Zygmunt Bauman’ın Modern ve Postmodern İnsan Metaforları

Zygmunt Bauman, 21. yüzyılın üretken sosyologlarının başında gelir. Pozitivist sosyolojinin yerine günümüzde ‘anlamaya’ dönük bir sosyolojinin inşasına çaba sarfetmiştir. Eserlerinin merkezi temalarını modernlik, postmodernlik, holocaust, müphemlik, tüketim, bürokrasi, etik, öteki, küreselleşme, yabancı, entellektüel kavramları oluşturmaktadır. İnter-disipliner çalışan Bauman, çalışmalarında metaforları yoğun bir şekilde kullanır.  O, metaforlar yoluyla insanileşmeye bir adım atma gayretindedir. Bu anlamda metaforlar, empati kurmaya ve başkası için sorumluluk alma güdüsünü ortaya çıkardığı için onun açısından değerlidir. Ayrıca, Bauman sosyolojiyi ve sanatın birbirine olan benzerliğine vurgu yapar. Bu durum onun pragmatik, eklektik anlayışını yansıtır ve modern-postmodern temaları çerçevesinde çeşitli karakter çözümlerine girişir. Modern karakter olarak ‘hacı’, postmodern karakterler ise ‘gezinen’, ‘aylak’, ‘turist’ ve ‘oyuncu’ kavramlarını ele alır. Bu karakterler, bu makalede Bauman’ın eserleri bağlamında betimleme yöntemi esas alınarak irdelenmeye çalışılacaktır. 

Zygmunt Bauman’s Modern and Postmodern Human Metaphors

Zygmunt Bauman is the forefront of productive sociologists of the 21st century. Today, instead of positivist sociology, he has sought to construct a sociology that is 'hermeneutic'. The central themes of his works are the terms of modernity, postmodernity, the Holocaust, ambiguity, consumption, bureaucracy, ethics, other, globalization, foreign, intellectual. Bauman, who works interdisciplinary in his work, uses metaphors extensively. He strives to take a step into humanization through metaphors. Metaphors in this sense are valuable in terms of empathizing and putting responsibility for someone else. In addition, Bauman emphasizes the similarity between sociology and art. This reflects his pragmatic, eclectic approach. In various character solutions in the framework of modern and postmodern theme. The modern characters are 'pilgrims', the postmodern characters are 'flaneur', 'vagabond', 'tourist' and 'player'. In this study, these characters will be tried to be solved by descriptive method.

___

  • Bauman, Zygmunt. Postmodernlik ve Hoşnutsuzlukları. Trc. İsmail Türkmen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2000.
  • Bauman, Zygmunt. Parçalanmış Hayat: Postmodern Ahlak Denemeleri. Trc. İsmail Türkmen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2014.
  • Cosmovici, Ion. “The ‘Embedding Metaphor’ The Emotional and Sensitive Dimensions of Zygmunt Bauman’s Scientifical Metaphors”. Journal of Experiential Psychotherapy 19/3 (2016): 20-29.
  • Davis, Mark. Liquid Sociology: Metaphor in Zygmunt Bauman's Analysis On Modernity. London: Ashgate, 2013.
  • Eraslan, Levent. “Sosyolojik Metaforlar”. Akademik Bakış Dergisi. 27 (2011): 1-22.
  • Jacobsen, Michael Hviid - Marshman, Sophia. “Bauman on Mataphors - A Harbinger of Humanistic Hybrid Sociology”, The Sociology of Zygmunt Bauman: Challenges and Critique. Ed. Michael Hviid Jacobsen- Poul Poder. 19-40. London: Ashgate, 2008.
  • Jacobsen, Michael Hviid- Marshman, Sophia. “Bauman’s Metaphors The Poetic Imagination in Sociology”. Current Sociology 56/5 (2008): 798– 818.
  • Kara, Zülküf. “Bauman’ın İzinden: Metaforik Uğraklar”. Bauman Sosyolojisi. Ed. Zülküf Kara. 13-38. İstanbul: Ayrıntı, 2013.
  • Karadeniz, Sıtkı. “Sosyolojiye Meydan Okuma: Hermeneutik Sosyoloji”. Bauman Sosyolojisi. Ed. Zülküf Kara. 39-58. İstanbul: Ayrıntı, 2013.
  • Karaırmak, Özlem - Güloğlu, Berna. “Metafor: Danışan ve Psikolojik Danışman Arasındaki Köprü”. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 4/37 (2012): 122-135.
  • Lakoff, George - Johnson, Mark. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press, 1980.
  • Olgun, Hakan. “Protestanlık”. Yaşayan Dünya Dinleri. Ed. Şinasi Gündüz. 121-124. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2007.
  • Şimşek, Mehmet Emin. Moderniteden Postmoderniteye Uzanan Bir Köprü: Zygmunt Bauman. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, 2014.