İlköğretim 8. Sınıf matematik ders kitabının eğitimsel tasarımına ilişkin öğretmen ve uzman görüşleri

Bu araştırmada, ilköğretim 8. sınıf matematik ders kitabının eğitimsel tasarımına yönelik öğretmen ve matematik eğitimcilerinin görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Öğrenci merkezli yaklaşımları temele alan bir matematik ders kitabının, eğitimsel tasarımına yönelik literatürde yedi ana kategori tanımlanmıştır. Bu kategorileri temele alarak geliştirilmiş bir anket formu Trabzon’da 40 matematik öğretmenine uygulanmıştır. Üç matematik eğitimcisi ve bu öğretmenler arasından rastgele seçilen beş öğretmen ile ders kitabının bu kategorilere uygunluğunu derinlemesine ortaya koymak amacıyla mülakatlar yapılmıştır. Elde edilen veriler, ders kitabının bu kategorileri orta düzeyde yansıttığını, “öğrenci fikirlerini dikkate alma” ve “matematik öğrenme ortamını geliştirme” kategorilerinde ise daha yetersiz olduğunu göstermiştir. Araştırmada, ders kitabında öğretim programının gereklerini yerine getirmek amacıyla çaba harcandığı, ancak çoğu kez bu çabanın geleneksel ve öğrenci merkezli yaklaşımlar arasında sıkışıp kaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Bazı durumlarda öğretmen ve uzman görüşlerinin farklılaştığı görülmüştür. Bu temel kategoriler, öğretim programının temele aldığı öğrenci merkezli yaklaşımları yansıtacak bir ders kitabını geliştirmek veya değerlendirmek için kullanılabilir.

___

  • Arat, R. Rahmeti (1987). Makaleler. Haz. Osman F. Sertkaya. Ankara Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü Yay.
  • Ateş, Ahmet (Ed.) (1957). Reshid ud-din, Jami-ut Tevarih. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yay.
  • Atsız, H. Nihal (1946). Bozkurtların Ölümü. İstanbul: Türkiye Yayınevi.
  • Atsız, H. Nihal(1949). Bozkurtların Dirilişi. İstanbul: Türkiye Yayınevi.
  • Atsız, H. Nihal(1992). Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Baysan Basım ve Yayın Sanayi.
  • Banarlı, N. Sami (1987). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi. C. I. İstanbul: MEB Devlet Kitapları.
  • Bang, W. ve R. Rahmeti (1936). Oğuz Kağan Destanı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
  • Barthold, V. V. (1898). “Bugach, Son of Dirse Khan”. Archaeology Journal of the Russian Oriental Society 11: 175-193.
  • Berezin, İ. N. (Ed.) (1861). Reshid ud-din, Jami-ut Tevarih. Petersburg: Karl Kray.
  • Best, Otto F. (1991). “Destan Kavramı”. Çev. Yakup Karasoy. Millî Folklor 10: 37.
  • Beyatlı, Yahya Kemâl (1962). “Selimnâme”. Eski Şiirin Rüzgârıyle. İstanbul: Yahya Kemal Enstitüsü.: 7-19.
  • Boratav, Pertev Naili (1983). Folklor ve Edebiyat. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Buluç, Sâdedin (1942). “Şamanizm”. Türk Amacı 1 (1–2–3): .42-130.
  • Çavuşoğlu, Mehmed (1959). Ulubatlı Hasan Destanı. İstanbul: Milliyetçiler Derneği.
  • Çobanoğlu, Özkul (1997). “Kılavuz Bozkurt Motifinin Tarihsel Bağlamlarda ve Günümüz Alevi- Bektaşi Tarikatlerindeki Yapısal ve İşlevsel Sürekliliği Üzerine Tespitler”. Kadri Eroğan: Hacı Bektaş Veli Armağanı. Ankara: Gazi Üniv. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi Yay.: 165-173.
  • Dağlarca, Fazıl Hüsnü (1949). Üç Şehitler Destanı. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Dağlarca, Fazıl Hüsnü(1951). İstiklal Savaşı. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Divitçioğlu, Sencer (1994). Oğuz’dan Selçukluya. İstanbul: Eren Yayıncılık.
  • Eberhard,W. (1942). Çin’in Şimal Komşuları. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yay.
  • Elçin, Şükrü (1971). “Göçebe Türk Destanlarında Ölüp Dirilme Motifi”. Halk Edebiyatı Araştırmaları. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.: 103-104.
  • Elçin, Şükrü(1977). “Türk Dilinde Destan Kelimesi ve Mefhumu”. Halk Edebiyatı Araştırmaları.Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.: 90-99.
  • Elçin, Şükrü(1981). Halk Edebiyatına Giriş. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
  • Ercilasun, Ahmet B. (1991). “Oğuz Kağan Destanı Üzerine Bazı Düşünceler”. Millî Folklor 11: 7.
  • Ergin, Muharrem (1970). “Önsöz”. Oğuz Kağan Destanı. İstanbul: MEB Yay.: I-II.
  • Ergin, Muharrem (1989). Dede Korkut Kitabı I. Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.
  • Ergin, Muharrem (ty.). Ebülgazi Bahadır Han, Türklerin Soy Kütüğü. İstanbul: Tercüman Yay.
  • Feldman, Walter Robert (1981). The Uzbek Oral Epic: Documentation of Late Nineteenth and Early Twentienth Century Bards. PhD. Dissertation. New York City: Columbia University.
  • Filizok, Rıza (1992). Z. Gökalp’in Edebî Eserlerinde Halk Edebiyatı Tesiri Üzerine Bir Araştırma. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
  • Gençosmanoğlu, Niyazi Yıldırım (1971). Malazgirt Destanı. İstanbul: Ötüken Yay.
  • Gocul, Basri (1971). Oğuzlama. Bursa: Sanat Matbaası.
  • Gökyay, Orhan Şaik (1973). Dedem Korkudun Kitabı. İstanbul: Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Yay.
  • Güngör, Erol (1988). Tarihte Türkler. İstanbul: Ötüken Yay.
  • (1954). Tarihte ve Bugün Şamanizm. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yay.
  • İnan, Abdülkadir (1976). Eski Türk Dini Tarihi. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yay.
  • İnan, Abdülkadir (1987). Makaleler ve İncelemeler I. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yay.
  • İnan, Abdülkadir (1991). Makaleler ve İncelemeler II. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yay.
  • Kaplan, Mehmet (1985). Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar 3, Tip Tahlilleri. İstanbul: Dergâh Yay.
  • Kononov, A. N. (Ed.) (1937). Ebul Gazi Bahadir Khan Shejere–i Terakime. İstanbul: Turkish Language Asociation.
  • Kononov, A. N. (Ed.) (1958). Ebul Gazi Bahadir Khan Shejere–i Terakime. Moscow: Academy of Sciences.
  • Köprülü, M. Fuat (1976). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay.
  • Köprülü, M. Fuat(1981). Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Ötüken Yay.
  • Mundy, C. S. (1956). “Polyphemus and Tepegöz”. Journal of the British Society for Oriental and African Studies 18: 279-302.
  • Oinas, Felix J. (1972). “Folk Epic”. Folklor and Folklife. edited by Richard Dorson. Chicago and London: The University of Chicago Press.: 99-115.
  • Ögel, Bahatin (1973). Türk Mitolojisi. Ankara: Selçuklu Tarih ve Medeniyet Enstitüsü Yay.
  • Özarslan, Metin (2003). “Türk Kültüründe Ağaç ve Orman Kültü”. Türkbilig (2003/5): 94–102.
  • Pepeyi, Haluk Nihat (1938). Çanakkale. Ankara: Çankaya Matbaası.
  • Radloff, Wilhelm (1995). Manas Destanı. Çev. Emine Gürsoy-Naskali. Ankara: TÜRKSOY Yay.
  • Rıza Nur (1928). Oğuznâme. İskenderiye: Matbaatü’l İttihadi’l-Mısır.
  • Roux, Jean-Paul (1994). Türklerin ve Moğolların Eski Dini. Çev. Aykut Kazancıgil. İstanbul: İşaret Yay.
  • Sepetçioğlu, Mustafa Necati (1965). Yaradılış ve Türeyiş. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay.
  • Sinor, D. (1950). “Oğuz Kağan Destanı Üzerine Bazı Mülahazalar”. Çev. Ahmet Temir. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi IV, 1-2: 1-14.
  • Sümer, Faruk (1960). “Oğuzlara Ait Destanî Mahiyette Eserler”. DTCF Dergisi XVII (3–4): 388-389.
  • Sümer, Faruk, Ahmet E. Yüksel and Warren S. Walker (Translation into English and Edition) (1972). The Book of Dede Korkut. Austin & London: University of Texas Press.
  • Sümer, Faruk (1992). Oğuzlar. İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yay.
  • Timurtaş, Faruk Kadri (1981). Tarih İçinde Türk Edebiyatı. İstanbul: Vilâyet Yay.
  • Togan, Z. Velidî (1946). Umumî Türk Tarihine Giriş. İstanbul: Tarih Araştırmaları Yay.
  • Togan, Z. Velidî(1972). Oğuz Destanı. İstanbul: .
  • Yıldırım, Dursun (1986). “Orta Asya Bozkırlarından Urumeli’ne Türk Sözlü Şiir Sanatının Yayılması”. III. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri. C. II. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.: 441-458.
  • Yıldırım, Dursun (1991). “Köktürk Çağında Kağan Kılma / Kağan Olma Süreci”. XI. Türk Tarih Kongresi Bildirileri. Ankara: Yay. 519-530.
  • Yıldırım, Dursun (1992). “Köktürk Çağında Tanrı mı Tanrılar mı”. IV. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Sempozyumu Bildirileri. C. II. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.: 351-361.
  • Yıldırım, Dursun (1998). Türk Bitiği. Ankara: Akçağ Yay.
  • Zhirmunsky, V.-Nora Chadwick (1969). “Historical and Unhistorical Elemets in Heroic Poetry and Saga”. Oral Epics of Central Asia. Chambirge at the University Press. 142–148.
  • Ziya Gökalp (1331/1915). “Eski Türklerde İçtimaî Teşkilat”. Aktaran: Rıza Filizok. Millî Tetebbu‘lar Mecmuası I/ 3 (Temmuz-Ağustos, 1331): 413.
  • Ziya Gökalp(1976). Türk Medeniyet Tarihi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
  • Ziya Gökalp(1977). Türk Töresi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.