Mardin'de Din ve Dövme (Deq) İlişkisi

Dövme insanın duygularının, düşüncelerinin, hislerinin, bedene işlenmesi sanatıdır. Toplumsal benliğin önemli yansımalarından biri olan dövme farklı inanca, ırka sahip olup farklı dili konuşan topluluklar tarafından bedenin bir sembolü olarak tarihte kullanılmıştır. Dövme ile insan dile getiremediklerini, düşüncelerini, hissettiklerini, bedenine yansıtır, bedeninde yaşatır. Dövme insan İçin bir iletişim aracı olmuş ve insanlar dövmeyle kendilerini ifade edebilmiştir. Dövme, insanın hem soyut hem de somut ihtiyaçlarından dolayı yapılagelmiştir. Bazen sevincini, öfkesini, kırgınlığını bazen ise aşkını bedenine işlemiştir. Dövme, bazen güzellik, bazen hastalık İçin bazen de tamamen farklı bir görüntüye sahip olmak amacıyla yapılmıştır. Dövme benliğin sosyal benliğine dönüşme retoriğini sağlayan en önemli sembollerden biridir. Kişilerin içinde yaşadıkları topluluklara dair aidiyet duygularını oluşturan dövme, sosyolojik gerçekliğin anlamlandırılmasında önemli bir yer tutmaktadır. Bu açıdan bakıldığında dövmenin sosyolojik izahı bir zorunluluk olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışmada dövmenin sosyolojik izahını yapmak amacıyla betimsel analiz yönteminden faydalanılmıştır, Kişilerin yapmış oldukları dövmelerin din ve gelenek ile ilişkisi olup olmadığı betimsel analiz yöntemi ile açıklanmaya çalışılmıştır.

___

  • Akalın, E. Şanlıurfa Harran'da Dövme Geleneği. Folklor Akademi Dergisi, 2(3), 422-439.
  • Atış, M. H. Mardin Araplarının Sosyo-Kültürel Yapısı Ve Bilinmeyen Yönleri. Sosyal Bilimler, 223.
  • Arık Yüksel, T. (2018). Köken turizmi: Mardin Süryanileri üzerine bir araştırma (Master's thesis, Batman Üniversitesi).
  • Ayşe, G. Ü. Ç. (2014). Süryani cemaatinde toplumsal dönüşüm ve siyasete dahil olma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(4), 739-760.
  • Bilge, Y. (1996). Süryaniler: Anadolu'nun solan rengi. Yeryüzü Yayınları.
  • Can, İ. (1991). Beden Resimleri" Dövme" (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey)).
  • Demirbaş, H., & Bulut, G. Dövme, Piercing Gibi Beden Uygulamalarının Gerisindeki Güdülenme. Kesit Akademi Dergisi, (17), 38-49.
  • Gündüz, Ş. (1998). Mitoloji ile inanç arasında: Ortadoğu dinsel gelenekleri üzerine yazılar. Etüt Yayınları.
  • Güray, C. Yezidiler’ın Dini Dans Gelenekleri.
  • Işık, G., & Güneş, M. (2015). Çok Kültürlülüğün Mirasını Geleceğe Taşımak: Mardin Örneği. TÜCAUM VIII. Coğrafya Sempozyumu, 449-462.
  • Karatay, S. K. (2018). AKSARAY’DA UNUTULAN BİR GELENEK ‘‘DÖVME SANATI’’. Journal of Awareness, 3(5), 151-156.
  • Katkay, Z. Engin Sarı, Kültür, Kimlik, Politika: Mardin’de Kültürlerarasılık,(İstanbul: İletişim Yayınları, 2010, 391 sayfa). International Journal of Mardin Studies, 3(1), 124-128.
  • Kayser, A. (2010). Vücut dövmelerinin adli bilimler açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Danş. MF Yavuz, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Adli Tıp Enstitüsü, Sosyal Bilimler Anabilim Dalı.
  • Koca, S. K. (2010). Genel Hatları İle Kültür Ve Sembol İlişkisi.
  • Kreyenbroek, P. G. (2014). Ezidilik: arka planı, dinî âdetleri ve metinsel geleneği. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Küçük, Z. G. (2008). Mardin ve çevresinde Süryaniler (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Nurgül Begiç, H., & Çapık, H. Ö. (2020). Anadolu Kültüründe Damga/Tamga/Dövme: Mardin Örneği. Milli Folklor, 32(126).
  • Okumuş, E. (2011). Bedene Müdahelenin Sosyolojisi. Şarkiyat, (2).
  • Önal Çapik, H. (2020). Mardin ve çevresinde dövme geleneği ve giysi tasarımlarına uygulanabilirliği (Master's thesis, Güzel Sanatlar Enstitüsü).
  • Özcoşar, İ. (2013). Şehir ve Cemaat: Mardin Süryanileri ya da Süryanilerin Mardin’i. İDEALKENT, 4(9), 74-93.
  • Siegel, P. N. (2018). Dünya Dinleri ve İktidar. Yordam Kitap.
  • Taşdelen, E. (2019). İslâm hukukunda kişinin bedeni üzerindeki tasarrufları (Master's thesis, Bartın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Yenipınar, U., & Tunç, M. S. (2013). Güneydoğu Anadolu geleneksel dövme sanatı: Beden yazıtları. Etki Yayınları.