SÖYLEMLERİN ANATOMİSİ: ANDAHAZİ’NİN ANATOMİST ROMANINDA BEDEN POLİTİKALARI

Tıp tarihi bedenin ve onun hastalıklarının derinliklerine bir yolculuktur. Bu yolculuğun sadece bilimsel merak tarafından yönlendirildiği söylenemez. Rotanın belirlenmesinde kültürel, siyasi, ekonomik ve dini söylemlerin payı büyüktür. Buradan hareketle, yazının ilk bölümü bedenin derinliklerine yapılan yolculuğun tarihsel gelişimini izlerken aynı zamanda da bu gün objektifliğini sorgusuz sualsiz kabul ettiğimiz çağdaş bilimsel yaklaşımların aslında kökeni 18. Yüzyıla dayanan bir söylenden ibaret olduğunu göstermeyi amaçlar. Yazının ikinci bölümünde ise tıbbi söylemlerin, varlıklarını sürdürebilmek için, nasıl hem başka söylemlere ihtiyaç duyduklarını hem de bu söylemlerin otoritesini zayıflattıklarını göstermek amacıyla Federico Andahazi'nin bir çok Rönesans söylemini kullanarak dini, hukuki, bilimsel ve cinsel 'büyük anlatılar' parodisi olarak kaleme aldığı Anatomist adlı romanı incelenecektir

ANATOMY OF DISCOURSES: BODY POLITICS IN ANDAHAZI’S THE ANATOMIST

History of medicine seems to be a journey deep into the body and its diseases. This journey is not determined solely by disinterested scientific curiosity; it was and still is surrounded by a web of cultural, political, economic and religious agendas. Accordingly, the first part of the essay will map out the journey into the body and point out how the objectivity of scientific approaches that we today take for granted is a myth constructed around the eighteenth century, and how the medicalised body is never devoid of cultural baggage. With the aim to illustrate how the medical discourses depend on other discourses to perpetuate themselves as well as undermine the authority of those they depend upon, the second part of this essay will analyse Federico Andahazi’s The Anatomist, which employs a wide range of Renaissance discourses to parody religious, legal, scientific and sexual ‘grand narratives.’

___

  • Andahazi, F. (1999) The Anatomist, (Trans: Alberto Manguel), Anchor, London.
  • Anderson, J. (2012). The Art of Medicine: Over 2,000 Years of Images and Imagination, University of Chicago Press, Chicago.
  • Foucault, M. (1975). The Birth of the Clinic: an Archaeology of Medical Perception, Vintage Books, New York.
  • _______ (1979). History of Sexuality Volume I, Penguin Books, London.
  • Ghosh, S.K. (2015). “Human Cadaveric Dissection: a Historical Account from Ancient Greece to the Modern Era,” Anatomy & Cell Biology, 48, 153-169.
  • Laqueur, T. (1990). Making Sex: Body and Gender from the Greeks to Freud, Harvard University Press, Massachusetts.
  • Leder, D. (1998). “A Tale of Two Bodies: the Cartesian Corpse and the Lived Body.” Body and Flesh: A Philosophical Reader, (Ed: Donn Welton), Blackwell Publishing, Oxford.
  • Mills, S. (2003). Routledge Critical Thinkers: Michel Foucault, Routledge, London.
  • Morgan, K.P. (1998). “Women and the Knife: Cosmetic Surgery and Colonization of Women’s Bodies,” Body and Flesh: A Philosophical Reader, (Ed: Donn Welton), Blackwell Publishing, Oxford.
  • Porter, R. (2002). Blood and Guts: A Short History of Medicine, Penguin Books, London.
  • Sawday, J. (1995). The Body Emblazoned: Dissection and the Human Body in Renaissance Culture, Routledge, London.
  • Stringer, M.D. and Becker, I. (2010). “Colombo and the Clitoris.” European Journal of Obstetrics & Gynaecology and Reproductive Biology 151, 130–133.
  • Von Staden, H. (1992). “The Discovery of the Body: Human Dissection and Its Cultural Contexts in Ancient Greece,” The Yale Journal of Biology and Medicine 65, 223-241.
  • Western Civilizations, (2002). (Eds: Edward McNall Burns, et al), 14th edition, W W Norton & Co., New York.