Julio Cortázar’ın Öykücülüğü

Bu çalışmada Julio Cortázar’ın öykücülüğü söz konusu eserlerin çeşitli kökenlerden aldığı etkiler, yazarın dünya görüşünün edebi bağlamda yansımaları ve anlatının düzenlenmesine dair belirli tercihler kapsamında incelenmektedir. Arjantinli yazarın kendisinin öykü sanatı ve bu türden eserleri ile ilgili değerlendirmeleri de çeşitli araştırmacıların incelemeleri ile birlikte irdelenmiştir. Yazarın öykülerinde son derece belirleyici olmuş olan “antropolojik arayış”a da değinilmiş, buna bağlı olarak söz konusu eserlerde çeşitli düzeylerde kendini gösteren, görünür gerçeği, olağan olanı ve kalıpları reddeden derinleşme eğilimi ortaya konmuştur. Söz konusu eserlerde göze çarpan gerçeküstücülük etkisi, psikanalitik içerik ve fantastik edebi tür bağlamındaki kendine özgü teknikler bu bakış açısı ile ilişkilendirilerek tartışmaya dâhil edilmektedir.

Julio Cortázar’s Short Stories

In this study Julio Cortázar’s short stories are analyzed in the context of influences from different fields, reflections of the writer’s worldview in literary sense and the certain preferences regarding organization of the narrative. The Argentinean writer's comments about storytelling and about his own works in the genre are examined together with the studies of various scholars. The writer’s “anthropological search” which has a quite decisive role in his short stories was also taken into account. Accordingly, his tendency of deepening which rejects the apparent reality, commonly accepted worldviews and clichés and which reveals itself in various levels in the works in question was emphasized. The surrealist influence, psychoanalytic content and distinctive techniques within the framework of the fantastic genre are discussed in relation to this viewpoint. 

___

  • ALAZRAKI, Jaime (1994). Hacia Cortázar: aproximaciones a su obra. Barcelona: Anthropos Editorial.
  • ALLEN, Richard F. (1969) “Temas y técnicas literarias de Julio Cortázar”. The South Central Bulletin 29 (4): 116-118.
  • BRETON, André (1963). Nadja. Paris: NRF.
  • CORTÁZAR, Julio (1956). Final del juego. Meksiko: Los Presentes.
  • CORTÁZAR, Julio (1969). Último round. Meksiko: Siglo XXI. 35-45.
  • CORTÁZAR, Julio (1971). Algunos aspectos del cuento. Literatura y arte nuevo en Cuba. Barcelona: Estela, 262.
  • CORTÁZAR, Julio (1979). Seksek. çev. Necla Işık. İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • CORTÁZAR, Julio (1991). Ayakizlerinde Adımlar. çev. Arzu Etensel İldem. İstanbul: Metis Yay.
  • CORTÁZAR, Julio (2016). “La esfera de los cuentos”. Ciudad Seva, http://ciudadseva.com/texto/la-esfera-de-los-cuentos/ [10.12.2016].
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan (1976). "Rite". Felsefe Ansiklopedisi: Kavramlar ve Akımlar C. V. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • HUIZINGA, Johan (1957). Homo ludens. Buenos Aires: Emecé.
  • MORA VALCÁRCEL, Carmen de (1982). Teoría y práctica del cuento en los relatos de Cortázar. Sevilla: Publicaciones de la Escuela de Estudios Hispanoamericanos de Sevilla.
  • PREGO, Omar (1985). La fascinación de las palabras. Barcelona: Muchnik.
  • PULEO, Alicia H. (1990). Cómo leer a Julio Cortázar. Barcelona: Ediciones Júcar.
  • TORRENTE BALLESTER, Gonzalo - POLO GARCÍA, Victorino (1987). La novela. Murcia: Editum.
  • YURKIEVICH, Saúl (2007). A través de la trama: sobre vanguardias literarias y otras concomitancias. Madrid: Iberoamericana-Vervuert.