Osmanlı modernleşmesinin Cumhuriyetle birlikte öne çıkarılan kadının toplumsal yaşama katılması yönündeki vurgusu, doğrudan Mustafa Kemalin öncülük ettiği ve devlet kurumları özellikle eğitim kurumlarıyla desteklenen balolarla ortaya çıkar. Cumhuriyet baloları, bütün elitizm, taklitçilik ve yozlaşma eleştirilerine karşılık, kadının ve toplumsal yaşamda kadın-erkek birlikteliğinin aracı ve simgesi olmuştur.
This article studies the Republican emphasis on womens participation on social life through Ballroom Ceremonies which were supported by the state institutions and education in the early years of Turkish Republic under the personal initiation of Mustafa Kemal. The article emphasizes that, despite the criticism of inherent elitism, uncritical adoption of western practices and also cultural corruption that were often attributed to these ceremonies, Republican Ballroom Ceremonies has become a symbol of the equality of men and women in social life.
___
Alap Muzaffer, Atatürk ve Dans Müziği, İnan Dergisi, Sayı 28, Şubat 1947.
Atay, Falih Rıfkı, Çankaya, Yeni Gün Haber Ajansı, İstanbul, 1999.
Büyük Gazete, 25 Kasım 1926.
Bilgehan Gülsün, Mevhibe, Ankara, 1998.
Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Cumhuriyet Arşivi Belgeleri. Dr. Duman, Doğan, Cumhuriyet Baloları, Toplumsal Tarih Dergisi, sayı 37.
Eğlence Hayatı, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, Cilt 3, İstanbul, 1994.
Gentizon Paul, Mustafa Kemal ve Uyanan Doğu, çev. Fethi Ülkü, Bilgi Y., 2001.
Keskin Yasemin, İstanbulda Eğlence Hayatı, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2006.
Karabıyık Barbarosoğlu, Fatma, Moda Ve Zihniyet, İstanbul, 2004.
Karaosmanoğlu, Yakup Kadri, Ankara, İnkilap Yayın Evi, İstanbul, 1982.
Sevimli Ay, C. 3, S. 4, Haziran 1926.