Sinemada Göçün Öteki Yüzü: Bilinmeyen Kod, Cennet Batıda, İşte Özgür Dünya, 40 ve Biutiful Filmlerinde İllegal Göçmen Kimlikleri

İllegal göç ve mülteci sorunu Avrupa başta olmak üzere birçok dünya ülkesindeönemli bir gündem oluşturmakta, söz konusu illegal göçe karşı sınırlar daha sıkı kontrolleretabi tutulmaktadır. Özellikle ekonomik ve siyasi istikrarın zayıf olduğu ülkelerden Avrupaülkelerine doğru gerçekleşen illegal göç gemilerle açık denizlerde, yük kamyonlarıylakarada ölüm yolculuklarına dönüşmektedir. İllegal göçmenler göç ettikleri ülkelerde,çoğu zaman oturum izni, çalışma izni, sağlık sigortası, iş güvencesinden yoksun, zorkoşullarda kaçak iş gücü piyasasının aktörleri olarak yaşamlarını sürdürmektedirler. Buçalışma, yasadışı göç ve göçmenlerin sorunlarının sinemada nasıl yer bulduğu konusunaodaklanmaktadır. Çalışma kapsamında Emre Şahinin 40 , Ken Loachun İşte ÖzgürDünya , Michael Hanekenin Bilinmeyen Kod , Alejandro González IñárritununBiutiful ve Costa Gavrasın Cennet Batıda filmleri analiz edilecektir.

The Other Side of Migration: The Illegal Identities of Migrants in Code Unknown, Eden is West, It s a Free World, 40 and Biutiful

The issue of illegal migration and refugee create an important agenda especially inEurope and many countries. The borders of the countries are being controlled more tightlyagainst the illegal migration. Especially the illegal migration from the countries which areweak economically and politically to the European countries turns into death trips withships in the open sea and with trucks on the roads. Most of the time the illegal migrantslive without residence and work permit, health insurance, work insurance in the country ofimmigration. And they also live in hard conditions as the actors of illegal labour market.This study focuses on how the illegal migration and the problems of migrants reflect in thecinema. The films Code Unknown, Eden is West, It s a Free World and 40 and Biutifulwill be analyzed in the scope of the study.

___

  • Bauman, Zygmunt, (2006). Küreselleşme, Abdullah Yılmaz (çev.), İstanbul: Ayrıntı.
  • Bazin, André, (1993). Sinema Nedir?, İbrahim Şener (çev.), İstanbul: Sistem.
  • Champion, A.G., (1994). “International Migration and Demographic Change in the Developed World”, Urban Studies, 31.
  • Diken, Bülent, (2010). Filmlerle Sosyoloji, Sona Ertekin (çev.), İstanbul:Metis.
  • Durugönül, Esma, (2002). “Göç Yolları”, Görüş, (Haziran):38-46.
  • Erder, Sema, (2010). “Düzensiz Göç, Göçmen Korkusu ve Çelişen Tepkiler.” Türkiye’ye Uluslararası Göç, Barbara Pusch/Tomas Wilkoszewski (der.), Kitap: İstanbul: 41-56.
  • Eriş, Neslihan, (2007). Avrupa Birliği’nde Mültecilerin Hukuki Durumu. Dokuz Eylül Üniversitesi SBE Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Faulstich, Werner, (2002). Grundkurs Filmanalyse, München: Wilhelm Fink.
  • Güllüpınar, Fuat, (2012). “Göç Olgusunun Ekonomi Politiği ve Uluslararası Göç Kuramları Üzerine Bir Değerlendirme”, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:4(53) Eylül:53-85.
  • İçduygu, Ahmet, (2010). “Türkiye’de Uluslararası Göçün Siyasal Arka planı: Küreselleşen Dünyada Ulus Devlet İnşa Etmek ve Korumak”, Türkiye’ye Uluslararası Göç, Barbara Pusch/Tomas Wilkoszewski (der.), Kitap:İstanbul:17-40.
  • Kartal, Harun, (2008). Avrupa Birliği’nin Yasa Dışı Göç Politikaları ve Türkiye’ye Yansımaları, T.C. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslararası İlişkiler Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Keeley, Brian, (2009). “Internationale Migration - die menschliche Seite der Globalisierung”. OECD Publications: Paris. http://www.oecd.org/document/28/0,3746, de_34968570_34968855_43547292_1_1_11,00.html. Erişim Tarihi: 17.09.2011.
  • Kracauer, Sigfried, (1968). “Fizik Gerçeğin Kurtuluşu”, Türk Dili Dergisi Sinema Özel Sayısı (Ocak), Nijat Özön (çev.), 387-390, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • OECD International Migration Outlook, (2008). Uluslararası Göç Görünüm Raporu: SOPEMI-2008.
  • Nas, Alparslan, (28.10.2008). “1961 Paris Katliamı ve ‘Saklı’ Anılar.” Birikim Dergisi, Sinema ve Toplum, http://www.birikimdergisi.com/birikim/makale. aspx?mid=472. Erişim Tarihi: 28.04.2012.
  • Özgür, N., Yeşim, Ö., (2010). Türkiye’de Sığınma Sisteminin Avrupalılaştırılması, Derin: İstanbul.
  • Ritzer, George, (2010). Küresel Dünya, Melih Pekdemir (çev.), İstanbul:Ayrıntı.
  • Rotha, Paul, (1968). “Belge Filmciliğinin Bazı İlkeleri”, Türk Dili Dergisi, Sinema Özel Sayısı, Arsal Soley (çev.), Ocak (196): 341-343, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Savaşan, Fatih, (2007). Uluslararası Göç, Kamu Maliyesi Üzerindeki Etkileri. Ankara: Gazi Kitabevi. www.fsavasan.sakarya.edu.tr/wp.../Uluslarasi_goc_Fatih_ Savasan_final.pdf. Erişim Tarihi:16.08.2011.
  • Straubhaar, Thomas, (2007): “Illegale Migration Eine ökonomische Perspektive ” Politische Essays zu Migration und Integration, No:3, http://www.rat-fuer-migration.de/ politische_essays.html. Erişim Tarihi: 16.08.2011.
  • Tekeli, İlhan, (2008). Göç ve Ötesi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Ünver, Can, (7.05.2010). Türkiye’nin Göç Siyasetinin Temel İlkelerine İlişkin Yeni Yaklaşımlar: Göç Araştırmaları, www.turksam.org/tr/a2019.html. Erişim Tarihi 12.11.2010.
  • Vogel, Dita ve Cyrus, Norbert, (März 2008). “Irreguläre Migration in Europa – Zweifel an der Wirksamkeit der Bekämpfungsstrategien.” Focus Migration Nr:9, http:// focus-migration.hwwi.de/typo3_upload/groups/3/focus_Migration_Publikationen/ Kurzdossiers/KD09-Irregulaere-Migration.pdf. Erişim Tarihi: 24.09.2013.
  • Vural, Devrim Gül, (2007).Uluslararası Göçmen Kaçakçılığı ve İnsan Ticareti Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslararası İlişkiler Ana Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Yükseker, Deniz ve Brewer, Kelly T., (2010). “İstanbul’daki Afrikalı Göçmen ve Sığınmacıların Yaşam Koşulları” Türkiye’ye Uluslararası Göç, Barbara Pusch/Tomas Wilkoszewski (der.), Kitap:İstanbul:297-319.
  • Zizek, Slavoj, (31.08.2012). Göçmen Karşıtı Siyaset: İnsancıl Gözken Barbarlık, Onur Erdem (çev.), Birgün Gazetesi.
  • Filmler
  • “Bilinmeyen Kod” (Michael Haneke, 2000)
  • “İşte Özgür Dünya” (Ken Loach, 2007)
  • “Cennet Batıda” (Costa Gavras, 2008)
  • “40” (Emre Şahin, 2009)
  • “Biutiful” (Alejandro González Iñárritu, 2010)