Karaman Müzesi’nden bir grup siyah Figürlü Lekythos

Karaman Arkeoloji Müzesi, Klasik Eserler Koleksiyonunda altı adet siyah figürlü, omuzlu lekythos bulunmaktadır. Bu çalışmanın ana konusu Karaman Arkeoloji Müzesi, siyah figürlü omuzlu lekythoslarının form ve stilistik özelliklerine göre tarihlendirilmesi ve lekythosların atölye, ressam ya da ressamın bağlı olduğu sanat çevresinin belirlenmesidir. İkinci derecedeki diğer hedef ise bu lekythosların olası çıkış yerlerinin veya merkezlerinin belirlenmesidir. Ne yazık ki tümü de satın alma yoluyla koleksiyona kazandırıldığı için Müze kayıtları, bu lekythosların çıkış yerleri ve merkezleri ile ilgili kesin yargıya varmamıza çok yardımcı olamamaktadır. Bununla birlikte bu konuda, son yıllardaki bilimsel kazılarda açığa çıkan buluntular ve yakın çevre Müze koleksiyonları ışığında sadece olasılıklar değerlendirilecektir. Lekythoslar, Geç Klasik Dönemde yerlerini aynı fonksiyona sahip olan Unguentariumlara bırakıncaya dek Grek Dünyasında kozmetik ve merhem kabı olarak kullanılan popüler bir formdur. Aynı zamanda önemli bir mezar hediyesi olan lekythoslar, özellikle Arkaik ve Klasik Dönemlerde Attika’da büyük miktarlarda üretilmiştir. ‘Siyah Figür Tekniği’, M.Ö. 6. yüzyılın son dörtlüğünde yerini teknik açıdan daha kullanışlı olan ‘Kırmızı Figür Tekniğine’ bırakmıştır. Ancak M.Ö. 5. yüzyılın ortalarına dek, Edinburgh Ressamı, Haimon Ressamı, Beldam Ressamı gibi ustalar ve atölyelerinde ‘Siyah Figür Tekniğinde’ bezenmiş lekythoslar, popülerliğini bir müddet daha korumaya devam etmiştir. Karaman Müzesinde sergilenen Siyah Figür tekniğinde bezenmiş lekythosların tümü M.Ö. 6. yüzyılın ikinci dörtlüğünde görülmeye başlanan ‘omuzlu lekythos’ (Shoulder Lekythos-standart type) formundadır. Karaman Lekythosları, boyutları ile Type II, secondary shape grubunda değerlendirilmektedirler. Stil özellikleri genel anlamda kalitesiz olup, ikinci derecedeki ve dikkatsiz bezenmeleri ile de dikkati çekmektedir. Söz konusu lekythoslar, form ve stilistik özelikleri ile M.Ö. 6. yüzyılın son yılları ile M.Ö. 5. yüzyılın ilk yarısına tarihlendirilmektedirler. Karaman lekythosları -bir örnek dışında (no 4)- kil yapıları ile Attika üretimine yakındırlar. Ancak kil analizi yapılmaksızın bu konuda kesin yargıya varmak doğru değildir. Bu çalışmada Karaman Müzesi lekythosları, gövde bezemelerine göre üç grupta incelenmektedir; Figür Bezemeli (no 1-2), Sarmaşık, Palmet (bitkisel) Bezemeli (no 3-4) ve Siyah Gövdeli (no 5-6) Lekythoslar. Karamandaki figürlü lekythoslar, bağlı oldukları ‘Horoz Grubu’ ve ‘Haimon Grubu’ ya da ‘Haimon Grubu Tarzı’nda çalışan atölyeler ile ilgili alt bir stil çevresinde değerlendirilmektedirler. Karaman Arkeoloji Müzesi’nde sergilenen Klasik Eserler Koleksiyonundaki altı adet, siyah figürlü, omuzlu lekythos, Müze kayıtlarına ve son yıllardaki kazı buluntularına göre Güneybatı Anadolu (Iasos) ve Kilikya Bölgesi (Kelenderis?) kıyı kentleri ile ilişkilidir.

A Group of Black Figure Lekythos from Karaman Museum

There are six black figured, shoulder lekythoi in The Collection of Classical Hall in Karaman Archaelogical Museum. The main subjects of this study are the dating of these black figured shoulder lekythoi according to their forms and stylistic features and identifying the workshop that the lekythoi processed, the artist or the region of art that this artist belonged to. The second rate goal of this study is to find the probable place of origin or the centers of these lekythoi. Unfortunately, the museum records cannot help us to find the exact place of origin and centers of these lekythoi, since all of them were brought in the collection by buying. Nevertheless, just probabilities are going to be considered about this subject in the light of the findings that have come out in the recent scientific excavations and near museum collections. Lekythos was a popular form which was used as cosmetics and oinment container in the Greek world until it gives its place to Unguentariums which were used for the same purposes. Lekythos that was also used as an important grave gift was produced in large amounts in Attica especially in Arcaic and Classical periods. In the last quarter of 6th century B.C. ‘Black Figured Technique’ left its place to ‘Red Figured Technique’ which is technically more functional. However, until the mid 5th century B.C., the masters such as Edinburgh Painter, Haimon Paintert, Beldam Painter and lekythoi which were processed in ‘Black Figure Technique’ in their workshops kept being popular some more time. All of the lekythos that are exhibited in Karaman Museum are in the form of Shoulder Lekythos standart type which started to be seen in the second quarter of 6th century B.C. Karaman Lekythoi are considered in Type II secondary shape group with their sizes. They also attract notice with their poor quality style features, careless and second class ornaments. The Karaman lekythoi are dated to the last years of 6th century B.C. and the first half of the 5th century B.C. with their stylistic features. Karaman Museum Lekythoi are examined in three groups in this study according to their body ornaments; Figure Ornamented (no 1-2), Ivy- Palmette Ornamented (no 3-4) and Black Body (no 5-6) Lekythos. Figured Lekythoi in Karaman are examined in a substyle scope related to the workshops which worked as part of ‘The Cock Group’ and ‘Haimon Group’ or Style which these lekythos also belong to. Six black figured, shoulder lekythoi in the Collection of Classical Pieces exibited in Karaman Archaeology Museum are related to Southwest Anatolia (Iasos) and Cilicia Region (Kelenderis?) coastal cities according to the museum records and recent excavation findings.

___

Abbasoğlu – Martini 1996 Abbasoğlu, H. – Martini, W., “Perge Akropolisi’nde 1994 Yılında Yapılan Çalışmalar”, 17. Kazı Sonuçları Toplantısı, 121-127.

Aktseli 1996 Aktseli, D., Altäre in der archaischen und klassischen Kunst Untersuchungen zu Typologie und Ikonographie, Espelkamp. Alexandrescu – Dimitriu 1968

Alexandrescu, P. – Dimitriu, S., Collection Dr. Georges et Maria Severeanu (Musée de la Ville de Bucharest) et Collection Privées, Bucarest 2, CVA Roumanie 2, Bucarest. Aström – Holmberg 1985

Aström, P. – Holmberg, E. J., Sweden, Public Collection Göteborg CVA Sweden 3, Stockholm.

Barringer 2004 Barringer, J. M., “Skythian Hunters on Attic Vases”, Greek Vases: Images, Contexts and Controversies, (ed. C. Marconi), Boston.

Beazley 1956 Beazley, J. D., Attic Black-Figure Vase-Painters, Oxford. Blinkenberg – Johansen 1928

Blinkenberg, Chr. – Johansen, K.F., Copenhague, Musée National 3, CVA Danemark 3, Paris- Kopenhag.

Bloesch 1982 Bloesch, H., Greek Vases from the Hirschman Collection, Zurich.

Boardman 1974 Boardman, J., Athenian Black Figure Vases, London.

Boardman – Robertson 1979 Boardman, J. – Robertson M., Great Britain, Castle Ashby, CVA England 15, Oxford.

Borchhardt 1989 Borchhardt, J., “Skythen in der griechischen Kunst”, Jale İnan Armağanı I, İstanbul, 337-349.

Brownlee 1995 Brownlee, A. B., “Attic Black Figure from Corinth: III”, Hesperia, Vol. 64, No. 3, 337-382.

Burow 1980 Burow, J., Tübingen Antikensammlungs des archaelogischen Institut der Universität 3, CVA Deutschland 47, Tübingen.

Busing-Kolbe 1977 Busing-Kolbe, A., Mainz Römisch-germanisches Zentralmuseum 1, CVA Deutschland Band 42, München.

Calderone 1985 Calderone, A., Museo Archaeologico Nazionale Agrigento 1, CVA Italy LXI, Roma.

Clairmont 1954-55 Clairmont, C., “Greek Pottery from the Near Esat”, Berytus. Archaeological Studies 11, 85-141.

Cesare 1991 Cesare, M. de, Vibo Valentia Museo Statele ‘Vito Capialbi’, CVA Italy LXVIII, Roma.

Çokay-Kepçe 2006 Çokay-Kepçe, S., Antalya. Karaçallı Nekropolü, Antalya.

Deppert 1968 Deppert, K., Frankfurt am Mainz 2, CVA Deutschland 30, München.

Devambez 1981 Devambez, P., “Amozones”, LIMC I-1, 586-653 Doksanaltı – Sağlan 2009

Doksanaltı, E. – Sağlan, S., “A Lekythos by the ‘Cock Group’ from Karaman Museum”, (Ed. Bekir Karasu), I.International Ceramic, Glass, Porcelain, Enamel, Glaze and Pigmen Congress 12-14 October 2009, SERES’09, Proceeding Book-I, Eskişehir, 122-129.

Dunant 1980 Dunant, C., Genève, Musée d’art et d’historie II, CVA Switzerland 3, Bern.

Green 1979 Green, J. R., New Zealand, CVA New Zealand 1, Oxford.

Giudice 1974 Giudice, F., Museo Arc. Nazionale di Gela, CVA Italy 54, Roma.

Giudice 1983 Giudice, F., I Pittori della Classe di Phanyllis, Studi e Materiali Archeologia Greca vol 1.1, Palermo.

Gorbounova 1997 Gorbounova, X., “Arimaspoi”, LIMC VIII-1, 529-534.

Greifenhagen 1958 Greifenhagen, A., Mannheim, Resii-Museum, CVA Deutschland 13, München.

Gropengiesser 1970 Gropengiesser, H., Heildelberg, Universität 4, CVA Deutschland 31, München.

Haspels 1936 Haspels, C. H. E., Attic Black-Figured Lekythoi, Paris.

Helbig 1902 Helbig, M. W., Les ‘ΙΠΠΙΕΙΣ Athéniens, Mémoires de L’Académie des Inscriptions et Belles-Letters 37, Paris.

Isler 1973 Isler, H. P., Öffentliche Samlungen Zürich 1, CVA Schweiz 2, Bern.

Jones 1952 Jones, F. F., “Four Vases by Haimon Painter”, Record of the Art Museum Princeton University XI, II.1, 4-14.

Knigge 1976 Knigge, U., Ergebnisse der Ausgrabungen. Der Südhügel, Kerameikos IX, Berlin.

Kurtz 1975 Kurtz, D. C., Athenian White Lekythoi, Patterns and Painters, Oxford.

Lamb 1930 Lamb W. Cambridge, Fitzwilliam Museum 1, CVA Great Britain 6, Oxford.

Marstrander – Seeberg 1964 Marstrander, S. – Seeberg, A., Norway, Public and Privates Collections, CVA Norway 1, Oslo.

Meyer-Emmerling – Vedder 1994 Meyer-Emmerling S. – Vedder, U., Frankfurt am Main, Universität und Liebieghaus 4, CVA Deutschland 66, München.

Miller 1999 Miller, M. C., “Reexamining Transvestism in Archaic and Classical Athens. The Zewadski Stamnos”, AJA Vol. 103, No. 2, 223-253.

Moignard 1989 Moignard, E., The National Musum of Scotland, Edinburgh, CVA England 16, Edinburgh. Moore – Philippides 1986

Moore, M. B. – Philippides, M.Z.P., Attic Black-Figured Pottery, The Athenian Agora vol. XXIII, Princeton, New Jersey.

Pipili 1993 Pipili, M., Athen, National Museum. Attic Black-Figure Skyphoi, CVA Greece 4, Atina.

Richter – Milne 1973 Richter, G. M. A. – Milne, M. J., Shapes and Names of Athenian Vases, Washington D.C.

Roebuck 1940 Roebuck, C., “Pottery from the North Slope of the Acropolis, 1937- 1938”, Hesperia, Vol. 9, No. 2, 141-260.

Rohde 1964 Rohde, E. Gotha, Schlossmuseum 1, CVA Deutschland 24, Berlin.

Rossignani 1970 Rossignani, M. A., Muzeo Nazionale di Antichita di Parma 1, CVA Italy XLV, Roma.

Rouillard 1980 Rouillard, P., Musée des Beaux-Art à Tours, Musée du Berry à Bourges, CVA France 30, Paris.

Schauenburg 1974 Schauenburg, K., “Athena Büsten des Bowdoinmalers” Archäologischer Anzeiger 1974.1, 149-157.

Sclörb-Vierneisel 1966 Sclörb-Vierneisel, B., “Eridanos-Nekropole I. Gräber und Opferstelle”, Athenische Mitteilungen Band 81, 1-111

Sidorova 1996 Sidorova, N., Pushkin State Museum of Fine Art 1, CVA Russia 1, Roma.

Steiner 1986 Steiner, A., Joslyn Art Museum Omaha- Nebraska 1, CVA USA 21, Nebraska.

Summerer 2010 Summerer, L., “Wall Painting”, Tatarlı Renklerin Dönüşü, (editör: L. Summerer, A.von Kienlin), İstanbul

Tuna-Nörling 1995 Tuna-Nörling, Y., “Die Ausgrabungen von Alt-Smyrna und Pitane”, Istanbuller Forschungen Band 41, Tübingen.

Ure 1927 Ure, P. N., Sixth and Fifth Century Pottery from Rhitsona, London..

Vanderpool 1946 Vanderpool, E., “The Rectangular Rock-Cut Shaft”, Hesperia Vol. 15, No. 4, 265-336.

Vos 1963 Vos, M. F., Scythian Archers in Archaic Attic Vase-Painting, Archaelogica Traiectina VI, Groningen.

Yavis 1949 Yavis, C. G., Greek Altars Origins and Typology, St. Louis- Missouri.

Young 1951 Young, R. S., “Sepulturae Intra Urbem”, Hesperia, Vol. 20, No. 2, 67-134.

Zoroğlu 1994 Zoroğlu, K. L., Kelenderis I. Kaynaklar, Kalıntılar, Buluntular

Zoroğlu 2008 Zoroğlu, K. L., “Kelenderis ve Karaçallı Nekropolleri: Klasik Çağa ait İki Mezarlık hakkında Düşünceler”, Prof. Dr. Haluk Abbasoğlu’na 65. Yaş Armağanı, EUERGETES, cilt II, Antalya, 1235-1246

Zoroğlu 2009 Zoroğlu, K. L., Silifke Museum, CVA Turkish Republic I, İstanbul