POPÜLER KÜLTÜR VEYA “BEYAZ CAMIN” DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ Bir Kitle İletişim Aracı Olarak Televizyonun Popüler Kültür Üzerine Etkisi

Gelişen bilim ve teknoloji dünyada ve Türkiye'de insan yaşantısını etkilemeye devam etmektedir. Hızla gelişen teknoloji ile birlikte insanlar gelişmeleri takip edemez hale gelmiştir. İletişim ve kitle iletişim araçlarının rolü bu noktada önemlidir. Günümüz dünyasında toplumun inşasında kitle iletişiminin ve kitle iletişim araçlarının gücü tartışılmaktadır. Bu durum, genelde iletişim ve özelde kitle iletişim araçlarına yönelik ciddi bir ilgi olmasının nedenidir. Her ne kadar gelişen iletişim teknolojilerinin hızına yetişmek zor olsa da, kitle iletişiminin birey ve toplumu etkilemesi kolay olmaktadır. İnsanların adeta bir parçası, bir duyu organı haline gelen bu araçlar günümüzde yaşamın her alanına girmiştir. Bir kitle iletişim aracı olarak daha uzun bir geçmişi olan televizyon hala toplum üzerinde etkilidir. Bugün de kitle iletişiminde önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada, televizyon ekranlarından yayılan görüntüler bağlamında popüler kültür sorunsalı tartışılmıştır

The Impact of Television on Popular Culture as a Mass Communication Tool

Sciense and tecnology in the world and Turkey continues to affect human life. It has rapidly become can not keep up with developments in tecnology. The role of communication and mass media is important at this point. The power of mass media in the construction of society are discussed in today’s World. This condition is usually caused by a serious interest in communication and in paricular the mass media Even though it may be difficult to keep up with the pace of advances in communication technology, the influence of mass media and community is easy. Almost a part of the people this tool has become a sensory organ has entered into every area of life today With along history of television as a mass medium is still an impact on society. Today also has an important place in the mass media. In this study, in the conteext of the television screen displays spanning discussed the problem of popular culture

___

  • ADORNO, T., HORKHEİMER, M., (1995), Aydınlanmanın Diyalektiği Felsefi Fragmanlar I, Çev. Oğuz Özügül, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • ADORNO, T., HORKHEİMER, M., (1996), Aydınlanmanın Diyalektiği Felsefi Fragmanlar II, Çev. Oğuz Özügül, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • AKİNAN, Serdar, (2005),“Sosyal Tsunami”, Akşam Çilek Eki, 6 Ocak.(serdarakinan@akşam.com.tr).
  • ALEMDAR, K., ERDOĞAN, İ., (2005), Popüler Kültür ve İletişim, Erk Yayınları, Ankara.
  • AYDIN, Ayhan, (2002), Yaşadığımız Dünya, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • AZİZ, Aysel, (1999), Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının 30 Yılı(1968-1998), TRT Eğitim Dairesi Yayınları, Ankara.
  • BARAN, Aylin, (1997), İletişim Sosyolojisi, Afşaroğlu Matbaası, Ankara.
  • BAYHAN, Vehbi, (1993), “Enformatik Kültür”, Dünyada ve Türkiye’de Güncel Sosyolojik Gelişmeler, I.Ulusal Sosyoloji Kongresi, Kasım, İzmir, s.443-447.
  • BAUDRİLLARD, Jean, (1991), Sessiz Yığınların Gölgesinde Ya da Toplumsalın Sonu, Çev. Oğuz Adanır, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • BAUDRİLLARD, Jean, (2002), “İllüzyon, Yitirilen İllüzyon ve Estetik”, Çev. Oğuz Adanır, Doğu Batı Düşünce Dergisi, Dünya Neyi Tartışıyor?-2, Yeni Düşünce Hareketleri, Doğu Sayı:19, s. 9-25.
  • BAUDRİLLARD, Jean, (2012), Kusursuz Cinayet, Çev. Necmettin Sevil, 3. Basım, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • BAUDRİLLARD, Jean, (2016), Simülarklar ve Simülasyon, Çev. , Doğu –Batı Yayınları.
  • BAUMAN, Zygmunt, (2002), “Modernite, Postmodernite ve Etik”, Doğu Batı Düşünce Dergisi, Dünya Neyi Tartışıyor?-2, Yeni Düşünce Hareketleri, Doğu Sayı:19, s.51-61.
  • CASTELS, Manuel (2005), Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Birinci Cilt: Ağ Toplumunun Yükselişi, (Çev. E. Kılıç), İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • CERECİ, Sedat (1992), Büyülü Kutu Büyülenmiş Toplum, Şule Yayınları İstanbul.
  • CONNOR, Steven, (2001), Postmodernist Kültür, Çağdaş Olmanın Kuramlarına Bir Giriş, Çev. Doğan Şahiner, YKY Yayınları, İstanbul.
  • CURRAN, I., SPARKS, C.,(1999), “Basın ve Popüler Kültür”, Popüler Kültür ve İktidar, Der. Nazife Güngör, Vadi Yayınları, Ankara, s.439-467.
  • DELLALOĞLU, Besim, (1995) Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum, Bağlam Yayınları, Ankara.
  • ESSLİN, Martin (1991), TV- Beyaz Camı Arkası, (Çev. M. Çiftkaya), Pınar Yayınları, İstanbul.
  • GİDDENS, Anthony, (1994), Modernliğin Sonuçları, Çev. Ersin Kuşoğlu, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • GİDDENS, Anthony, (2000), Sosyoloji, Ed. Cemal Güzel, Hüseyin Özel, Ayraç Yayınevi, Ankara
  • GÖKA, Erol, (2001), “Medya, Ruh Sağlığı Hizmetlerine Destek Olabilir”, Buradan Böyle Hayatın Psikososyopolitikliği, Okyanus Yayınları, İstanbul, s. 196-199.
  • HOORKHEİMER, Max, (1998), Akıl Tutulması, Çev. Orhan Koçak, Metis Yayınları, İstanbul.
  • İMANÇER, Dilek, (2003), “ Çağdaş Kimliğin Yapılanma Süreci ve Televizyon ”, Kimlikler, Doğu- Batı Düşünce Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 23, Ankara: Doğu- Batı Yayınları, s.223- 250.
  • JAMESON, Fredrick, (1994), Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizm Mantığı, Çev. Nuri Plümer, YKY, İstanbul.
  • KAHRAMAN, H. Bülent, (2003), Kitle Kültürü Kitlelerin Afyonu, Agora Yayınları, İstanbul.
  • KALE, Nesrin, (2002), “Modernizmden Postmodernist Söylemlere Doğru”, Doğu Batı Düşünce Dergisi, Dünya Neyi Tartışıyor?-2, Yeni Düşünce Hareketleri, Doğu Sayı:19, s.30-49.
  • KELLNER, Douglas, (2001),“Popüler Kültür ve Postmodern Kimliklerin İnşası”, Doğu- Batı Düşünce Dergisi, Popüler Kültür, Temmuz, Sayı:15, s. 187-220.
  • KIRCA, Süheyla, (2001), “Medya Ürünlerinin Küresel Yayılımı, Yerelleştirilmesi: Ulusaşırı Kimliklerin İnşası”, Doğu- Batı Düşünce Dergisi, Popüler Kültür, Temmuz, Sayı: 15, s.173-186.
  • KIZILÇELİK, Sezgin, (2000), Frankfurt Okulu, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • LYOTARD, J. François, (2013), Postmodern Durum, Çev. İsmet Birkan, Bilgesu Yayıncılık İstanbul.
  • MAIGRET, Eric, (2014), Medya ve İletişim Sosyolojisi, Çev. Halime Yücel, İletişim Yayınları, 4. Basım, İstanbul.
  • MARSHALL, Gordon, (1999), Sosyoloji Sözlüğü, Çev. Osman Akınhay, Derya Kömürcü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • MCROBBIE, Angela, (1999), Postmodernizm ve Popüler Kültür, Çev. Almila Özdek, Sarmal Yayınevi, İstanbul.
  • MURDOCK, Graham, (1999), “İletişim, Modernlik ve İnsan Bilimleri”, Medya İktidar ve İdeoloji, Der. Mehmet Küçük, Ark Yayınları, Ankara, s. 437-455.
  • MUTLU, Erol (1991), Televizyonu Anlamak, Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • OSKAY, Ünsal, (1992), İletişimin ABC’si, İstanbul: Simavi Yayınları.
  • SHOLLE, David J. (1999), “Eleştirel Çalışmalar: İdeoloji Teorisinden İktidarBilgiye”, Mehmet Küçük (Der.), Medya İktidar ve İdeoloji, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 2. Basım, s.267-307.
  • SWİNGEWOOD, Alan, (1996), Kitle Kültürü Efsanesi, Çev. Aykut Kansu, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • STOREY, John, (2000), Popüler Kültür Çalışmaları, Kuramlar ve Metotlar, Çev. Koray Karaşahin, Babil Yayınları, İstanbul.
  • ŞAYLAN, Gencay, (2002), Postmodernizm, İmge Kitabevi, Ankara.
  • ZEKA, Necmi, (1994), Postmodernizm, Kıyı Yayınları, İstanbul. www.hürriyet.kelebek.com.tr, “Ceyar’ı (J.R.Ewing) kim vurdu?/Dünya Televizyon Günü, 21 Kasım 2015.