9-11 Yaş grubu çocukların temel hareket becerilerinin örüntüleşmesinde yaratıcı drama’nın etkisi

Bu çalışmanın amacı 9-11 yaş grubu çocuklarına uygulanan yaratıcı drama tekniğinin temel hareket becerilerinin örüntüleşmesi üzerindeki etkilerini ve bu tekniğin çocukların hatırlamaya ve uygulanan etkinliklerle ilgili duygularını ifade edebilmeleri üzerine katkısının olup olmadığını araştırmaktır. Çalışmaya ilköğretimin birinci kademesinin üçüncü sınıfında okuyan toplam 30 (15=kontrol, 15=deney) öğrenci katılmıştır. Temel hareket becerilerinden (yer değiştirme, dengeleme ve nesne kontrolü) seçilen bazı hareketler deney grubuna yaratıcı drama ile kontrol grubuna ise aynı hareketler klasik-komut yöntemi ile verilmiştir. Çalışma toplam dokuz hafta sürmüştür. İlk dört hafta hazırlık aşaması ve diğer dört hafta ise esas evre olarak tamamlanmıştır. Son hafta ise test uygulaması yapılarak, değerlendirmeye geçilmiştir. Denekler tarafından oluşturulan örüntüleşmiş hareket (ÖH) becerilerini değerlendirmek üzere Değerlendirme Komisyonu- Gözlemci Grubu (GG) oluşturulmuştur ve değerlendirme bu grup tarafından yapılmıştır. Gözlemcilerin test değerlendirme sonuçları istatistiksel analizleri yapılmıştır. Sonuç olarak çalışmada elde edilen ÖH verileri Mann Whithney U ile yapılan istatistik değerlendirmesine göre deney grubunda kontrol grubuna göre daha yüksek ve istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Ayrıca deney grubu cinsiyet açısından farklılık göstermezken, kontrol grubundaki kızların erkeklere göre ÖH puanları daha yüksek ve istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Elde edilen nitel veriler de, uygulamalarda kullanılan araç, öğrendikleri hareket, uygulanan etkinliklerle ilgili duygularını ifade bakımından deney grubunda kontrol grubuna göre daha yüksek oranlar elde edilmiştir.

The Effect of creative drama on combination of patterns of fundamental movement skills of the 9-11 year children

The purpose of this study was to search the contribution on patternization of basic movement skills by using creative drama in 9-11year children and to investigate whether the contribution on remembering and expression of sensation related to implemented activities of these techniques for children. The study was conducted with the participation of 30 students (15 in control croup, 15 in experimental group) which study in the third grade of Elementary School. Some movements that was selected from the basic movement skills (locomotors, stabile, and manipulative) had given with the creative drama to the experimental group and the same movement were given with the instruction method to the control group. Study was taken nine weeks totally. First four week completed as a preparation stage and second four week completed as a main stage. At the last week the test implication was done and to overtop the evaluation. Elevation Committee-Observer Group (OG) was constituted for the evolution subject’s patternization movement (PM) skills and evaluation was done by this group. The test evaluation results of the observer’s were statically analyses. As a result, subject’s PM skills statistically were evaluate with Mann Whitney U test and indicate PM skills were found higher and statistically meaningful in the experimental group then the control group. Although not found the difference at gender in experimental group, be found in the control group in which girls were higher and statistically meaningful in PM then male. For the qualitative data’s, the experimental group obtained more high point in terms of using materials, movement learning, using characteristic and common expression of sensation related to implemented activities than the control group.

___

  • 1. Adıgüzel HÖ. Yaratıcı Drama. Yaratıcı Drama (1985– 1998 Yazılar). (HÖ Adıgüzel Ed.) Ankara, Naturel Yayınları, 2. BaskI, 2006: 258-263.
  • 2. Arı R. Gelişim ve Öğrenme. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım, 2. Baskı, 2005: 79–93
  • 3. Ataman M. Yaratıcı Drama Sürecinde Yaratıcı Yazma. Yaratıcı Drama Dergisi. Ankara: Çağdaş Drama Derneği Yayını, 2006; 1 (1): 75- 83
  • 4. Başöz G. İlköğretimde Yaratıcı Drama Yöntemi İle Yapılan Beden Eğitimi Dersleri İle Diğer Yöntemlerle Yapılan Beden Eğitimi Derslerinde Öğrenci Tutumlarının Karşılaştırılması. 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. Antalya, 2002.
  • 5. Çamlıyer H, Çamlıyer H. Eğitim Bütünlüğü İçinde Çocuk Hareket Eğitimi Ve Oyun. Manisa: Emek Matbaacılık, 2001.
  • 6. Doğan M. Biyoloji Dersinde Yaratıcı Drama ile Öğrenmeye Örnek Uygulama: Ekosistemler. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı, 2004.
  • 7. Duatepe A, Ubuz E. Drama Temelli Geometri Ders Planlarının Geliştirilmesi ve Uygulanması. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı, 2004.
  • 8. Fırat A. Yeni Öğretim Programı: İnşacı (consucrtivist) Kuram. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi 2005; 6(69).
  • 9. Fleming M, Merrell C, Tymms P. The Impact of Drama On Pupils’ Language, Mathematics, and Attitude in TwoPrimary School, Research in Drama Education, 2004; 9(2): 177-197.
  • 10. Gallahue DL. Motor Development and Movement Experiences for Young Children. John Winley & Sons, Inc, Indiana. 1976: 61–62.
  • 11. Gönen M. Eğitimde Drama ve Engelli Çocuklar, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi., 2003; 4 (39).
  • 12. Haktanır G, Başer İ. Yaratıcı Drama ve Oyunla Eğitim Uygulamaları, Yaratıcı Drama (1985–1998 Yazılar). (HÖ Adıgüzel Ed.) Ankara: Naturel Yayınları, 2. Baskı. 2006: 404.
  • 13. Hui A, Lau S. Drama education: a touch of the creative mind and communicative-expressive ability of elementary school children in Hong Kong. Thinking Skills and Creativity 2006; (1): 34-40.
  • 14. Kaf Ö. Hayat bilgisi Dersinde Bazı Sosyal Becerilerin Kazandırılmasında Yaratıcı Drama Yönteminin Etkisi. Ankara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 1999.
  • 15. Özdemir P, Üstündağ T. Fen ve Teknoloji Alanındaki Ünlü Bilim Adamlarına İlişkin Yaratıcı Drama Eğitim Programı. İlköğretim Online, 2007; 6(2): 226–233.
  • 16. Rızaoğlu F. Bringing Life to EFL Classes by Creative Drama. Yaratıcı Drama Dergisi. Ankara: Çağdaş Drama Derneği Yayını. (2006); 1(1): 115–126.
  • 17. Rose DS, Androes K, Parks M, McMahon S. Imagery- Based Learning: İmproving Elementary Student’s Reading Comprehension With Drama Techniques. The Journal of Educational Research. 2000; 94(1): 55–63.
  • 18. Sağlam T. Dramatik Eğitim: Amaç mı? Araç mı? Ankara: Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümü Tiyatro Araştırmaları Dergisi. 2004; 17: 4-21.
  • 19. Türk Dil Kurumu Sözlüğü (www.tdk.gov.tr)
  • 20. Uluğ M. Beyin Temelli Öğrenme; Ezbere Öğrenme ve Kavrayarak Öğrenme. Maltepe Üniversitesi Rehberlik Sempozyumu, 2005.
  • 21. Üstündağ T. Yaratıcı Dramanın Üç Boyutu. Yaratıcı Drama (1985-1998 Yazılar). (HÖ Adıgüzel Ed.), Naturel Yayınları, 2. baskı, 2006: 333-341.
  • 22. Üstündağ T. The Advantages of Using Drama As A Method Of Educatıon In Elementary Schools. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1997; 13: 89-94.
  • 23. Üstündağ T. Yaratıcı Drama Öğretmenimin Günlüğü, Ankara: Pegem Yayınları. 6. Baskı. 2004: 16–46.
  • 24. Yazıcıoğlu Y, Erdoğan S. SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 2004: 210.
  • 25. Yılmaz H, Sünbül AM. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Konya: Çizgi Kitapevi Yayınları, 2006: 241.
Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi-Cover
  • ISSN: 1300-9915
  • Yayın Aralığı: Yıllık
  • Başlangıç: 2018
  • Yayıncı: -