KRAL YAZITLARINDAKİ PROPAGANDA BİÇİMLERİ: ERHANEDANLAR DÖNEMİNDEN ESKİ BABİL’İN SONUNA KADAR

Propaganda modern bir tabir olmakla birlikte amacı ve uygulanış biçimiyle en eski çağlardan bu yana etkin ve etkili bir yöntem olmuştur. Bu çalışmada Eski Mezopotamya gibi yazıya aşina olan uygarlıklarda özellikle kralların propagandayı kendi amaçları için nasıl kullandıklarına odaklanacaktır. Eski Mezopotamya tarihi boyunca krallar kendi dönemlerinin başarılı ve kendilerince önemli görülen olaylarını çivi yazılı metinlere kayıt etmişlerdir. Kral yazıtları adı verilen bu metinler krallar tarafından belirgin bir ideolojik tavırla, övüngen bir dil kullanarak ve belirli muhataplara bir takım mesajlar iletmek amacıyla düzenlenmişlerdi. Kral yazıtlarında kralların gücüne, meşruiyetine ve haklılığına göndermede bulunan ifadelerin ne türden olduğu ve bu mesaj içerikli ifadelerin muhataplarının kimler olduğu bu makalenin konusudur. Son olarak M.Ö. 3. binyılın ortaları ile 2. binin ilk çeyreği arasına tarihlendirilen bazı Mezopotamyalı kralların yazıtlarından yola çıkarak uzun yıllar boyunca devam eden bir "krali ifade geleneğinin" genel hatlarıyla izi sürülmeye çalışılacaktır

THE FORMS OF PROPAGANDA IN THE ROYAL INSCRIPTIONS OF ANCIENT MESOPOTAMIA: FROM EARLY DYNASTIC PERIOD TO THE END OF OLD BABYLONIAN PERIOD

Propaganda is a modern term. It, however, has always been effective and efficient way in terms of exercising and objective with a historical perspective from ancient times to these days. This study will focus on especially how kings utilized propaganda opportunities for himself in the civilizations becoming familiar with writing like ancient Mesopotamia. Over the course of ancient Mesopotamian history, the kings have recorded important and successful events of their own administrations into cuneiform tablets. These cuneiform texts we called king’s incriptions was arranged withvery clear an ideological manner, a tongue with boast and intent to convey a number of messages to audiences determined by the Mesopotamian kings. This article deals with expressionsrelated to power, legitimacy and rightfulness of kings, particularly they used in their inscriptions. Also, our aim is toclarify the matter that is who arethe audiences of messages. Finally, we will seek to follow in long-standing tradition of royal expressions in the inscriptions of certain kings that dating from around the middle of third millennium to first quarter of second millennium B.C

___

  • Armağan, A. (1999). “Siyasal Bir İletişim Türü Olarak Propaganda”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 9, 417-426.
  • Bahrani, Z. (2008). Rituals of War: The Body and Violence in Mesopotamia, Zone Books, New York.
  • Bordreuil, P. – Chatonnet, F. B. - Michel, C. (2015). Tarihin Başlangıçları, (Çev: Levent Başaran), Alfa Yayıncılık, İstanbul.
  • Cooley J. L. (2014). “Propaganda, Prognostication, and Planets”, Divination, Politics, & Ancient Near Eastern Empires, (Eds: Alan Lenzi - Jonathan Stökl), Society of Biblical Literature, Atlanta, 7-31.
  • Eppihimer, M. (2013). “Posthumous Images and the Memory of the Akkadian Kings”, Critical Approaches to Ancient Near Eastern Art, (Eds: Brian Brown-Marian Feldman), De Gruyter, Berlin, 319-344.
  • Foster, B.R. (2005). “Transmission of Knowledge”, A Companion to the Ancient Near East, (Ed: Daniel C. Snell), Blackwell Publishing, Oxford, 245-253.
  • Frayne, D. (1990). Old Babylonian Period (2003-1595 BC): The Royal Inscriptions of Mesopotamia (Early Periods 4), RIME, University of Toronto Press, Toronto.
  • Frayne, D. (1993). Sargonic and Gutian periods (2334-2113 BC): The Royal Inscriptions of Mesopotamia (Early Periods 2), RIME, Toronto.
  • Frayne, D. (1997). Ur III Period (2112-2004 BC): The Royal Inscriptions of Mesopotamia (Early Periods 3/2), RIME, University of Toronto Press, Toronto.
  • Frayne, D. (1998). Presargonic Period (2700-2350 BC): The Royal Inscriptions of Mesopotamia (Early Periods 1), RIME, University of Toronto Press, Toronto.
  • Jowett, G. - O’Donnell, V. (2006). Propaganda and Persuasion, 4th Edition, Sage Publication, California.
  • Kağnıcı, G. (2012). Tarih Yazıcılığı Açısından Eski Mezopotamya'da Krali Kayıtlardaki İfadelerin Değerlendirilmesi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Kılıç, Y. – Ay, Ş. (2013). “Eski Mezopotamya’da Siyasi Örgütlenmede Din Olgusu”, Turkish Studies 8/5, 387-403.
  • Klein, J. (1981). “The Royal Hymns of Shulgi King of Ur: Man’s Quest for Immortal Fame”, Transactions of the American Philosophical Society, New Series 71/7, 1- 48.
  • Klengel, H. (2001). Kral Hammurabi ve Babil Günlüğü, (Çev: Nesrin Oral), Telos Yayıncılık, İstanbul.
  • Köroğlu, K. (2009). Eski Mezopotamya Tarihi: Başlangıcından Perslere Kadar, İletişim Yayınları, 4. baskı, İstanbul.
  • Kuhrt, A. (2010). Eski Çağ’da Yakındoğu: M. Ö. 3000 - 330, (Çev: Dilek Şendil), II Cilt, 2. baskı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Liverani, M. (1995). “The deeds of ancient Mesopotamian kings”, Civilizations of the Ancient Near East, (Ed. Jack M. Sasson), Vol 4, Charles Scribner’s Sons, New York, 2353-2366.
  • Liverani, M. (2010). “Untruthful Steles: Propaganda And Reliability in Ancient Mesopotamia”, Opening the Tablet Box: Near Eastern Studies in Horror of Benjamin R. Foster, (Ed: Sarah C.Melville ve Alice L.Slotsky), Brill, Leiden, 229- 244.
  • Liverani, M. (2011). “Later Mesopotamia”, The Oxford History of Historical Writing Volume I: The Beginnings to AD 600, (Ed: Andrew Feldherr ve Grant Hardy), Oxford University Press, Oxford, 29-52.
  • May, N. N. (2013). “I Read the Inscriptions from before the Flood . . .”: Neo-Sumerian Influences in Ashurbanipal’s Royal Self-Image”, Proceedings of the 56th Rencontre Assyriologique Internationale at Barcelona 26–30 July 2010, (Eds: L.
  • Feliu, J. Llop, A. Millet Alba, J. Sanmartin), Eisenbrauns, Winona Lake- Indiana, 199-210.
  • Michalowski, P. (1991). “Charisma and Control: On Continuity and Change in Early Mesopotamian Bureaucratic Systems”, The Organization of Power: Aspects of Bureaucracy in the Ancient Near East, (Ed: McGuire Gibson ve Robert D.Biggs), 2. baskı, The Oriental Institute of the University of Chicago, Chicago, 45-57.
  • Mieroop, M. V. D. (2006). Cuneiform Texts and the Writing of History, Routledge, New York.
  • Morgan, C. (2006). “Late Traditions Concerning Sargon and Naram-Sin”, The Ancient Near East: Historical Sources in Translation, (Ed: Mark W. Chavalas), Blackwell Publishing, Oxford, 22-44.
  • Nissen, H. J. (2004). Ana Hatlarıyla Mezopotamya: Yakın Doğu Arkeolojisi’nin İlk Dönemleri, (Çev: Z. Zühre İlkgelen), Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul.
  • Oates, J. (2004). Babil, (Çev: Fatma Çizmeli), Arkadaş Yayınevi, Ankara.
  • Öz, E. – Albayrak, İ. (2015). “Çiviyazılı Belge ve Kitâbelerde Kralları Tanımlayan Unvan ve Sıfatlar”, History Studies 7/1, 139-150.
  • Parpola, S. (2003). “Assyria’s Expansion in the 8th and 7th Centuries and Its Long-term Repercussions in the West”, Symbiosis, symbolism, and the power of the past: Canaan, Ancient Israel, and their neighbors from the Late Bronze Age through Roman Palaestina, (ed. William G. Dever-Seymour Gitin), Winona Lake, 99-111.
  • Pearce, L. E. (1995). “The Scribes and Scholars of Ancient Mesopotamia”, Civilizations of the Ancient Near East, (Ed: Jack M. Sasson), Vol 4, Charles Scribner’s Sons, New York, 2265-2278.
  • Postgate, J. N. (2000). “Royal Ideology and State Administration in Sumer and Akkad”, Civilizations of the Ancient Near East, (Ed: Jack M. Sasson), I. cilt, New York:
  • Charles Scribner’s Sons; Macmillan Library Reference USA, 395-411. Pratkanis, A. – Aronson, E. (2008). Propaganda Çağı: İknanın Gündelik Kullanımı ve Suistimali, (Çev: Nagihan Haliloğlu), Paradigma Yayıncılık, İstanbul.
  • Qualter, T. H. (1990). “Propaganda Teorisi ve Propagandanın Gelişimi”, (Çev: Ünsal Oskay), Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi 35, 255-307.
  • Reichel, C. (2008). “The King is Dead, Long Live the King: The Last Days of Šu-Sin Cult at Ešnunna and Its Aftermath”, Religion and Power: Divine Kingship in the Ancient World and Beyond, (Ed: Nicole Birsch). Oriental Institute Seminars 4. Chicago: The Oriental Institute of the University of Chicago, 133-157.
  • Sharma, R. K. (2007). Social Change and Social Control, Atlantic Publishers, Delhi