KONSER SALONLARI İÇ MEKAN TASARIM UNSURLARININ ORKESTRA SANATÇILARI ÜZERİNE ETKİSİ: TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ BANDO OKULU KONSER SALONU ÖRNEĞİ

Konser salonları, geçmişten günümüze, sanatsal ve kültürel etkinliklerin sergilendiği önemli mekanlar olmuştur. Düzenlenen etkinliklerin dinleyici ve izleyicilere en iyi şekilde aktarılması, orkestra sanatçılarının performanslarını en iyi şekilde sergilemelerine de büyük ölçüde bağlıdır. Bu sebeple, konser salonlarında ortamın ve mekanda yer alan yapısal eleman, donatı ve mobilyaların; ışık, renk, malzeme, fiziksel yapı ve görsel özellikler gibi konularda orkestra üyelerini tatmin edici ölçütleri sağlanması önem arz etmektedir.Tüm bunlar göz önünde bulundurularak bu çalışmada, TSK Armoni Mızıkası Komutanlığı Orkestra üyelerinden 100 müzisyenin katılım sağladığı bir anket uygulaması yapılmış1; Bando Okulu Konser Salonu'na ait çeşitli yapısal eleman, donatı ve mobilyaların, sanatçı performansı üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Sonuçlar değerlendirilerek, Bando Okulu Konser Salonu yeniden ele alınmış; bu tür mekanlara yönelik çeşitli öneriler, örnek mekan özelinde dile getirilmiştir

THE INFLUENCES OF INTERIOR DESIGN ELEMENTS OF CONCERT HALLS ON PERFORMERS: TURKISH ARMED FORCES HARMONY BAND SCHOOL CONCERT HALL EXAMPLE

Concert halls are among significant places where artistic and cultural activities are performed. The feelings that these activities arise could optimally be transferred due to the highest performance of performers. Therefore, providing a sufficient space and ambiance for performer satisfaction in terms of interior design elements, such as structural elements, furnitures and accessories, plays an important role in the design of concert halls.In this study, the views of 100 artists -performing in Turkish Armed Forces Harmony Band Command and participated in the survey2 - on the design factors of architectural elements and furnitures of the Band School Concert Hall, were investigated. The said concert hall was dealt within the light of these results, and some case specific suggestions were put forward in terms of interior design. Performance art gives importance to the producing process, not to the product itself. This priority stems from the performative feature of the performance art. This study emphasizes upon the performativity of the performance art and the performativity of the voice in performances and the contribution of the voice to the relationship between the audience and the performance

___

Akar, Egemen. (2015). Teknolojik Gelişmelerin Sahne Performansına Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Barron, Michael. (2010). Auditorium Acoustics and Architectural Design, Second Edition, London and New York: Spon Press.

Elbaş, Özgür. (2016). Konser Salonlarında Yer Alan Yapısal Eleman, Mobilya ve Donatıların Orkestra Sanatçılarının Performansı Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Koca, Duygu. (2016). The Dilemma of Representation Through Facades. Open House International, 41 (1), s. 6-13.

Öziş, F., Vergili, S. (2008). Dinleyici-Orkestra-Müzisyen Perspektifinde Konser Salonlarının Akustik Tasarım Parametreleri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 13, s. 35-41.

Selanik, Cavidan. (1996). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni. Ankara: Doruk Yayıncılık.

Vural, Anıl. (2009). İstanbul’da Bulunan Dört Konser Salonunun Akustik Açıdan Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi. İstanbul.

Yıldırım, K., Hidayetoğlu, M. L., Çapanoğlu, A. (2011). Effects of Interior Colors on Mood and Preference: Comparisons of Two Living Rooms. Perceptual and Motor Skills, 112 (2), s. 509-524.

Yıldız, Pelin. (2007). Sinema Salonlarının İç Mekan Düzenlemesi ve Günümüzdeki Kullanı- mı. Fine Arts e-journal of New World Sciences Academy Natural and Applied Sciences, 2 (3), s. 195-207.