철학논구) 40, (2012): 215-225.
  • Yemenlioğlu, Mazhar Murat. Budizm. İstanbul: Gelenek Yayıncılık, 2020.
  • Yu, Chai Shin (유재신). “Buddhism,” Center for World Mission PUTS (장로회신학대학교 세계선교연구원) 6, (2000): 43-77.
  • Yu, Jahyo (유자효). “Bilge Yuma Olalım (유마거사가 되자)”, Budizm Gazetesi (불교신문), 13 Ocak 2016. Erişim 11 Ocak 2023. http://www.ibulgyo.com/news/articleView.html?idxno=146211