Çalgılarda Kültürel Temsil
Çalgılar, yapıldıkları ilk halleri itibariyle, doğada bulunan malzemelerden çeşitligereksinimlerle meydana getirilen birer araçtır. Bu özellikleri itibariyle, öncelikle beslenme,avlanma ve hayvanlardan korunma, sıvıları muhafaza etme gibi insanların temelgereksinimlerine işaret ederler. Zamanla insanların kendi seslerine eşlik etmek amacıylakullandıkları çeşitli aletleri müzik yapmak amacıyla üretmeye başlamaları, bu aletlerin kullanımamacının yanı sıra temsil ettiği kavramların da değişimine neden olmuştur. Tını, perde ve gürlükgibi müziğin maddi ontolojisini oluşturan fizikî özelliklerinin yanı sıra morfolojik yapılarıitibariyle çalgılar, yapıldıkları malzeme, bu malzemelerin yetiştiği coğrafya ve iklimiçağrıştırırlar. Bulundukları toplumun yaşayış ve inanışlarına göre yeni anlamlar kazanançalgılar, zamanla ait oldukları toplumun kültürel değerlerini temsil edebilecek nosyonlarkazanmışlardır. Nitekim çalgıları dinlediğimizde işittiğimiz ses rengi, çalgının yapıldığımalzemeden, o çalgıyı dinlediğimizde zihnimizde uyanan kavramlar ise çalgının zamaniçerisinde özdeşleştiği kültürel unsurlardan ileri gelmektedir. Dolayısıyla çalgılar sadece dışgörüntüleri ve tınıları itibariyle değil aynı zamanda bizde çağrıştırdıkları imgelerle dezihinlerimizde var olurlar. Böylelikle kültürün bir parçası olan, insanların zamanlaoluşturdukları yetenek ve âdetler çalgılara ayırt edici özellikler sağlarken, ahlak, bilgi, hukuk,inanç, örf ve sanat gibi kültürle ilişkili söylem, sembol ve motifler de bu aidiyetipekiştirebilmektedir. Bu nedenle bu makalede ait oldukları toplumların kültürünü temsil etmesibakımından çalgılarda sözlü ve görsel olmak üzere iki yolla gerçekleştirilen kültürel temsil konuedilecektir.
___
- Açın, C. (2000). Türk Enstrüman Süsleme Sanatı. İstanbul
Çelik, S. (2014). Apollon ve Müzik. Ankara: Gece Kitaplığı
Çoruhlu, Y. (2011). Türk Mitolojisinin Ana Hatları. İstanbul: Kabalcı Yayınları
Değirmenci, T. (1997). Geleneksel Çalgılarımızda Ontolojik Temeller ve Biçimsel Değişimler.
Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir
Deligöz, A. (2005). Hilmi Güner Özkan Koleksiyonundaki Süslemeli Çalgılarda Desen
Özellikleri ve Yeni Uygulamalar. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül
Üniversitesi, İzmir
Eroğlu, S. C. (2011). Kopuzdan Altı Telli Kopuza Uzanan Süreçte Fiziksel ve İcra Teknikleri
Bakımından Meydana Gelen Değişim ve Gelişmeler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul
Ergur, A. ve Gökalp, E. (Ed.). (2014). Kültür Sosyolojisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
Yayınları
Gökalp, E. (Ed.). (2014). Sosyal Bilimlerde Temel Kavramlar. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
Yayınları
Güler, M. U. (2005). İstanbul Divan Edebiyatı Müzesi İle Konya Mevlana Müzesindeki Çalgılar
Ve Bu Çalgıların Süslemelerinde Özgün Tasarımlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir
Erol, A. (2009). Müzik Üzerine Düşünmek. İstanbul: Bağlam Yayınları
Eskiciler, C. (2005). Etem R. Üngör Koleksiyonundaki Süslemeli Çalgılarda Desen Özellikleri
ve Yeni Uygulamalar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir
Franke, D. ve Sezgin F. (2000) Museum des Institutes für Geschichte der Arabisch-Islamischen
Wissenschaften beschreibung der exponate : musikinstrumente. Frankfurt am Main: Institute for
the History of Arabic-Islamic Science at the Johann Wolfgang Goethe University, Frankfurt
Koruk, Ç. (2009). Teke Yöresinde Kullanılan Telli Çalgıların Müzikal ve Teknik Analizi.
Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Haliç Üniversitesi, İstanbul
Oflazoğlu, T. (2011). Anadolu Halk Çalgıları. (2. cilt) Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları
Özaydın, A. (2011). Türk Dünyası Halk Çalgıları Koleksiyonu, Ankara
Özer, M. (2007). Neo Roma Dönemine Kadar Anadolu’da Yaşamış Medeniyetlerde Müzik
Aletleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, İstanbul
Tuncer, B. (2005). Eskiçağ Klikia Çalgıları. İstanbul: Pan Yayıncılık
Whitehead, A. N. (2000). Sembolizm (R. Ertürk Çev.), Ankara: A kitap