SAİD BOZLAĞI (KAĞNICI BOZLAĞI) VE ORTA ANADOLU ABDAL MÜZİK GELENEĞİNDE MÜZİKAL YETERLİLİK GÖSTERENİ ROLÜ

Abdal müziği, görece homojen bir sosyo-kültürel yapı sergileyen, aralarında akrabalık bağı ve mesleki bağ bulunan, bu müziğin tüm anlam dünyasına yön veren ve geçimini bu müzikle sağlayan Orta Anadolu Abdallarının müziğidir. Kendine özgü bir değer sistemi, terminolojisi, çalgısal ve vokal dokusu, repertuarı, anlam dünyası, aktarım şekli vb. olan bu müzik kültüründe makbul müzisyenin nitelikleri ve makbul müzisyenden beklenen müzikal yeterlilik de yine bu müziğin tüm bileşenlerine yön veren Orta Anadolu Abdallarının toplumsal dinamiklerinin ürünüdür. Geleneksel kodların kuvvetli olduğu Orta Anadolu Abdallarının müzik dünyasında makbul müzisyenden beklenenler modernleşme süreciyle ilişkilenmiş müziklerdeki beklentilerden farklıdır. Bozlaklar bu kapsamda önemli bir belirleyici olarak kabul edilirken, Abdal müziği terminolojisinde bozlaklar içinde ayrı bir kategori olan Said/Kağnıcı bozlakları hem müziksel teknik hem de kültürel sermaye bakımından makbul müzisyenin müzikal yeterliliğinde önemli göstergelerden biridir. Bu çalışma Said/Kağnıcı bozlağının müzikal yeterlilik göstereni olarak konumunu Abdal müziği bağlamında, kendi terminolojisi ve değer sistemi referans alınarak göstermeyi amaçlamaktadır. Bu süreçte akademik literatürde yer bulamayan Said/Kağnıcı bozlağının temel nitelikleri de alana ilgili araştırmacıların dikkatine sunulacaktır.

SAİD BOZLAĞI (KAĞNICI BOZLAĞI) AND THE ROLE OF THE MUSICAL COMPETENT INDICATOR IN THE CENTRAL ANATOLIAN ABDAL MUSIC TRADITION

Abdal music is the music of the Central Anatolian Abdals, who have a relatively homogeneous socio-cultural structure, have kinship and professional ties, direct the whole meaning world of this music and make a living with this music. In this music culture, which has a unique value system, terminology, instrumental and vocal texture, repertoire, world of meaning, mode of transmission, etc. the qualities of an acceptable musician and the musical competence expected from an acceptable musician are also the product of the social dynamics of the Central Anatolian Abdals, who direct all the components of this music. In the music world of the Abdals of Central Anatolia, where traditional codes are strong, what is expected from an acceptable musician is different from the expectations in music associated with the modernization process. While Bozlaks are accepted as an important determinant in this context, Said/Kağanıcı Bozlaks, which are a separate category among Bozlaks in Abdal music terminology, are one of the important indicators of the musical competence of the musician who is acceptable in terms of both musical technique and cultural capital. This study aims to show the position of Said/Kağnıcı bozlak as a musical proficiency indicator in the context of Abdal music, with reference to its own terminology and value system. In this process, the basic characteristics of Said/Kağnıcı Bozlak, which could not find a place in the academic literature, will also be brought to the attention of researchers related to the field.

___

  • ATALAY, Besim (1985). Divanü Lûgat-it-Türk Tercümesi III, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • BAUMAN, Zygmunt, (2001). Parçalanmış Hayat, (çev. İsmail Türkmen), İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • EMNALAR, Atınç (1998). Türk Halk Müziği ve Nazariyatı, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi
  • EROL, Ayhan, (2009). Popüler Müziği Anlamak: Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam, İstanbul: Bağlam Yayınları
  • GÜRKAN, Barış, (2019). Çoklukimlik, Meslek, Akrabalık ve Müzik: Orta Anadolu Abdallarının Müziksel Dinamikleri, Doktora Tezi, danışman Prof. Dr. Ayhan Erol, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir
  • KARAKAYA, Oğuz (2002). Türk Halk Müziği’nde Bozlak Kavramı Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, dan. Yard. Doç. Hamit Önal, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, Konya
  • MALINOWSKI, Bronislaw (1990). Büyü, Bilim ve Din, çev. Saadet Özkal, İstanbul: Kabalcı Yayınları
  • ÖZBEK, Mehmet (2014). Türk Halk Müziği El Kitabı-I, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları
  • PARLAK, Erol, (2013). Garip Bülbül Neşet Ertaş: Hayatı, Sanatı, Eserleri, İstanbul: Demos Yayınları
  • TOKEL, B. Bilge (1999). Neşet Ertaş Kitabı, Ankara: Akçağ Basım Yayın
  • YILMAZ, Adnan (2008). Kırşehir Örneklemesiyle Anadolu Abdalları, Kırşehir: Kırşehir Belediyesi Kültür-Tarih Yayınları