ÖLÜMÜN KİTSCH BİR İMGE ÖRNEĞİ OLARAK GÜNÜMÜZ İRAN’INDA ÜRETİLEN MEZAR TAŞLARI

Farklı çağlarda ölümle ilgili üretilen imgeler, metafiziğe nasıl bakıldığını dışa vurmaktadır. Kitsch kavramının ölümle ilişkisini araştırmak, bu konuyu ele almakta yeni bir perspektif ortaya koymaktadır. Ölümden kitsch bir imge yaratmak, kültür tarihinde yaratılan ölüm imgelerinin tersine, herhangi bir yan anlam üretmekten bile acizdir. Bu yazıda, ölümün kitsch imgeleri olarak konu alınan, günümüzde İran’da tasarlanan mezar taşları örneği, modernleşmekte olan toplumlarda, ölüm imgesini olabileceği kadar toplumdan uzağa itmek çabasını kanıtlamaktadır. Bu yaklaşımın stratejisi, ölümle ilgili imgeyi mitolojik ya da dini temelinden koparıp gündelik hayat zeminine taşımak, başka deyişle, simgesel plastik dil yerine gerçekçi dili tercih etmektir. Makale, lazer teknolojisinin gelişimiyle zanaattan bağımsızlaşan bu yapıtların kitsch bir örnek teşkil etmesini, kitsch kavramını Heidegger’in “ölümü unutmak” anlamına gelen “Düşüş” konseptiyle ilişkilendirerek öne sürmektedir. Bu bağlamda, Kundera’nın kitsch kavramı tanımıyla Heidegger’in düşüncelerinin bağlantısından destek alınmıştır. Yazı, var olan bir durumu göz önüne serip verilen örnekler üzerinde, kitsch, ölüm ve imge kavramları arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamıştır.

HEADSTONS PRODUCED IN TODAY’S IRAN AS A EXAMPLE OF KITSCH IMAGE OF DEATH

Images produced about death in different eras of history reveal how metaphysics was spectated. Exploring the relationship of kitsch concept with death propounds a new perspective in dealing with kitsch. Contra to the images of death created in the history of culture, kitsch images of death is incapable of producing any connotation. In this article, the example of headstones designed in today’s Iran proves the effort to push the image of death as far as possible in modernizing societies. The strategy of this attitude is pulling off the image of death from the mythological or religious background and carrying it into the everydayness ground; in other words, the strategy is preferring realistic plastic language instead of symbolic one. The article, has asserted these works, which become independent from the craftmanship with the development of laser technology, constitute a kitsch example by connecting the kitsch concept with Heidegger’s concept of “Falling” which means “forgetting death”. Concordantly, support was drawn from the connection of Heidegger’s thoughts with Kundera’s description of kitsch. The piece aimed to explore the relationship between the concepts of kitsch, death, and image on the examples given by taking an existing circumstance into account.

___

Aftabnews. Erişim: 06.01.2020. https://bit.ly/2s1L3Wm

Ahmadi, Babak. (2004). Truth and Beauty; Lectures on the Philosophy of Art. Tehran: Markaz. ie

Alphin, C., Debrix, F. (2020). Necrogeopolitics: On Death and Death-Making in International Relations. New York: Rouledge.

Al Razi, Abu Zekeriya Yahya ibn-i Meaz. (2002). Cevahir al-Tesevvuf. Kahire: Mektebet al Adab Yayını.

Amoli, Seyed Heyder. (1989). Cami-ül Asrar ve Manba-ül Anvar. Tehran: Elmi-Farhangi.

Attfield, Judy. (2006). Redefining kitsch: The politics of design. Home Cultures, 3, s. 201- 2012.

Bataille, Georges. (1986). Erotism, Death and Sensuality. (M. Dalwood, Çev.). San Francisco: City Lights Book.

Benjamin, Walter. (2015). Teknik Olarak Yeniden-Üretilebilirlik Çağında Sanat Yapıtı. (G. Sarı, Çev.). İstanbul: Zeplin Düşünce.

Cision PR Newswire. Erişim: 06.01.2020. https://prn.to/2TmEXcX

Dorfles, Gillo. (1970). Kitsch an Anthology of Bad Taste. London: Studio Vista.

Demske, James M. (1970). Being, Man and Death, A Key to Heidegger. Lexington: The University Press of Kentucky.

Ebadian, Mahmood. (2015). An Introduction to Hegel's Aesthetics. Tehran: Farhangestan-eHonar.

Elias, Norbert. (2001). The Lonliness of the Daying. (E. Jephcott, Çev.). London: Continuum.

Fergani, Said-aldin Said. (2000). Şams-i Meşarig al Derari. Qum: Tabligat-e Eslami.

Gadamer, Hans George. (2002). Ölüm Tecrübesi. (A.R. Aydın, Çev.). Samsun: Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi.

Heidegger, Martin. (1977) What is Methaphisics. (D. Farrell Krell, Çev.). New York: Harper and Row.

Heidegger, Martin. (2008). Varlık ve Zaman. (K.H. Ökten, Çev.). İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.

Heidegger, Martin. (2011). Sanat Eserinin Kökeni. (F. Tepebaşlı, Çev.). Ankara: De Ki basım.

Hamshahrionline. Erişim: 25.04.2020. https://bit.ly/2VWZPsj

Hovart, Saša. (2013). Forgetting in the Ground of Kitsch and Falling with Kundera and Heidegger. Synthesis philosophica, 28, s. 161-176.

İbn-i Abi Hadid, HÎbat-Allah. (2019). Nehcülbelağe Şarhı. Tehran: Neyestan.

Iranicaonlinei. Erişim: 28.04.2020. https://bit.ly/2W9aErc

Kraus, Peter. (1998). Death and Metaphisics: Heidegger on Nothingness and the Meaning of Being, Jaff Malpas. London: Robert C. Solomon, Death and Philosophy, Routledge.

Kundera, Milan. (1987). Varolmanın Dayanılmaz Hafifliği. (F. Özgüven, Çev.). İstanbul: iletişim Yayınları.

Lavin, Irving. (2004). Michelangelo, Moses, and The Warrior Pope. Washington: National Gallery of Art Publication.

Leveritt, William A. G. (2016). Dionysian Triumph Sarcophagi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). The University of Nottingham, Nottingham.

Makarem. Erişim: 07.01.2020. https://bit.ly/2QPLaMY

Olalquiaga, Celeste. (1998). The Artificial Kingdom, A Treasury of The Kitsch Experience. New York: Pantheon Books.

Ortlieb, S.A., Carbon, C.C. (2019). A Functional Model of Kitsch and Art: Linking Aesthetic Appreciation to the Dynamics of Social Motivation. Hypothesis and Theory, 28. s. 2. Erişim: 25.04.2020. https://bit.ly/3bEoVCL

Panofsky, Erwin. (1983). Meaning in the Visual Arts. Chicago: Chicago University Press.

Shafaqna. Erişim: 07.01.2020. https://bit.ly/39LDuUD

Shayegan, Daryush. (2004). Idols of The Mind and Perennial Memory: Essays on Comparative Philosophy. Tehran: Amir-Kabir.

Sistani. Erişim: 07.01.2020. https://bit.ly/35Ak561

Young, Julian. (2002). Heidegger's Late Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.

Young, Julian. (1998). Death and Authenticity. London: Robert C. Solomon, Death and Philosophy, Routledge.

Wawrzycka, Jolanta W. (1992). Betrayal as a Flight from Kitsch in Milan Kundera's The Unbearable Lightness of Being. Milan Kundera and The Art of Fiction. New York: Garland Publishing.