UŞAK YÖRESİNDE EVLİLİKLE İLGİLİRİTÜEL VE BÜYÜSEL İÇERİKLİ PRATİKLER?

Evlilik, her kültürel yapı içinde birçok ritüel ile kutsanan, bağlı bulunduğu kültüre göre belli kurallara uygun bir şekilde gerçekleştirilen zengin örnekler içermektedir. Evlilik öncesinde, evlilik töreni esnasında ve evlilik sonrasında uygulanan ritüel ve büyüsel içerikli çok sayıda âdet, işlem ve uygulama vardır. Bunlar evlenecek kişinin eş adayı bulması, kız isteme, söz, nişan törenlerinde yapılan işlemler, kına ve düğünde yapılan işlemler, düğün sonrası yapılan işlemler gibi ana başlıklarda toplanabilir. Türk kültüründe de evlilik törenleri beraberinde birçok uygulama getirmiş, genelde dinsel (ritüel) ve büyüsel nitelik taşıyan bu uygulamalar olumsuzluklardan uzaklaşma ve korunma; olumlu ve iyi olanı arzulama düşünceleri ile paralellik göstermiştir. Bu noktada çalışmanın amacı Uşak ili Merkez ilçede yapılan alan çalışmasında elde edilen verilerden yola çıkarak Uşak ilinin evlenme âdetleri içinde yer alan ritüel ve büyüsel içerikli işlemleri tespit etmek ve bir değerlendirme yapmaktır.

Ritual and Magic-Based Practices about Marriage in Usak Region

The marriage consists of fertile practices which is implemented with a series of rules that is connected to its culture and blessed with various rites in every culture's own structure. There are so many ritual and magic-based traditions, processes and activities on prenuptial, nuptial, and post nuptial practices. These practices can be gathered under the titles as finding the candidate to marry, asking for the girl's hand, plight, engagement process, henna night and wedding process and post nuptial process. In Turkish culture marriages come with lots of practices, too and these religious(ritual) and magic-based practices draw a correspondence to ideas of secessing and guarding self from negativeness, and being in the desire of well-being and positivity. At this point of view, the purpose of this study is to determine and evaluate the ritual and magic-based practices of marriage traditions of Usak from the data which is acquired via the field work from the centrum of Usak.

___

  • Baran, A.G. (2005). "Türkiye'de Aile İçi İletişim ve İlişkiler Üzerine Bir Model Denemesi." HÜTAD 1, s:31-41.
  • Bekki, S. (1996). "Türk Mitolojisi'nde Kurban" , Akademik Araştırmalar, Yıl I, Sayı 3, s. 16-28.
  • Boratav, P. N. (2013). 100 Soruda Türk Folkloru, Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • Çobanoğlu, Ö. (1999). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Gökalp, Z. (2015). Türk Medeniyeti Tarihi, İstanbul, Ötüken Yayınları.
  • Gökçe, B. (1996). Türkiye'nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar, Ankara: Savaş Yayınevi.
  • Güvenç, B. (1996). İnsan ve Kültür, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Örnek, S. V. (2002). Türk Halkbilimi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Şenel, A. (1995). İlkel Topluluktan Uygar Topluma, Anlara, Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Yolcu, M.A. (2014). Türk Kültüründe Evliliğe Bağlı Tabu ve Kaçınmalar, Konya, Kömen Yayınları.