YENİ MEDYA SANATI: YENİ BİR FELSEFE, YENİ BİR VARLIK DÜZENİ

1990'ların ortalarından bu yana Yeni Medya, gelişen teknolojiler sayesinde estetik, sosyal, bilimsel, kültürel ve siyasi alanlarda meydana gelen değişimlerin sanattaki yaratıcı girişimleri nasıl etkilediğini tanımlamak için kullanılan önemli bir terim olmuştur. Yeni Medya sanatı yaygın olarak, bu sanat pratiğinin önemli bir bölümünü oluşturan ve bilhassa kavramsal gelişmişliği, teknolojik yeniliği, ya da sosyal ilişkileri yansıtmakta olağanüstü derecede etkili olan işlere odaklanılan 1994 yılında benimsenmiştir. Yeni Medya kapsamındaki yaratıcı uygulamalar, bilim ve teknolojiyle etkileşimi yüzünden sanatta transdisipliner uygulamaları da kapsamaktadır. Bu bağlamda, Yeni Medya sanatı, disiplinlerötesi/yaratıcı yollarla ve farklı tanımlamalarla çok çeşitli alanlarda uygulanan farklı araçların ve süreçlerin bileşiminden oluşan hibrit yapılar olarak kabul edilebilir.

NEW MEDIA ART: A NEW PHILOSOPHY, A NEW ONTHOLOGY

Since the mid-1990's, New Media has been the essential term to describe how the transformations in the aesthetics, social, scientific, cultural, and political fields influence the creative attempts in art through emerging technologies. Forming an important part of New Media art practice and involving an exceptional degree of conceptual sophistication, technological innovation, and social relevance, New Media art was commonly embraced in 1994. The creative applications in the context of New Media also encompass transdisciplinary artistic implementations through the interaction of science and technology. In this respect, New Media art, with different definitions, could be regarded as hybrid structures involving the incorporation of different media and processes implemented in very diverse fields through transdisciplinary and creative ways.

___

Baudrillard, Jean. (1983). Simulations. New York: Semiotext(e).

Crary, Jonathan. (1992). Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nine- teenth Century. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Deleuze, Gilles. (1994). Difference and Repetition. London: Athlone Press. The Topological Media Lab, Erişim: 14.06.2016. http://topologicalmedialab.net/xinwei/classes/readings/

Deleuze/Difference-and-Repetition/English/DifferenceRepetition01.pdf Hansen, Mark. (2004). New Philosophy for New Media. Cambridge, MA: MIT Press.

Kittler, Friedrich. (1999). Gramophone, Film Typewriter, tr. Geoffrey Winthrop-Young and Michael Wutz, Stanford, Calif.: Stanford University Press.

Lenoir, Tim. (2004). "Haptic Vision: Computation, Media, and Embodiment in Mark Hansen's New Phenomenology", foreword to Mark Hansen B.N. Hansen's New Philosophy of New Media. Cambridge, Massachusetts London: The Mit Press.

Lévy, Pierre. (1998). Becoming Virtual: Reality in the Digital Age. New York: Plenum Trade.

Manovich, Lev. (2001). The Language of New Media. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press/Leonardo Books.

Mitchell, William J. (1992). The Reconfigured Eye: Visual Truth in the Post-Photographic Era. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Paul, Christine. (2008). "Introduction" New Media in the White Cube and Beyond Curatorial Models for Digital Art. Christiane Paul (Ed.), Berkeley, LA, London Uni. of California Press.

Quaranta, Domenico. (2013). Beyond New Media Art. Brescia: Link Editions.