YENİ SOSYALLEŞME MEKÂNLARI: ALIŞ VERİŞ MERKEZLERİ

Küreselleşme süreci toplumların sosyal ve kültürel özelliklerinde bazı değişikliklere yolaçmıştır. Hızla dünya geneline yayılan tüketim ürünleri, markalar ya da “Amerikan tarzıyaşam” alışkanlıkları insanları etkisi altına almıştır. Bu durum, tüketim kültürükavramının ortaya çıkmasına ve toplumlarda kabul görmesine neden olmuştur. Tüketimkavramını sadece ekonomiyle ilişkilendirmek kavramı açıklayabilmek için yetersiz kalır.Günümüzde insanlar tarafından her şey tüketilmektedir. Tüketilen en önemli unsur isetoplum içindeki değerlerdir. Değerlerin tüketilmesi, insanları bir araya getiren, birleştirenkültür unsurlarıyla ilgilidir. Bu anlamda sosyalleşme kavramı da geleneksel anlamındanuzaklaşmış, yeni sosyalleşme ya da bir arada zaman geçirme mekânları oluşturulmuştur.Günümüzde alış veriş merkezleri her ne kadar ticari faaliyetleri ve tüketimi akıllaragetirse de belki de göz ardı ettiğimiz en önemli nokta değerlerin tüketildiği merkezlerolarak karşımıza çıkmasıdır.

New Socialization Spaces: Shopping Centers

The process of globalization has led to some changes in the social and cultural characteristics of societies. Consumer goods, brandsor “American-style living” habits that spreadrapidly throughout the world have affected people. This has led to the emergence of the concept of consumer culture and acceptance in society. Torelate the concept of consumption to the economy is not enough to explain the concept. Today, everything is consumed by people. The mostimportant element consumed is thevalues in thesociety. The depletion of values is about cultural elements that bring people to get herandunite. In this sense, the concept of socialization has been distanced from it stradition almeaning and new socializationor time together spaces have been created. Today, although shopping centers bring to mind the commercial activities and consumption, perhaps the most important point that weignore is that the yappear as centers where values areconsumed.

___

  • Benjamin, W. (1973). Charles Baudelaire: A Lyric Poet in the Era of High Capitalism, Germany.
  • Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, R. Nice (trans.) Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Bozkurt, V. (2012). Değişen Dünyada Sosyoloji. Ekin Yayınevi, Bursa.
  • Debord, G. (1970). Society of Spectacle, Black and Red, Detroit.
  • Fiske, J. (1989). Reading the Popular. Unwin Hyman,1 -5, Boston.
  • Kılıç, M. (2015). Aile ve Serbest Zaman İlişkisi Düzce Örneği. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1): 27-49.
  • Kılıç, M. (2017). Gençlik Şiddet ve Serbest Zaman. Genişletilmiş 2. Baskı, Düzce Üniversitesi Yayınları, Düzce.
  • Langman, L. (1992). Neon Cages: Shopping For Subjectivity. Life style Shoppıng The Subject of Consumption. R. Shields (Edit.). First published in by Routledge, London.
  • Leach, W. (1993). Land of Desire. Pantheon, New York.
  • Shields, R. (1992). Life style Shopping The Subject of Consumption Rob Shields(Edit.). First published in by Routledge, London.
  • http://sozluk.gov.tr/(12.07.2019)
  • Stone, G. (1962). Appearance and the self’ in Human Behaviour and Social Process. A. Rose (ed.), Routledge & Kegan Paul, 86–118, London.
  • Sungur, S. (2011). Tüketimin Küreselleşmesi ve Tüketim Tapınakları: Post modern Panayır Yerlerinde Alışveriş. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 7-34.
  • Tekin, U. & Kılıç, M. (2010). Gelişmiş Ülkelerde ve Türkiye’de Okullarda Güvenli Ortamın Sağlanması. Uluslararası Risk Altındaki ve Korunması Gereken Çocuklar Sempozyumu:2,111-129, Ankara.
  • Turner, V. (1980). Process, Performance and Pilgrimage, Concept, New Delhi.
  • Zencirkıran, M. (2017). Kültür, Toplumsallaşma ve Kişilik. Davranış Bilimleri. M. Zencirkıran(Edit.). Dora Yayınları, Bursa.