KAMUSAL VE KENTSEL ALANLARDA SANATIN İŞLEVİ VE ETKİSİ DIEGO RIVERA VE JEAN-MICHEL BASQUIAT

Meksikalı sanatçı Diego Rivera Kamusal alanların duvarlarına Meksika tarihini öğretmek amaçlı Eğitim Bakanı Jose Vasconcelos tarafından görevlendirilir. Bakan okuma yazma bilmeyenlerin %80 oranında olduğu Meksika’da kamu binalarının duvarlarına halkın kendi tarihini onları eğitmek ve kalkındırmak amacı ile resmettirmek ister.Teknik Emekçiler, Ressamlar ve Heykeltraşlar Sendikası adına imzalanan ‘Toplumsal, Siyasal ve Estetik Bildirge’de’ ifade edilen ‘Meksika halkının sanatı (...) halka aittir, büyüktür, halka ait olduğu için de kolektiftir.’ Diyerek yola çıkan bir ekibin yapacağı eserin özgün düşüncesinin desteklenmesiyle kolektif sanat ilk kez olumlu görülür. Jean-Michel Basquıat ise 1970’li yılların sonuna doğru Amerika’da ırkçılık karşıtı çalışmaları, söylemleri, graffitilerle dikkat çeken ilk siyahi sanatçıdır. Graffitiyle Kentsel yaşamın gerçeklerini, görünmeyenlerini, ölümü, kent sokaklarında yaşanan olayları New York metrosunun ve sokaklarının duvarlarına çizer. Andy Warhol, Madonna gibi sanatçılarla tanışması, arkadaş olması ise onu daha çok tanınır kılar. “Derdinin sanat yapmak değil, para kazanmak” olduğunu söyler. New York metrosunun duvarlarına resim yapan Afro American sokak sanatçılarına polisin uyguladığı şiddeti görmezden gelemez ve graffitilerinde bunu çizerek karşı duruşunu gösterir. Sokaklarda tek derdi resim ve graffiti yapmak olan ama ırkçılıkla karşı karşıya kalan bu nedenle baskı ve fiziksel şiddete maruz kalıp, hayatını kaybeden arkadaşları olmuştur. Kamusal alanlarda büyük duvar resimleri yapan devrimci kişiliğiyle tanınan Meksika’lı bir sanatçı ve kendisini ifade etmek, ırkçılığa karşı durmak, kentsel yaşamın sorunlarını dile getirmek için resim yapan başka bir sanatçının, sanatının işlevi ve etkisi üzerinde durmak, onların perspektifinden sanata bakarak, anlamak amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Literatür tarama tekniği ile veri toplanmış ve Hermeneutik (yorumsama) yöntemiyle de veriler değerlendirilmiştir. ‘Hermeneutik, genel anlamda, herhangi bir ifade, anlam, metin ya da sanat eserini yorumlama sanatıdır’.

FUNCTION AND EFFECT OF ART IN PUBLIC AND URBAN AREAS DIEGO RIVERA AND JEAN-MICHEL BASQUIAT

Mexican artist Diego Rivera is commissioned by the Minister of Education, Jose Vasconcelos, to teach Mexican history on the walls of public spaces. In Mexico, where 80% of the illiterate people are illiterate, he wants to paint the people's own history on the walls of public buildings with the aim of educating and developing them. The art of (...) belongs to the people, it is great, and because it belongs to the people, it is a collective because it belongs to the people.' Collective art is seen positively for the first time, with the support of the original thought of the work that a team will make. Jean-Michel Basquiat, on the other hand, is the first black artist to draw attention with his anti-racist works, discourses and graffiti towards the end of the 1970s. With graffiti, she draws the realities of urban life, the invisible, death, events in the city streets on the walls of the New York subway and streets. Meeting and befriending artists such as Andy Warhol and Madonna makes him more recognizable. He says that his problem is not to make art, but to make money. He cannot ignore the violence of the police against African American street artists painting on the walls of the New York subway and shows his opposition by drawing this in his graffiti. He had friends who died on the streets, whose only concern was to paint and graffiti, but faced racism, thus, exposed to oppression and physical violence. This study was carried out in order to focus on the function and effect of the art of a Mexican artist known for his revolutionary personality who made large murals in public spaces, and another artist who expressed the problems of urban life, which stands against self-expression and racism, and to understand it by looking at art from their perspective. Data were collected with the literature review technique and the data were evaluated with the hermeneutic (interpretation) method. Hermeneutics, in general, is the art of interpreting any expression, meaning, text or work of art.

___

  • Arslan, A.S. (2013) “Kent Hakkı Bağlamında Kamusal Alanın Yeniden Talebi ve Kamusal Alanda Sanat” Kent Araştırmaları Dergisi idealkent©Sayı 10, Eylül 2013,s.s.97,ISSN: 1307-9905-Ankara.
  • Ataman, I. (2007), “Bir Yorumlama Yöntemi Olarak Hermeneutik: Erol Akyavaş Üzerine İnceleme” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, s.16, Eskişehir.
  • Habermas, Jürgen. (2015a), “Kamusal Alan”, Çev. Meral Özbek, Kamusal Alan, Editör: Meral Özbek, Hil Yayınları, s.s.95 - 102, 3. Baskı. İstanbul.
  • Özkul, D.T., Bingöl, M.,Çevik, N. (2019), “Kamusal Alan Bağlamında Kentsel Mekânlarda Çağdaş Sanat Yansımaları” Fine Arts, Serial Number : D, ISSN No. : 1308-7290, Release Interval (in a Year) : 4 Issues
  • Sengir, S. (2014), “Kültürel Dönüşümler ve Postmodern Pedagoji Ekseninde Görsel Kültür Eğitimi”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı: Samsun.
  • Tunalı, T. (2005), “The Paradoxical Engagement of Contemporary Art with Activism and Protest” P.65, ISBN 978-3-319-45297-5 (e-Book), DOI 10.1007/978-3-319-45297-5, Library of Congress Control Number: 2017940527
  • Türkdoğan, T. (2014), “Sanat Kültür Politika” Modernizm Sonrası Tartışmalar Nobel Yayın, Eylül 2014, s.s.38. 1.Basım, Ankara.
  • Görsel 1.2. https://www.diken.com.tr/ocu-gibi-nasreddin-hocalarin-onune-gecmek-icin-isim-ve-figur-patenti-alinacak/ Tarih: 22.07.2022 Saat:14.00
  • Görsel. 3. https://www.leblebitozu.com/turk-da-vincisi-ilhan-komanin-eserleri-ve-hayati/ 1954 (30.12.2016) Tarih: 22.07.2022 Saat:14.30
  • Görsel 4. https://www.leblebitozu.com/turk-da-vincisi-ilhan-komanin-eserleri-ve-hayati/ 1980 (30.12.2016) Tarih: 22.07.2022 Saat:14.30
  • Görsel.5.6.https://www.wikiwand.com/tr/Diego_Rivera / https://fahrenheitmagazine.com/tr/sanat/görsel/diego-rivera-duvar-resimlerinin-arkasındaki-karakter#.YuvQzGRBzIU
  • Görsel. 7. Burrus, C. (2021) Frida Kahlo “Kendi gerçeğimin resmini yapıyorum” Çev:Elif Gökteke, s.33, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.6. Baskı, Diego Rivera, “Frida Kahlo Silah Dağıtırken” başlıklı duvar resmi, “Meksika Halkının İdeal Siyasal Hayali“ adlı çevrimin bir bölümü, 1923-1928 Eğitim Bakanlığı Sekreterliği, Mexico.
  • Görsel.8.https://www.google.com/search?client=opera&q=basquiat&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 Tarih:08.08.2022 Saat:14.00
  • Görsel.9.https://www.google.com/search?client=opera&q=basquiat&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 Tarih:08.08.2022 Saat:14.10
  • Görsel. 10. Chaedria Labouvier “Basquiat Defacement” The Untold Story Plate12 Jean-Untitled (Sheriff),1981 Acrylic and oil stick on canvas (130.8x 188 cm.) Carl Hirschmann Collection Michel Basquiat, First Printing ISBN 978-0-89207-548-5 Published By Guggenheim Museum 1071 Fifth Avenue New York, NY 10128 guggenheim.org.
  • Görsel.11.https://www.beauxarts.com/grand-format/jean-michel-basquiat-en-2-minutes/Tarih:28.01.2022 Saat:13.31Painter Jean Michel Basquiat Size:63.5x77.5cm./ Technique:Acrylic and marker pen on plasterboard/ In Nina Clemente Collection, New York. Collage de papiers froissés, pastel gras et peinture acrylique sur toile • 183 × 305,5 cm • Coll. centre Pompidou, Mnam, Paris • © Estate of Jean-Michel Basquiat / Adagp, Paris 2018
  • Görsel. 12. https://www.guide-artistique.com/artistes/jean-michel-basquiat/
İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi-Cover
  • ISSN: 2458-7915
  • Başlangıç: 2014
  • Yayıncı: İnönü Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNİN ÖZEL YETENEK MÜZİK ALANI ÖĞRENCİLERİNİN İLERİ DÖNEM MESLEK SEÇİMLERİ

Emre YUVACI

ZENCÎR USÛLÜNDEKİ ESERLERİN GÜFTELERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME: DÂRÜ’L ELHÂN KÜLLİYATI ÖRNEĞİ

Sibel KARAMAN, Nihat Ozan KÖROĞLU, Gamze Nevra KÖROĞLU

KARSLI ÂŞIKLARIN İCRALARINDA KULLANDIKLARI ÂŞIK HAVALARININ TÜRK MÜZİĞİ MAKAM DİZİLERİ BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Mehmet Can PELİKOĞLU, Ferhat ACAY

MARIA NEPOMUCENO ve NICOLE MCLAUGHLIN’İN ESERLERİNDE SERAMİK VE İP

Sanver ÖZGÜVEN, Miray GÜROL

TRT TÜRK HALK MÜZİĞİ REPERTUARINDA YER ALAN HİCAZ MAKAMINDAKİ ESERLERİN TÜRK MÜZİĞİ SES EĞİTİMİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Emrah UÇAR, Turan SAĞER

CUMHURBAŞKANLIĞI SENFONİ ORKESTRASI VE KONSER PROGRAMLARININ BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Gülden Filiz ÖNAL, Aytekin ERKEK

PAYDOS SAATİ: LAURENCE STEPHEN LOWRY’NİN ENDÜSTRİYEL PEYZAJI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Altay ALDOĞAN

BİREYSEL VE TOPLUMSAL HAFIZA BAĞLAMINDA FOTOĞRAF: GÜLSÜN KARAMUSTAFA’NIN SAHNE VE GÜLLERİM TAHAYYÜLLERİM ADLI ESERLERİNE BİR BAKIŞ

Duygu SABANCILAR IŞTIN, Serkan ÇALIŞKAN

DİJİTAL PLATFORMLARDA YAYINLANAN DİZİLERDE GÜÇLÜ KADIN OLGUSU: KULÜP DİZİSİ ÖRNEĞİ

Kevser YÜNKÜL, Ersin AYCAN

KÜLTÜREL DEĞİŞİM BAĞLAMINDA ÂŞIK MÜZİĞİ VE ÂŞIKLIK GELENEĞİ İÇERİSİNDE BİR KUŞAK (Ç)ATIŞMASI ÖRNEĞİ: ÂŞIK ORHAN ÜSTÜNDAĞ VE POPÇU İSRAFİL ÜSTÜNDAĞ

Yakup AÇAR