Halil Aydınalp. Din ve Dünyevileşme: Kuzey Kıbrıs Örneği. İstanbul: Çamlıca Yayınları, 2018

Tanıtmaya çalışacağımız “Din ve Dünyevileşme: Kuzey Kıbrıs Örneği“ adlı bu eser, din sosyolojisi literatürüne kazandırılmış yerel bir sosyoloji çalışması örneğidir. Geçmişten günümüze Kıbrıs’ın durumunu tarihsel bir perspektifle ele alan Aydınalp, Kıbrıs halkının dinî hayatındaki değişimleri, günümüzdeki din ve dünyevileşme ilişkisini ilgili paradigmalar ekseninde açıklamaya çalışmıştır. Ayrıntılı bir şekilde ele aldığı din tanımlamalarından sonra sekülerleşme paradigmalarını tartışmaya açan Aydınalp, konuya “Türkiye’de Dünyevileşme Sosyolojisi” başlığı altında devam etmiştir. Bu bölümünde, kendi dinî hayatımızdaki değişimleri anlamaya çalışırken, sekülerleşme kavramının içeriğinin daha yerel unsurlarla ele alınıyor oluşu, çalışmanın önemli noktalarından birisini oluşturmaktadır. İlerleyen bölümlerde modern dünyanın getirilerinden olan bireyciliğin/bireyselliğin bizdeki izdüşümünün, Batı’dan farklı olduğuna dikkat çeken Aydınalp, bu durumu daha iyi temellendirmek için “özerk dünyevileşmeler” kavramını ileri sürmüştür. Bu yeni kavram ile kendi sosyolojik problemlerimizi kendi kavramlarımızla açıklama çabasında olduğu dikkat çekmektedir. Araştırmanın uygulama bölümünde ise, doğrudan gözlem, anket ve mülakat tekniklerinin yanı sıra fenomenolojik bakışa da yer veren Aydınalp, metodolojik çeşitlilikten yararlanma yoluna gitmiştir. Böylece çalışmasında, sahadan gelen verilerle daha somut ve geçerli bilgilere ulaşması mümkün hale gelmiştir. 

Halil Aydinalp. Din ve Dünyevileşme: Kuzey Kıbrıs Örneği. İstanbul: Çamlıca Publishing, 2018

This work called “Religion and Secularization: The Case of Northern Cyprus”, is an example of a local sociology study; and, by this, has been an achievement for the literature of sociology of religion. Aydınalp, who studied the case of Northern Cyprus from past to present with a historical perspective, tries to explain the changes in the religious life of the Cypriot people and the relationship between religion and secularization in the axis of related paradigms. After embracing the definitions of religion in detail, he brings secularization paradigms into question and continues with the discussions on the subject under the title of “Sociology of Secularization in Turkey”. In this section, while trying to understand the changes in our own religious life, there is some more local content that has been meant by using of ‘secularization’; and this local understanding of the notion stands as one of the most important points of the study. In following sections, by pointing out the difference between the individualism/individuality as a gaining of Modern world and its projection in our society; thereby pointing out the difference from the West, Aydınalp introduces a new concept: ‘autonomous secularizations’ as a better explaining ground for our situation. Thus, by introducing this new notion, it can be noticed that, there is an attempt of explaining our own sociological problems with our own notions. In the case study of the research, on the other hand, besides the methodology of direct observation, survey and interview, the phenomenological approach is also used, which means Aydınalp benefits from methodological variety. Thus, by doing so, it becomes possible to get more concrete and valid results from the data set for his study.

___

  • Halil Aydınalp, Din ve Dünyevileşme: Kuzey Kıbrıs Örneği