MODERN VE POSTMODERN DÖNEMİN MÜZİĞE YANSIMALARI

Müzikte modern sanatın karmaşası, halkın sanattan uzaklaşmasına sebep olmaktadır. İnsanların, sanatı sesi olmayan konserler ve yok sergiler olarak tanımlanmasına karşı çıkan postmodernizm anlayışı, tüketim toplumu bilincinin gelişmesiyle yeni bir üretkenlik ve yalınlık çağını oluşturmaya başlamış ve sanat anlayışını ciddi bir tavırdan alaycı bir tavra, yeni sanat anlayışından, karşı sanat anlayışına taşımıştır. Müzikte dönemlerin oluşumunda 20. yy. sonrası olarak gruplanan günümüz müziğinin kapsadığı modern ve postmodern dönemin, farklı özellikleri olduğunu gösteren bu çalışmada, "kaynak tarama" ve "döküman analizi" modeli kullanılmıştır. Ayrıca, çalışma Modern Dönem ve Postmodern Dönem'in müzikte bağıntı ve benzerliklerine yönelik durum tespiti yapmayı ve müzikte Postmodern Dönem'in özelliklerini belirlemeyi amaçladığından betimsel nitelik taşımaktadır. Sonuç olarak, yapılan incelemeler ve derlemeler ile müzikte Postmodern Dönem, bu döneme kadar yaşanmış tüm dönemleri kapsayan ve kendi içinde yeni gelişmelere olanak sağlayan karma bir dönem olarak tanımlanmıştır.

REFLECTIONS OF MODERN AND POSTMODERN PERIODS ON MUSIC

The perplexity of modern art in music leads to the recede of public from the art. The postmodern perception opposing the definition of art embedding concerts without sound and the non-existing exhibitions by the people, has begun to mould a new era of productivity and simplicity with the rise of the consumption society and moved the understanding of art from serious manner to sarcastic one and from new art perception to opponent understanding. In this study, which presents different traits of Modern and Postmodern Periods referring present music which is classified as post-20th century in the formation of the periods in music, 'source scanning' and 'document analysis' were used. In addition, this study has the traits of descriptive analysis because it aims to due diligence in correlations and differences between Modern and Postmodern Periods in music and to clarify the traits of Postmodern Period music. As a result, Postmodern Period is described as a diversity period involving all the periods in the past and arranging developments in it with the investigations and collected works.

___

Alper, Garth. (2000). Making sense out of postmodern music?. Popular Music & Society, /4, s. 1-14.

Batur, Enis. (1988). Avant-garde Can Çekişiyor. Milliyet Sanat Dergisi, 206, s. 27.

Baykam, Bedri. (1989). Hayalet Mi, Yoksa Kaygan Bir Balık Mı?. Milliyet Sanat Dergisi, 227, s. 6-7

Bobaroğlu, Metin. (2014). Sanat Hakkında. AAVSKB Düşünüyorum Dergisi, 48, s. 20-23.

Butler, Christopher. (2010). Modernizm (N. Örge, Çev.). Ankara: Dost Yayınevi.

Chevassus, B. Ramaut. (2002). Musique et postmodernité (İ. Usmanbaş, Çev.). İstanbul: Pan Yayıncılık.

Demirel, Evrim. (2013). Müzikte Postmodernizm. NWSA-Fine Arts, D0141-8/4, s. 379-388.

Docherty, Thomas. (1993). Postmodernism. New York: Columbia University Press.

Erdal, Gülşen. (2013). 1945-1970 Arası Müzikte Avangard Akım ve Avangard Besteciler. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2/1, s. 53-56.

Giddens, Anthony. (2012). The Consequences of Modernity (E. Kuşdil, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları

Hall, Dennis. (1994). New Age Music: A Voice of Liminality in Postmodern Popular Culture, Popular Music & Society, 18/2, s. 13-21.

Ibu. Erişim: 11.03.2015, http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:EZ- 9kOly_t6gJ:www.ibu.edu.ba/assets/userfiles/tll/docs/POSTMODERN%25C4%25B0ZM.doc+&cd=2&hl=tr&ct=clnk&gl=tr

İspir, N., Kaya, Z. (2011). Sinemada Postmodern Arayışlar. Atatürk İletişim Dergisi, s. 81-99.

Jameson, Fredric. (1994). Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Mantığı (N. Plümer, Çev.).

İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Kızılçelik, Sezgin. (1994). Postmodernizm: Modernlik Projesine Bir Başkaldırı. Türkiye Gün- lüğü, 30, s. 90-105.

Lentricchia, F., McAuliffe, J. (2004). Katiller, Sanatçılar ve Teröristler (B. Yıldırım, Çev.). İstan- bul: Ayrıntı Yayınları.

Lyotard, Jean, F. (2013). Postmodern Durum (İ. Birkan, Çev.). Ankara: Bilge Su Yayınları.

Msxlabs. (t.y.) Erişim: 09.03.2015, http://www.msxlabs.org/forum/sanat/238691avangard- sanat.html#ixzz24PhLRhmp.

Özsezgin, Kaya. (1989). Yeni-Seçmeci Bir Akım. Milliyet Sanat Dergisi, 1/10-227, s. 11-12.

Perloff, Nancy. (2012). Curator of Modern and New Media Collections, Getty Research Institute, 32/3, s. 65-78.

Richter, Rudolf. (2012). Sosyolojik Paradigmalar (N. Doğan, Çev.). İstanbul: Küre Yayınları.

Webern, Anton. (1998). Yeni Müziğe Doğru (A. Bucak, Çev.). İstanbul: Pan Yayıncılık.

Yamaner, Güzin. (2007). Postmodernizm ve Sanat. Ankara: Algı Yayınevi.

Yıldırım, Murat. (2010). Modernizm, Postmodernizm ve Kamu Yönetimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7/1, s. 380-397.

Zeka, Necmi. (1994). Postmodernizm Jameson, Lyotard, Habermas. İstanbul: Kıyı Yayınları.