DOSTLUK NEDEN BİR AHLÂK FELSEFESİ KONUSUDUR?

Bu makalede, İlkçağ ve Ortaçağ ahlâk felsefesi eserlerinde dostluk kavramınınneden konu edildiği, söz konusu eserler bağlamında incelenmekte ve dört temelnedenin mevcut olduğu iddia edilmektedir. Dostluğun; insan fiillerine ilişkinbir durum olması, erdem olarak tanımlanması, insan mutluluğuna ve ahlâkî ol-gunlaşmaya katkıda bulunması nedenleriyle bir ahlâk felsefesi konusu oluşu te-mellendirilmeye çalışılmaktadır. Ahlâkî olgunlaşmaya dostluğun katkısı ise tekdeğil birkaç yönden olmaktadır. Dostun bir ayna gibi olup kişiye kendi ahlâkîdurumunu yansıtması, kişiye ahlâkî zaaflarını görmekte doğrudan yardımcı ola-bilmesi ve aradaki sevgi bağı nedeniyle dosta karşı erdemli fiiller yapmaya teş-vik etmesi gibi yönler, bu makalede söz konusu eserler çerçevesinde anlatılmayaçalışılmıştır.

WYH IS FRIENDSHIP A SUBJECT FOR MORAL PHILOSOPHY?

This article is an attempt to explain the reasons of inserting the friendship notion into the Primeval and Medieval works of moral philosophy. It offers that there are four reasons that have been elaborated in these books: Friendship is all about human actions, it has been defined as a virtue and it makes contributions to human happiness and moral perfection. The contributions of friendship to moral perfection is not only in one way, there are also three different ways, such as that friendship is a kind of mirror to show moral deficiencies of the person in direct and indirect way, encourages people to act virtuous actions to their friends. These ways of contribution also has been discussed in the article.

___

Aquinas, Thomas; Commentary on the Nicomachean Ethics, çev. L. I. Litzinger, Chicago: Henry Regnery Company, 1964.

Aristoteles; Êthika Nikomakheia, ed. F. Susemihl, Leipzig: Teubner, 1884.

Aristoteles; Eudemos’a Etik, çev. Saffet Babür, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 1999.

Cicero; Dostluk Üzerine, çev. Çiğdem Dürüşken, İstanbul: Homer Kitabevi, 2005.

Corpus Medicorum Graecorum, ed. W. De Boer, Berlin: Leipzig, 1937.

Ebû Bekir er-Râzî; et-Tıbbu’r-rûhânî: Ruh Sağlığı, çev. Hüseyin Karaman, İstanbul: İz Ya- yıncılık, 2004.

Epikür; Mektuplar ve Maksimler, çev. Hayrullah Örs, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1962.

Fârâbî; et-Tenbîh alâ Sebîli’s-saʻâde, nşr. Sahban Halifat, Amman: el-Câmiatu ürdüniyye, 1987.

Galen; “The Diagnosis and Treatment of the Affections and Errors Peculiar to Each Person’s Soul”, çev. P. N. Singer, Galen: Psychological Writings, ed. P. N. Singer, Cambridge Uni- versity Press, 2013, 203-315.

Gary M. Gurtler, SJ; “Aristotle on Friendship: Insight from the Four Causes”, Ancient and Medieval Concepts of Friendship, ed. Suzanne Stern-Gillet, Gary M. Gurtler, Suny Press, 2014, 35-50.

Hunain Ibn Ishaq; G. Bergstrasser, über Die Syrischen und Arabischen Galen-Übersetzungen, Leipzig, 1925.

İbn Miskeveyh; Tehzîbü’l-ahlâk ve tathîru’l-aʻrâk, nşr. Nevâf el-Cerrâh, Beyrut: Dâr Sâder, 2006.

Nasîruddîn Tûsî; Ahlâk-ı Nâsırî, çev. Anar Gafarov, Zaur Şükürov, İstanbul: Litera Yayıncılık, 2013.

Platon; Lysis, çev. Sabahattin Eyüboğlu, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1966.

Themistius, “On Friendship”, The Private Orations of Themistius, çev. Robert J. Penella, Lon- don: University of California Press, 2000, 88-107.

Walzer, Richard; Greek into Arabic: Essays on Islamic Philosophy, Cambridge: Harvard Uni- versity Press, 1962.

Yahyâ b. Adî; Tehzîbü’l-ahlâk, çev. Harun Kuşlu, İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı, 2013.