İbn Reşîk el-Kayravânî’nin Perspektifinden Arap Edebiyat Teorisinde Belâğat Kavramı

Belâğat veya uslûbî mükemmellik kavramı, başlangıcından itibaren Arap edebiyat teorisinin temel ilgi alanlarından biri olmuştur. İlk devirler den kendi yaşadığı döneme kadar edebiyat teorisinin bir sentezi mahiyetindeki eşsiz bilimsel çalışmasında Ebû Ali Hasan b. Reşîk el-Kayravânî (390- 456/1000-1063), sadece seleflerinin teori ve kanaatlerini nakletmekle kalmamış, kendi düşünce ve görüşlerini de çok güzel bir şekilde onlara eklemiştir. Oldukça mantıklı, tutarlı ve hatta cazip bir uslûpla kaleme alınmış ‘el-Umde fî mehâsini’ş-şi’r ve nakdih’2 isimli bu çalışma, sonraki asırlarda Arap şiir tenkidinin en öncelikli kaynağı olmuştur.

The Concept of Eloquence in Arabic Literary Theory as Presented by The Eleventh-Century North African Poet-Critic Ibn Rashiq al-Qayrawânî

From the beginning, the concept of eloquence or perfect perfection has been one of the main interests of Arab literature theory. In his unique scientific work, which was a synthesis of literary theory from the first periods to his own life, Abu Ali Hasan b. Reşîk al-Kayravânî (390- 456 / 1000-1063) not only conveyed the theories and convictions of his predecessors, but also added his own thoughts and opinions to them very nicely. This study named li al-Umde fî mehâsýsh-şi’r and nakdih f2, which was written with a very logical, consistent and even attractive language, was the most important source of Arab poetry criticism in the following centuries

___

  • al-Shajara – Journal of The International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC) 1997 “The Concept of Eloquence in Arabic Literary Theory as Presented by The Eleventh-Century North African Poet-Critic Ibn Rashiq al-Qayrawânî” 2.cild 2.sayı.